Sv: försäkring
Hej Ove/Lizzy
Tar mig den frihet att informera om vart ni hittar villkoren för bodelen i maskinskadeförsäkringen, gäller om man tecknar tillägget "husbilpluss" hos t.ex. caravanclub vart jag har min bil.
Betaler 5300,- för alla tillägg med självrisk 3000,- på vagnskada.
Gäller en TEC 680VI 2008-mod
"HUSBILSPLUS"
Tilläggsförsäkringen kan tecknas för Husbil. HusbilsPlus kompletterar bestämmelserna för husbil under ”Särskilda Villkor” och ger ett utökat skydd för lösegendom samt ersätter skador på maskin och elektronik. Av försäkringsbeskedet framgår om försäkringen ingår.
Lösegendomskada: Utökat skydd för stöldbegärlig egendom till högst 20 000 kr.
Stöldbegärlig egendom ersätts endast om skadan inträffat under resa eller vistelse utom hemorten samt om fordonet har lämnats obebott i högst sju dygn. Stöld av personlig lösegendom i förtält eller liknande ersätts med upp till 20 000 kr. Försäkringen lämnar ersättning endast om stölden inträffat under resa eller vistelse utom hemorten samt om lösegendomen har lämnats obevakad i högst ett dygn. Stöldbegärlig egendom i förtält eller liknande ersätts inte.
Maskin och elektronikskada i boendedel:
Försäkringen gäller för skada eller fel som påverkar fordonets funktion. Försäkringen gäller för stabiliseringssystem, hydraliska stödben inklusive motor, klimatanläggning, värmepanna och säkerhetslarm/gasvarnare, kyl, frys, microvågsugn, spis, ugn, fläkt och centraldammsugare samt plötslig och oförutsedd skada på toalettstol inklusive tank och ledningar.
Maskin och elektronikförsäkringen gäller inte för fordon som inte är seriemässigt tillverkad eller för skada som är brand-, stöld-, eller vagnskada.
Maskin och elektronikförsäkringen gäller inte för skada eller fel som orsakas av uppenbart felaktig reparationsåtgärd, uteblivet underhåll, frysning, korrosion eller normalt slitage.
Försäkringen gäller inte för husbil som är äldre än 8 år.
Säkerhetsföreskrifter. Fabrikantens anvisningar om service och skötsel ska följas. Service och reparationer ska utföras fackmannamässigt.
Förhöjd självrisk. Om husbil är äldre än 5 år höjs grundsjälvrisken för maskin och elektronikskada till 5 000 kr.
länk :
https://www.wli.se/Caravan/StaticDocs/Villkor Caravan Motorfordon 2009-07-02.pdf