• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förnya körkort innan giltighetstiden löpt ut?

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Återstår dock en svag sak... att det är svårt för den enskilde att exakt veta vad som gäller för denne.
Enligt uppgift ska man kunna se det i utdrag från Vägtrafikregistret. Det är därför jag ber någon som inte alltid haft giltigt körkort begära ett sådant.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Jag tycker att lagtexten i Körkortsförordningen till fullo ger stöd för vad kvinnan skriver till PL 8 och som refereras i inlägg #76. I lagtexten kan man läsa:

"3 kap. Utfärdande och giltighet av körkort och traktorkort

18 § Har en ansökan om förnyelse av körkort eller av förarbevis enligt 3 kap. 14 § körkortslagen (1998:488) inte getts in inom viss tid ska Transportstyrelsen förelägga körkortshavaren eller innehavaren av förarbevis att inom viss tid efter det att han eller hon fått del av föreläggandet ansöka om förnyelse av körkortet eller förarbeviset.

Föreläggandet ska innehålla en upplysning om att körkortet eller förarbeviset blir ogiltigt enligt 3 kap. 13 § första stycket 1 körkortslagen om föreläggandet inte följs.
Förordning (2009:190)

3. kap

13 § Ett körkort gäller inte om
1. det inte har förnyats efter föreläggande,
..."

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Ja, jag håller med. Det var också det jag skrev i #46.

Bara för att vara tydlig: Jag sammanfattar ett telefonsamtal ur minnet så ordval, formuleringar etc kan vara mina.
Tack för förtydligandena. Jag beklagar att jag läst lite slarvigt. Allt talar för att du har den rätta tolkningen av frågeställningen.

Toppen