• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

F

F.d. 13415

Guest
Ja, alla frågor kan ju inte vara roliga. Och kanske lätta att svara på.

Vi har en Dometic och det händer att urindoft uppstår utan att något har gjorts. Någon gång har det försvunnit av sig själv. Andra gånger inte.

När vi ska tömma finns oftast lite gult i utrymmet där den beryktade fekalietaken finns. Bara gult.

Vi använder kem så allt annat luktar inte.

Förlåt min fråga, ni som är känsliga.

Ni kanske fattar att jag behöver husbilsklubben.se
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Hej Göran!
Vi stank väl inte så mycket i Heiligenhafen under nyår?:p

Din teori borde funka, fläkten startar ju direkt man öppnar spjället/bladet.
Det är därför jag har trott på SOG-filtret som man bör byta 1 gång per år. Vilket nog inte gäller oss som använder toan lite oftare. Verkar snarare behöva bytas efter 3-4 månader, dvs om man bor i husbilen.

MEN, oss har det inte hjälpt. Däremot nytt filter. Och lite oftare.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Tack för senast i Heiligenhafen, där var det bara trevligt. Men sitter det även filter i de som går upp i taket, och i så fall var? Hälsningar Göran Hellman.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Kan det bli övertryck då det finns SOG-ventil? Pyser inte övertrycket ut den vägen? Hälsningar Göran Hellman.

Jo, det gör det så det kan inte bli något övertryck. På min husbil sitter utloppet på taket så det finns inget kolfilter(vad jag vet).
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Nej, ett sådant filter har jag inte sett. Min urluftning går upp på taket och det finns inget filter på vägen upp.
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Utomordentligt bra att få diskutera en sak som vi alla gör regelbundet men som det sällan talas om. Vi har en theford och mina problem började när det var dags att byta packning. Jag skruvade fast den nya ordentligt för att allt skulle bli tätt men problemen blev ännu större med div läckage. Så småningom insåg jag att packningen skulle sitta löst för att täta uppåt mot skjutluckan.

För kännedom lärde vi oss av gamla campare för många år sedan att skaffa en liten hink med lock, i denna sätta en plastpåse och i denna lägga toapapperet efter användning som man gör på vissa turistorter i vissa länder. Detta underlättar tömningen och den lilla plastpåsen knyter man ihop och slänger vid lämpligt tillfälle.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Obs!
Det är viktigt att köpa papper av nyfiber eftersom det löser upp sig mycket bra. Ett papper av återvunnet material är sämre på att lösa upp sig. Alltså stor risk för att det bildas proppar. Vi har alltid använt nyfiber och aldrig varit med om något stopp varken i båt eller husbilen. Finns också ett papper som är snabb upplöslig kostar mer, men det är att överdriva.
Lärde mig detta vid ett studiebesök på Katrinefors pappersbruk i Mariestad, då jag var där med jobbet.

:yes::wub:
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Efter rådet att ha den lilla luckan (den ner i fekalitanken) öppen både vid stora och små behov jag har nu provat detta med full tillfredsställelse. Urindoften är borta!

Liknelsen med en bajamaja var inte hel fel!

husbilsklubben - i stort och smått!

Tack för tipset!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Gott att det blev en lösning på det , likaså att när man sedan tömmer "det" glöm inte trycka in knappen på cassetten så att det kommer in luft så slipper det bli undertryck och det rinner ut typ "kluck kluck " .
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Hej
Jag har också SOG. För att undvika att det kommer ut vätska ur den svarta luftningsslangen vid tömmning (har råkat ut för det en gång)har jag tillverkat en propp att sätta i slangen. Den består av en bit från en konisk slangkoppling fylld med sanitärsilicon. Förvarar "proppen" bakom tanken så minskas riske för att glömma att stoppa i den vid tömmning.
Mvh. Klas
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Hej
Jag har alltid lossat slangen direkt på dörren och låtit den hänga kvar på tanken.
Bruksanvisningen fattas i min bil och säljaren nämnde aldrig något om hur man tömmer tanken. Men på mitt sätt har det fungerat ändå. Men tack för tipset, jag får väl leta hos någon handlare och se om jag kan hitta "orginalpluggen" till Typ B för C 200.
Mvh. Klas
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Hej
Jag har alltid lossat slangen direkt på dörren och låtit den hänga kvar på tanken.
Bruksanvisningen fattas i min bil och säljaren nämnde aldrig något om hur man tömmer tanken. Men på mitt sätt har det fungerat ändå. Men tack för tipset, jag får väl leta hos någon handlare och se om jag kan hitta "orginalpluggen" till Typ B för C 200.
Mvh. Klas

Jag har C200 med SOG och köpte en extra tank, kunde utan problem köpa till extra plugg även till den tanken. Jag köpte på Husbilslandet, visserligen långt för er men det var inga problem att få tag på.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Är det inte så att dessa problem kommer då vi har värmen på i bilarna? Finns bekymret även på sommaren? Vad det gäller vätska i avluftningsslangen så inbillar jag mig att det är kondensvatten, återigen då värmen är på. Som Hasse och Tage sa på sin tid "rätta mig om jag har fel". Hälsningar Göran Hellman.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Är det inte så att dessa problem kommer då vi har värmen på i bilarna? Finns bekymret även på sommaren? Vad det gäller vätska i avluftningsslangen så inbillar jag mig att det är kondensvatten, återigen då värmen är på. Som Hasse och Tage sa på sin tid "rätta mig om jag har fel". Hälsningar Göran Hellman.

Hej
Om det är mitt inlägg du menar så var det vid tömmning av tanken så kom svartvattnet ut genom luftningsslangen. Det blev så på grund av mitt felaktiga handhavande.
Mvh. Klas
 
Toppen