• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

försäkring

amsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Hej på glada husbilsvänner !

Har kollat försäkringspremien hos Lf och Folksam för vår husbil en Adria 670 SLT årsmodell 2010. Det är i stort sett samma premie (4 892:) men med den skillnaden i Lf:s försäkring finns inte momentet maskindel för bodelen med. Lf kan inte heller teckna ett tillägg för det momentet. Så det är viktigt att inte bara kolla premien hos olika bolag utan även villkoren.

:spinny:
 

amsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Maskinmomentet täcker t ex hydraliska stödben inkl elmotor och fjärrkontroll, klimatanläggning/luftkonditionering, värmepanna inkl elpatron, säkerhetslarm/gasvarnare, kyl, frys, microvågsugn, spis inkl ugn, fläkt. Förutsättningen är att utrustningen är fabriksmonterad.
 

Ystadbo

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ystad
HBK-Nr
2316
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Jag har alla försäkringar hos Länsförsäkringar och de blir klart billigast för husbilen. Problemet är att sjävrisken är 35% för glas. Det blir ca 14 000 kr om vindrutan ska bytas. På 2000 mil har jag redan lagat 5 stenskott Hos Ryds. Blir nog mitt bolag otroget vid nästa årsförfallodag. Kan betala ett par tusen extra.

Hans

Detta med glassjälvrisk har diskuterats mycket här. Det stämmer att glas självrisken hos LF är 35 % av reparationskostnaden. Men det finns i regel en vagnskadeförsäkring med självrisk 3000 kr (vanligaste självriskenl). Vagnskade försäkringen ersätter skada genom kollision, annan yttre olyckshändelse eller uppsåtlig skadegörelse!
Ett stenskott är ju en yttre olyckshändelse! Om rutan spricker pga självspricka, får ägaren betala 35 % av kostnaden (hur ofta spricker rutan av sig själv?), men om skadeorsaken är kollision med sten eller annat föremål, skall självrisken vara max vagnskadesjälvrisken! Har kollat med LF Skåne, och dom resonerar på detta sätt! Ta upp frågan med bolaget innan du flyttar försäkringen pga glas självrisken!

Gert-Inge
 
J

Jarn

Guest
Sv: försäkring

Hej Gert-Inge Ystadbo, tack för du kollat med LF.

Jag tänkte byta bolag nu till våren när bilen skall ställas på, just med anledning av deras självrisk på vindrutan.

Är det som de sagt till dig, då bytar jag inte.

Med tanke på hur förs.bolag agerar vid skada, så vill jag nog ha skriftligt av dem först att de verkligen gör så här.

Tror du man kan få det ?
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: försäkring

Har LF alla vår försäkringar (3 bilar, hus, djur, båt).
Betalade för HB:n förra året 4165 med månadsbet. för helförsäkring (glas 35% självrisk vagnskada 3000).

Inträffad skada och den nya premien är nu 5442 (+30%) förutom självrisken på 3000. Någon som vet hur länge man tappar i bonus? :(

ChristerP
 
F

F.d. 25089

Guest
Sv: försäkring

Efter att ha en skada på framrutan (kostnad ca 35 000 kr ink jobb) fick vi snabbt lära oss att välja en försäkring med fast självrisk på glas. Vi har valt Solid, som dessutom var billigare än länsförsäkringar. / Mats
 

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Ringde Trygg-Hansa önskade ett pris på vår nya husbil. Ska man ha helförsäkring på en ny husbil? Han påstod att det skulle finnas en spårsändare inmonterad i bilen eftersom den var så dyr och tung.
Trygg-Hansa självrisk på glas är 1500 kr.
 
Senast ändrad:
Inlägg
35
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4757
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Hej!

Ny bil har 2 års garanti enl konsumentverkets riktlinjer samt ett 3:e reklamations-rätts-år där köparen har att bevisa att felet har varit från begynnelsen alltså ett fabrikationsfel. Fuktgarantin är 5 år med krav på årlig fukttest.
Det är ju onödigt att dubbelförsäkra med maskin bodel.
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: försäkring

Hej Amsan ,Och vilket bolag är detta som enl. dig täcker allt du räknat upp inom maskinförsäkring. Såsom kyl/spis/värmepanna m.m.som finns inom bodelen och är orginalmonterat????? Skulle vara bra att få reda på. Ser fram mot svaret!! M.V.H, OVE. :yes:
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: försäkring

Hej Ystadbo. Tack för ditt inlägg ang.självrisken på glasrutor hos LF. Jag tog upp ämnet med LF Södermanland, svaret blev, när jag läste upp vad DU skrivit om vagnskadesjälvrisken, detsamma i Sörmland som i Skåne. Mycket tack!! M.V.H. OVE.:yes:
 
J

Jarn

Guest
Sv: försäkring

Ystadbo och Ove,
jag tog kontakt med LF i Malmö och fick tala med en herre med efternamn Frank.

Han sa till mig att vagnskadeförsäkringen ej täckte skador vid körning, t.ex. stenskott.
Den gällde om om någon slog sönder rutan eller om något ramlade ner på den vid stillastående, typ en stor gren.
Men som sagt, gäller ej vid stenskott, vilket gör att jag nu måste se mig om efter en försäkring till hyfsat pris eftersom jag har en stor o dyr vindruta.

Eftersom det finns otroligt mycket småsten ute på vägarna efter denna vinterns halkbekämpmning, så är det nog extra stor risk för stenskott.
Har redan fått två på personbilen.

Så ni som fått muntligt löfte av LF, be att få det skriftligt att vagnskadeförsäkringen gäller för stenskott.
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: försäkring

Roland!

Vet Du att LF har ett avtal med Ryds glas som innebär att Ryds lagar ett stenskott, ingen självrisk. Sedan kan man teckna självriskförsäkring som tar självrisk upp till 3000:-. Kolla med Hymer vad en frontruta till Din bil kostar.
På min Rapido helint. kostar den c:a 15.000:- 35% självrisk 5.250:- - 3.000:-
2.260:-. Detta kan man ju stå ut med. Är man nöjd med LF i övrigt, så skulle jag i alla fall tänka mig för innan byte.

Hälsningar

Bosse
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Roland!

Vet Du att LF har ett avtal med Ryds glas som innebär att Ryds lagar ett stenskott, ingen självrisk. Sedan kan man teckna självriskförsäkring som tar självrisk upp till 3000:-. Kolla med Hymer vad en frontruta till Din bil kostar.
På min Rapido helint. kostar den c:a 15.000:- 35% självrisk 5.250:- - 3.000:-
2.260:-. Detta kan man ju stå ut med. Är man nöjd med LF i övrigt, så skulle jag i alla fall tänka mig för innan byte.

Hälsningar

Bosse

Hej!

Kontrollera detta en gång till, vi fick ett stenskott i vår ruta och fick byta den i höstas. En Rapido och rutan hade gått upp från 17 000 till 22 000 + frakt. När arbetet var gjort var kostnade när 40 000 kr, i självrisk betalade vi 14.200 kr. Försäkringsbolag då LF nu bytt till Caravan Club försäkring, självrisk 1 500 kr...

Vänliga hälsningar
Kjelle
 
J

Jarn

Guest
Sv: försäkring

Tack Bosse,
skall kolla vad en ruta kostar.

Var tecknar du självriskförsäkringen ? Hos glasfirman eller LF? Vad kostar den ?

LF har ju olika bolag i landet, det jag tillhör heter LF Skåne och de har tydligen avtal med Carglass.

Håller med om att det hade varit bra o behålla LF, men som sagt, inte till varje pris.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Roland.
Jag har den försäkringen hos Ryds Bilglas som tecknar den via SBM. Försäkringen kostar för min del 298 kr/år. Jag fick visa upp min husbil hos Ryds vid tecknandet, och dom fyllde i en blankett om att rutan var oskadd, och sedan var försäkringen klar.
Vid stenskott som går att laga tror jag att dom gör det utan självrisk, eller möjligen till en kostnad av 100 kr.//Tommy

Här kommer en länk:
Ryds Glas - Bil - Bilglas - laga stenskott byt vindruta
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29056

Guest
Sv: försäkring

jag fattar inte varför du inte klagar på LF. Be dom visa i villkoret på vagnskadeförsäkringen varför dom INTE kan ta skadan på vagnskademomentet. Fast du kanske bara hade halvförsäkring...
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

jag fattar inte varför du inte klagar på LF. Be dom visa i villkoret på vagnskadeförsäkringen varför dom INTE kan ta skadan på vagnskademomentet. Fast du kanske bara hade halvförsäkring...

Hej!

Jag tror att ni blandar ihop vagnskadeförsäkringen och glasförsäkringen, om någon lyckas få ut vindruta som skadats under färd (stenskott) på vagnskadan så hoppas jag det framgår här på vår fina hemsida. Jag skulle förvåna mig mycket om det skulle vara så enkelt. En gång bränd vill gardera sig och lämnar därmed LF.

Kjelle
 
G

gigge

Guest
Sv: försäkring

Hej Ove/Lizzy
Tar mig den frihet att informera om vart ni hittar villkoren för bodelen i maskinskadeförsäkringen, gäller om man tecknar tillägget "husbilpluss" hos t.ex. caravanclub vart jag har min bil.

Betaler 5300,- för alla tillägg med självrisk 3000,- på vagnskada.
Gäller en TEC 680VI 2008-mod



"HUSBILSPLUS"
Tilläggsförsäkringen kan tecknas för Husbil. HusbilsPlus kompletterar bestämmelserna för husbil under ”Särskilda Villkor” och ger ett utökat skydd för lösegendom samt ersätter skador på maskin och elektronik. Av försäkringsbeskedet framgår om försäkringen ingår.
Lösegendomskada: Utökat skydd för stöldbegärlig egendom till högst 20 000 kr.
Stöldbegärlig egendom ersätts endast om skadan inträffat under resa eller vistelse utom hemorten samt om fordonet har lämnats obebott i högst sju dygn. Stöld av personlig lösegendom i förtält eller liknande ersätts med upp till 20 000 kr. Försäkringen lämnar ersättning endast om stölden inträffat under resa eller vistelse utom hemorten samt om lösegendomen har lämnats obevakad i högst ett dygn. Stöldbegärlig egendom i förtält eller liknande ersätts inte.

Maskin och elektronikskada i boendedel:
Försäkringen gäller för skada eller fel som påverkar fordonets funktion. Försäkringen gäller för stabiliseringssystem, hydraliska stödben inklusive motor, klimatanläggning, värmepanna och säkerhetslarm/gasvarnare, kyl, frys, microvågsugn, spis, ugn, fläkt och centraldammsugare samt plötslig och oförutsedd skada på toalettstol inklusive tank och ledningar.
Maskin och elektronikförsäkringen gäller inte för fordon som inte är seriemässigt tillverkad eller för skada som är brand-, stöld-, eller vagnskada.
Maskin och elektronikförsäkringen gäller inte för skada eller fel som orsakas av uppenbart felaktig reparationsåtgärd, uteblivet underhåll, frysning, korrosion eller normalt slitage.
Försäkringen gäller inte för husbil som är äldre än 8 år.
Säkerhetsföreskrifter. Fabrikantens anvisningar om service och skötsel ska följas. Service och reparationer ska utföras fackmannamässigt.
Förhöjd självrisk. Om husbil är äldre än 5 år höjs grundsjälvrisken för maskin och elektronikskada till 5 000 kr.


länk :
https://www.wli.se/Caravan/StaticDocs/Villkor Caravan Motorfordon 2009-07-02.pdf
 
Senast redigerad av en moderator:

amsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2024
Sv: försäkring

Hej Bengt-Göran HBK 4757 och Ove/Lizzy HBK 3112 och andra intresserade.

Helt rätt Bengt-Göran, under framför allt garantitiden så finns inte behovet med maskinmomentet för bodelen. Jag ville dock lyfta fram det som en allmän information vilket kan vara till glädje för de som inte har ny husbil. Vår förra husbil var äldre än två år och då värderade jag momentet högt vid val av försäkringsbolag.

Och som information till Ove/Lizzy så har jag särskilt jämfört Lf och Folksam och då funnit att Folksam har maskinmomentet för bodelen i sina villkor. Det kan tänkas att också fler bolag har det, så det är nog bra att undersöka detta innan man väljer försäkringsbolag.

Hälsningar
amsan:music-icon:
 
Toppen