• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förnya körkort innan giltighetstiden löpt ut?

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Återstår dock en svag sak... att det är svårt för den enskilde att exakt veta vad som gäller för denne.
Enligt uppgift ska man kunna se det i utdrag från Vägtrafikregistret. Det är därför jag ber någon som inte alltid haft giltigt körkort begära ett sådant.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Jag tycker att lagtexten i Körkortsförordningen till fullo ger stöd för vad kvinnan skriver till PL 8 och som refereras i inlägg #76. I lagtexten kan man läsa:

"3 kap. Utfärdande och giltighet av körkort och traktorkort

18 § Har en ansökan om förnyelse av körkort eller av förarbevis enligt 3 kap. 14 § körkortslagen (1998:488) inte getts in inom viss tid ska Transportstyrelsen förelägga körkortshavaren eller innehavaren av förarbevis att inom viss tid efter det att han eller hon fått del av föreläggandet ansöka om förnyelse av körkortet eller förarbeviset.

Föreläggandet ska innehålla en upplysning om att körkortet eller förarbeviset blir ogiltigt enligt 3 kap. 13 § första stycket 1 körkortslagen om föreläggandet inte följs.
Förordning (2009:190)

3. kap

13 § Ett körkort gäller inte om
1. det inte har förnyats efter föreläggande,
..."

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Ja, jag håller med. Det var också det jag skrev i #46.

Bara för att vara tydlig: Jag sammanfattar ett telefonsamtal ur minnet så ordval, formuleringar etc kan vara mina.
Tack för förtydligandena. Jag beklagar att jag läst lite slarvigt. Allt talar för att du har den rätta tolkningen av frågeställningen.

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2025
För att förvirra ytterligare: Talade med en polis vid trafiksektionen med utbildning tung trafik etc, alltså en som borde veta. På fråga (själv husbilsägare) hur de kan se när eller om ett körkort varit återkallat och på så vis om personen har behörighet att köra "tung" husbil med "farfarsregeln". Han visste inte!
Samma sak bör ju gälla inom försäkringsbranchen, har körkorkoret varit återkallat så är ju inte personen behörig att köra fordonet och vid skada betalas ingen ersättning.
Men som tur är så vet vi själva om vi omfattas av "farfarsregeln" eller ej! Mitt initialinlägg var just med hänvisning till rubriken i artikeln jag inte kunde öppna.
Kör försiktigt därute så "ryker" inte lappen och "farfarsregeln" fortsätter att gälla för Dig!

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Jag tycker att lagtexten i Körkortsförordningen till fullo ger stöd för vad kvinnan skriver till PL 8 och som refereras i inlägg #76. I lagtexten kan man läsa:

"3 kap. Utfärdande och giltighet av körkort och traktorkort

18 § Har en ansökan om förnyelse av körkort eller av förarbevis enligt 3 kap. 14 § körkortslagen (1998:488) inte getts in inom viss tid ska Transportstyrelsen förelägga körkortshavaren eller innehavaren av förarbevis att inom viss tid efter det att han eller hon fått del av föreläggandet ansöka om förnyelse av körkortet eller förarbeviset.

Föreläggandet ska innehålla en upplysning om att körkortet eller förarbeviset blir ogiltigt enligt 3 kap. 13 § första stycket 1 körkortslagen om föreläggandet inte följs.
Förordning (2009:190)

3. kap

13 § Ett körkort gäller inte om
1. det inte har förnyats efter föreläggande,
..."
Men det ger ändå ingen klarhet i vad som gäller om behörigheten upphört under en tid efter en trafikförseelse eller en sjukdom.

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
För några år sedan på Elmia-mässan, där hade Transportstyrelsen föredrag.
Och där lyfte någon frågan om Farfars-reglen.

Svaret från de 2 (som representerade) var glasklart, övergångsregeln upphör om du fått ditt körkort indraget, oavsett orsak, om så för bara en sekund.

Men svaret i inlägget ovan, från den som ringde upp sa att utgånget datum inte räknades som att man varit av med (indragen) behörigheten.
Så då skulle den i så fall vara kvar, med utgångspunkt från svaret på Elmia.

Med andra ord, är det lurigt då man får lite olika svar, beroende på vem man frågar - och vi har ofta inte hela frågan heller, så vad svarade de på egentligen...

Tills det prövas i domstol, lär vi få leva i ovisshet. :)

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Jag tycker inte att det är olika svar. Jag tolkar det så här:
Om körkortet har blivit ogiltigt, oberoende av orsak, så försvinner behörigheten direkt. Den "vanliga" behörigheten kan man få tillbaka men då gäller inte längre övergångsreglerna.
Så långt stämmer det alltså med representanterna på Elmia-mässan.
Det jag fick förklarat för mig var att körkortet blir inte ogiltig direkt när datumen på körkortet har passerats. Det sker först ett (bra) tag därefter. Och då försvinner också övergångsreglerna.
Alltså har båda rätt.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Inlägg # 76 ... där står också att... indraget körkort...( om så bara för en atommiljondelsmikrosekund) så svaret från de två på Elmia motsäger absolut inget.
Det där med " domstol " (skulle kunna bli så?) Myndighetsbeslut prövas i första hand i förvaltningsrätten...

Satsa på att # 76 är korrekt...

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Jag tycker trots alla vinklingar att saken är ganska klar. "Farfars-behörigheten" försvinner om körkortet blir ogiltigt är ju klart, detta oavsett orsaken. Dock blir det inte ogiltigt bara för att det inte förnyats innan utgångsdatumet, då det är först efter ett föreläggande från Transportstyrelsen som inte hörsammats, varvid TS kan fatta ett beslut.

Sedan kan ju naturligtvis körkortet bli ogiltigt av andra osaker, till exempel av medicinska skäl efter utlåtande från läkare och då genom beslut av TS. Körkorten kan även bli ogiltigt efter återkallelse efter lagakraftvunnen dom i domstol.

Den gensamma nämnaren är, som jag ser det, att körkort kan bli ogiltiga efter beslut av behörig instans.

Toppen