• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förslag på åretrunt husbil önskas!

F

F.d. 15281

Guest
Hej! Jag och familjen är pg att köpa vår första husbil. Har tidigare haft en rad olika husvagnar och tycker nu att det är dags att skaffa husbil.
Vi söker efter är en bil med alkov och bäddar för 6-7 personer. Vill helst att där är våningsäng längst bak(på brädden) där understa bädden kan vinklas upp så att det blir ett stort garage där bak.
Då bilen ska användas på resor åretrunt så ska den klara svensk fjällvinter...
Hade tänkt mig att börja med en beg bil 99-04..

Tacksam för förslag om vilka bilar som skulle kunna funka!!!!!
Mvh
Morgan:spinny:
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

Har inget förslag på bil men vattenburen värme är ett måste. Köper du en alkovbil bör du ha dörrar till hytten och räkna med att bygga om o komplettera bilen en del innan den funkar i svensk vinter.

Detta är min erfarenhet lycka till Torbjörn
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

Hmm, en Burstner 747-2 kanske passar er? Den har ingen uppfällbar våningssäng bak, men det kan nog vara svårt att hitta en husbil med 6-7 bäddar som har det. Jag antar att ni behöver ha alla sittplatser bältade också. 747:an har sex bältade platser.

Kolla Blocket här eller i Tyskland på Mobile.de här, se alla sökresultat här.

Vi har själva en 747:a, fast den nyare Argos 747, perfekt familjebil och funkar utmärkt på vintern. Kan vara svårt att hitta en husbil i den storleksklassen med så många bäddar, bältade platser och vinteranpassad.

Våra två barn (6 o 8 år) delar bädd i alkoven, lite kiv ibland, men det funkar bra ändå :)

/Ludde
 
F

F.d. 50215

Guest
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

Kolla Nordic dom klarar minst 20 minus men det är inte säkert att ni gillar planlösningen. Vattenburen golvvärme är underbart.
Enus.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

Vår gamle Flair fra 1999 klarte uten problem en skilnad mellom inne og ute på over 50° (-30 ute og +25 inne) - vi har ikke hat begov for å teste dette med dagens Flair, men den har mer isolasjon enn den gamle :D .
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

Hej

Vi har en Dethleffs A-5880 Esprit årsmodell -02 med den planlösning ni efterfrågar.

Den har våningssäng bak med uppfällbar underslaf för större garage. Det är 6 bältade platser i den. Det är en Truma luftvärme i den och det finns även golvvärme med elpatron.

Har testat att vara ute i -15 grader och det var varmt och skönt i bilen. Vill du veta mer om den får du gärna ringa mig.

Mvh / Per
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

Hej
Gå inte på det där med Utläska Husbilar köp en Svensk tillverkad.
Kabe ,NORDIC eller SMC.
/Vidhem
Nöjd NORDIC ägare, vintercampar.
 
F

F.d. 15281

Guest
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

Tack Per!
Har tittat lite på en 5880 och storebror 6880...
Bra att höra att den funkar:spinny:

Mvh
Morgan
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

Morgan 75

Men du skulle ju även norrut! Ända fram i mars kan det bli -25* i de Jämtländska fjällen nattetid vid högtrycksväder. Du bör alltså titta på vinterdugliga bilar där flera märken har nämnts i tråden. Av sådana har jag förutom ett par rejäla hembyggen haft en Niesmann, en Pillos och en Kabe och alla har varit funktionsdugliga även vid temperaturer under -25*. Ett litet minus i kanten för Kabe eftersom den endast hade ett tjockt draperi som avgränsning mot förarhytten, något som ger dåligt skydd mot kallras. Min Kabe var naturligtvis bakhjulsdriven!
Jag har kört husbil sedan -79 och vill avråda från framhjulsdrift; fungerar på inredda skåpbilar, men en tyngre (baktung!) husbil med framhjulsdrift slirar på vått gräs och blir hopplös i snö.

aake
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

För körning på allmänna vägar, där snöröjning sker, så fungerar faktiskt framhjulsdriften utan problem. Ska man åka till en fjällanläggning på vintern och stå där, så är det absolut inga som helst problem att ta sig fram.
Men vill man ut på mindre skogsvägar, kanske ut i terrängen och fricampa, bör man nog ha bakhjulsdrift.
Jag har använt framhjulsdriven husbil i fyra vintrar nu, den första va en Dethleffs 6840, med luftburen gasol. Den hade vi i fjällen tre vintrar, lite ojämn värme, man fick tömma spolarvätska i vattenlåsen på kvällen, men - det funkade trots allt. Bilen var en 3,85 tonnare. Sedan blev det en Burstner Argos 747 med vattenburen värme, en fem tonnare. Den har en skjutdörr mellan hytt och bodel, så man inte får kallras från hytten. Vi lägger också på ett vintertäcke på hytten för att ytterligare isolering. Vi har använt den en vintersäsong, fungerar ypperligt. Körde från Gbg -Tandådalen på annadag jul, i mycket dåligt väder, snödrev, tätt snöfall och ishalka. Vi är utrustade med snökedjor av rejäl modell, som används till skogsmaskiner, har dock endst behövt använda dom en gång - när jag skulle köra upp för min egen backe hemma som var en enda våt isgata....:cool:.
Jag tror knappast att man ger sig ut på vintern utan snökedjor även om man har en bakhjulsdriven bil, så den investeringen är lika oavsett.

Och vi såg två Nordic bilar på campingen i Tandådalen, de hade precis lika mycket istappar från taket som dom andra husbilarna, ingen skillnad, enda skillnaden var att vi andra, som har lagt på ett vintertäcke över hytten, slapp is i motorrummet....:D
Nordic säljs med Fiatchassie (framhjulsdrift) , undrar varför...:p:

Varje gång någon ställer en fråga här på forumet om lämpliga vinterbilar, är det alltid samma diskussion, sök i forumet så hittar du tidigare diskussioner :D.

/Ludde
 
F

F.d. 15281

Guest
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

Hej Ludde!
Tack för ditt inlägg! Ska inte ut på småvägar på vintern utan ska hålla mig på de stora vägarna som leder upp till skidanläggningarna:) Snökedjor är självklart vintertid i den vanliga bilen så det kommer att ingå i hb:ns vinterutrustning liksom vintertäcke till förarhytten.
Alla erfarenheter är välkomna. Då det är en enorm investering att köpa även en beg hb så vill jag ha så mycket efarenheter som möjligt:spinny:....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

Skal du kjøre i Norge på vinteren så er det for biler med totalvekt over 3500 kg påbudt å ha med minst 3 kjettinger som passer til bilen. Det er ingen unntak for biler utstyrt med piggdekk (dubbat)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

Ludde

Visst kan man nöja sig med att hänvisa till gamla länkar, men den som kommer ny till vårt forum vill nog även ha färska, personliga synpunkter.

Jag inledde min husbilskarriär med ett framhjulsdrivet självbygge i slutet av 70-talet (en MB 206 D) och den funkade hela vintrarna i fjällen (med snökedjor), inte för att jag numera begriper hur vi kunde bo i den lilla bilen två vuxna och två barn. Men därefter har det varit bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet som gällt, utom ett kort och misslyckat försök med en Dehtleff på Fiatchassie för knappt tio år sedan. Jag hann utrusta den bilen med drag sommaren då jag köpte den, men redan när första snön kom i början av oktober tvingades jag dra loss den från gården med min 4WD pick-up trots mindre än 10 cm snö och insåg att bilen inte var lämpad för fiskeexpeditioner (och inte möjlig att hantera båtsläp med ens sommartid). Detta borde jag ha begripit redan tidigare under hösten eftersom bilen slirade (trots antislirfunktion) på vått gräs och planmark utan släp.

Med åren har jag blivit mindre äventyrlig och har inte velat ge mig ut på fjällvägar med skotersläp ens med den bakhjulsdrivna Kabe jag haft sedan 2007. Köra gick bra, men vända vid vägens slut......? Därför nu nertrappning till en plåtis med terrängbilsprestanda. En potentiellt kostbar historia eftersom jag nu får dra 2,8 ton och därmed blir frestad att köpa större båt. Till min Kabe gick det inte få drag godkänt för mer än 1½ ton.

Numera när det finns en hyresmarknad så tror jag att det är väl använda pengar att hyra en vintervecka innan man fattar beslut om köp!

aake

Ser nu att det kommit ytterligare ett par inlägg medan jag plitade. Jag har förstått att de flesta nöjer sig med att köra på större vägar, men någon kanske ändå har intresse av mina erfarenheter.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

För körning på allmänna vägar, där snöröjning sker, så fungerar faktiskt framhjulsdriften utan problem. Ska man åka till en fjällanläggning på vintern och stå där, så är det absolut inga som helst problem att ta sig fram.
Men vill man ut på mindre skogsvägar, kanske ut i terrängen och fricampa, bör man nog ha bakhjulsdrift.
Jag har använt framhjulsdriven husbil i fyra vintrar nu, den första va en Dethleffs 6840, med luftburen gasol. Den hade vi i fjällen tre vintrar, lite ojämn värme, man fick tömma spolarvätska i vattenlåsen på kvällen, men - det funkade trots allt. Bilen var en 3,85 tonnare. Sedan blev det en Burstner Argos 747 med vattenburen värme, en fem tonnare. Den har en skjutdörr mellan hytt och bodel, så man inte får kallras från hytten. Vi lägger också på ett vintertäcke på hytten för att ytterligare isolering. Vi har använt den en vintersäsong, fungerar ypperligt. Körde från Gbg -Tandådalen på annadag jul, i mycket dåligt väder, snödrev, tätt snöfall och ishalka. Vi är utrustade med snökedjor av rejäl modell, som används till skogsmaskiner, har dock endst behövt använda dom en gång - när jag skulle köra upp för min egen backe hemma som var en enda våt isgata....:cool:.
Jag tror knappast att man ger sig ut på vintern utan snökedjor även om man har en bakhjulsdriven bil, så den investeringen är lika oavsett.

Och vi såg två Nordic bilar på campingen i Tandådalen, de hade precis lika mycket istappar från taket som dom andra husbilarna, ingen skillnad, enda skillnaden var att vi andra, som har lagt på ett vintertäcke över hytten, slapp is i motorrummet....:D
Nordic säljs med Fiatchassie (framhjulsdrift) , undrar varför...:p:

Varje gång någon ställer en fråga här på forumet om lämpliga vinterbilar, är det alltid samma diskussion, sök i forumet så hittar du tidigare diskussioner :D.

/Ludde

Tja" LUDDE"
NORDIC säljs även med "MERSA" bakhjulsdrivet , men det vet ju du,Därför var det ju dumt av mig att på minna dig om det.
/Vidhem
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

"VIDHEM" det får man ju betala ytterligare extra för, cirkus 300 000 till...:wub:

En ny Nordic 4 season, vinterbil 6,5 m lång, 4 bäddar, Alde, värmeväxl. Fiatchassie pris 993 000 spänn...

En ny Burstner Argos (redan såld) vinterbil, 8,90 lång, 3 axlad, 7 bäddar, Alde, värmeväxl, dubbelgolv, Swedish Edition, Fiatchassie pris 1.084 000 spänn...

Vilken som är mest prisvärd är upp till var och en att avgöra...

/Ludde :cool:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

Ludde

Visst kan man nöja sig med att hänvisa till gamla länkar, men den som kommer ny till vårt forum vill nog även ha färska, personliga synpunkter.

Jag inledde min husbilskarriär med ett framhjulsdrivet självbygge i slutet av 70-talet (en MB 206 D) och den funkade hela vintrarna i fjällen (med snökedjor), inte för att jag numera begriper hur vi kunde bo i den lilla bilen två vuxna och två barn. Men därefter har det varit bakhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet som gällt, utom ett kort och misslyckat försök med en Dehtleff på Fiatchassie för knappt tio år sedan. Jag hann utrusta den bilen med drag sommaren då jag köpte den, men redan när första snön kom i början av oktober tvingades jag dra loss den från gården med min 4WD pick-up trots mindre än 10 cm snö och insåg att bilen inte var lämpad för fiskeexpeditioner (och inte möjlig att hantera båtsläp med ens sommartid). Detta borde jag ha begripit redan tidigare under hösten eftersom bilen slirade (trots antislirfunktion) på vått gräs och planmark utan släp.

Med åren har jag blivit mindre äventyrlig och har inte velat ge mig ut på fjällvägar med skotersläp ens med den bakhjulsdrivna Kabe jag haft sedan 2007. Köra gick bra, men vända vid vägens slut......? Därför nu nertrappning till en plåtis med terrängbilsprestanda. En potentiellt kostbar historia eftersom jag nu får dra 2,8 ton och därmed blir frestad att köpa större båt. Till min Kabe gick det inte få drag godkänt för mer än 1½ ton.

Numera när det finns en hyresmarknad så tror jag att det är väl använda pengar att hyra en vintervecka innan man fattar beslut om köp!

aake

Ser nu att det kommit ytterligare ett par inlägg medan jag plitade. Jag har förstått att de flesta nöjer sig med att köra på större vägar, men någon kanske ändå har intresse av mina erfarenheter.
´
Åke!

Självklart är dina erfarenheter guld värda i forumet! Det är ju just det som är forumets stora styrka, att vi har så mycket samlad information och erfarenheter om husbilar och allt därtill.
Men vi har ju inte alla samma behov (och tur är väl det :rolleyes:), och att avråda helt från att välja en framhjulsdriven bil till någon vars behov inte är klarlagda är kanske att ta i.
Jag förstår fullt ut att en framhjulsdriven bil inte skulle fungera för dig! Men för mig och många andra funkar det utmärkt!
Fortsätt att delge oss dina erfarenheter, berätta gärna hur du använder bilen, den informationen är garanterat till nytta för någon! :)

/Ludde
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

Det är olika var vi bor och hur vi använder bilen. I södra Sverige behövs inte nån speciell vinterbil, jag menar -10grader klarar vilken modern bil som helst - oavsett utrustning.
Sen är Åkes inlägg mycket bra, t.ex. att köra in på en liten oplogad vinterväg och vända.....men då gäller mer snö än vad vi normalt har i Skåne/Småland
 
F

F.d. 15281

Guest
Sv: Förslag på åretrunt husbil önskas!

Tackar alla som har delat med sig av sina erfarenheter. Här på forumet verkar det finnas många gamla hb "rävar" som har mycket erfarenhet så varför inte dra nytta av den erfarenheten som hb spekulant:spinny:.

Må bäst & ta hand om er på vägarna!
 
Toppen