Visst är det så att försäkringar för de allra flesta rör en materia som inte är så rolig att ge sig på, men det underlättar om man parerar med lite ilska och tid. Igår fick vi förnyelseavi från Folksam på vår husbilsförsäkring. En höjning med omkring 15 procent till över 14.000 kronor.
Några timmars jobb och ett tiotal telefonsamtal nu på morgonen ledde till en kostnadssänkning på 6.028 kronor för ett år. Självriskerna för de olika momenten var näst intill identiska (skilde - om jag minns - rätt 300 kronor för branddelen) och villkoren i sig är lika.
När jag ringde till Folksam och sade upp vår tidigare försäkring passade jag på att fråga varför det skett en så stor höjning hos dem, varpå fick ett väldigt artigt och trevligt svar att det berodde på att man höjde för alla eller i stort sett alla (!?). Fick - som också andra påpekat - samtidigt känslan av att Folksam vilar tryggt i vetskapen om att man sitter ganska säkert genom "ett avtal med Husbilsklubben", som tjänstemannen hänvisade till. Tror, liksom andra här på forumet, att det kan vara dags för omförhandling eller förhandling med fler parter än Folksam (om det är formellt möjligt).
Folksam har dock under de två år vi haft försäkringen hos dem varit bra och serviceinriktade att ha att göra med vid de två skador (lack- respektive glasskada) vi haft. Inga problem vid något av tillfällena och sådan service är vi villiga att betala för, men inte med en så stor differens som 6.000 kronor om året.
Min erfarenhet blir således denna:
1. Avtalstexten i försäkringsvillkoren är näst intill identiska för de flesta bolag jag kollade
2. Innehållet bestämmer man ju till stor del själv, men de olika momenten kallas ju samma sak och självriskerna kan därför lätt jämföras (den egna riskbedömningen får man rannsaka sig själv om)
3. Servicenivån vid ett eventuellt skadefall vet man inte förrän efteråt, men här kan man höra med andra hur behandlingen varit (t ex här på Forumet)
4. Sammantaget blev till slut vårt beslut baserat på två faktorer, dels ett någorlunda stort och känt bolag och dels (och kanske framför allt) premien.
// J Peter