• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

F

F.d. 13415

Guest
Ja, alla frågor kan ju inte vara roliga. Och kanske lätta att svara på.

Vi har en Dometic och det händer att urindoft uppstår utan att något har gjorts. Någon gång har det försvunnit av sig själv. Andra gånger inte.

När vi ska tömma finns oftast lite gult i utrymmet där den beryktade fekalietaken finns. Bara gult.

Vi använder kem så allt annat luktar inte.

Förlåt min fråga, ni som är känsliga.

Ni kanske fattar att jag behöver husbilsklubben.se
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Mitt tips är att det skulle kunna vara packningen som inte riktigt sluter till uppåt mot luckan. Om det skulle vara fallet när man någon gång gör "sitt lilla" och luckan är stängd kan lite sippra ut. Skriver detta av egen erfarenhet.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

En mycket bra fråga!
Vi har också en Dometic (kunde dom inte hållt sig till kylskåp?) med ibland samma problem. Blir inte klok på det :confused:

Har trott att SOG-filtret var slut, jodå det hjälpte att byta, men doften kommer ändå tillbaka. Använder inte kem, lite såpa ibland.
Och lite gult när man skjuter in hela stolen och under tanken.

Packningen verkar vara helt ok, gjorde förra veckan storrengöring.

Ett problem som vi även upplever är att Dometicen spolar så länge, det sipprar vatten långt efter.

Vi kan väl hoppas att vi får några bra svar!
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Vi hade Thetford med samma problem.

Fick en massa svar här på HBK, t.ex:

- "höj lite tanken m.h.a. något under så den sluter tätt, sätt något under": fungerade tills nästa åtgärd

- "det har kommit en nyuppgradering, kontakta din ÅF": Bengt i Örkelljunga bytte anliggningsdelarna gratis med uppgraderingssatsen från Thetford på våra två tankar med bra resultat

Kanske Dometic har samma problem?

lycka till/jyrki
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Hur går själva förfarandet till då 1:an och 2:an görs?
Jag har läst att en del bara lyfter på locket och gör "det" och sedan öppnar luckan och spolar.
Är då tätningen dålig så kommer ju de gula i utrymmet där cassetten är.

Vi öppnar alltid hålet och släpper "det" rakt ner i samlingen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Har inte med frågan att göra men det finns aldrig en dum fråga här forumet. Det är ju det bl.a som det är till för. Lycka till att du hittar felet med din lukt av piss :twitcy:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

.............................Har trott att SOG-filtret var slut, jodå det hjälpte att byta, men doften kommer ändå tillbaka. Använder inte kem, lite såpa ibland.
Och lite gult när man skjuter in hela stolen och under tanken.
Har haft samma problem och kom underfund med att det sitter en ventil i tanken/kassetten som har en öppning nedåt med en "stång" som pressas upp när man sätter i eller tar ut kassetten.

Den ventilen är avsedd att ventilera ut övertryck genom ett kolfilter och skall då vara öppen. Med SOG:en har den ingen funktion.

Jag skar bort den delen av "stången" som stack ner under kassetten och därefter upphörde mitt problem med lukten och kisset under kassetten.

Det finns kassetter utan den ventilen som sannolikt är tänkta att användas då man har en SOG monterad.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Finns inga dumma frågor, ..... Vi har Thetford men inga problem. Jag byter packningar vart 4:e år och gör en noggrann rengöring med Jodopax samtidigt. Vi har alltid 5 mm vatten stående i locket. Då ser man snabbt om det är dax för service + att packningen är mjuk längre.

Självklart skall man öppna locket innan man utför något. Jmf BajaMaja. Annars blir det fort grisigt i packningarna uppifrån. Släpper man ner grejor med trådar kan de trassla in sig i både packning och mekanism. Det ska bara vara grisigt underifrån.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Har haft samma problem och kom underfund med att det sitter en ventil i tanken/kassetten som har en öppning nedåt med en "stång" som pressas upp när man sätter i eller tar ut kassetten.

Den ventilen är avsedd att ventilera ut övertryck genom ett kolfilter och skall då vara öppen. Med SOG:en har den ingen funktion.

Jag skar bort den delen av "stången" som stack ner under kassetten och därefter upphörde mitt problem med lukten och kisset under kassetten.

Det finns kassetter utan den ventilen som sannolikt är tänkta att användas då man har en SOG monterad.

När jag monterade min SOG stod det i anvisningen att man skulle limma den ventilen så den tappade sin funktion och det var väl för att SOGen skulle suga från hålet där 1:an och 2:an släpps ner och inte tappa luftflöde genom ventilen .
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Hur går själva förfarandet till då 1:an och 2:an görs?
Jag har läst att en del bara lyfter på locket och gör "det" och sedan öppnar luckan och spolar.
Är då tätningen dålig så kommer ju de gula i utrymmet där cassetten är.

Vi öppnar alltid hålet och släpper "det" rakt ner i samlingen.

Du, det gör jag med t-v-å-a-n! ska göra det med ettan (1) nu också!
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Har haft samma problem och kom underfund med att det sitter en ventil i tanken/kassetten som har en öppning nedåt med en "stång" som pressas upp när man sätter i eller tar ut kassetten.

Den ventilen är avsedd att ventilera ut övertryck genom ett kolfilter och skall då vara öppen. Med SOG:en har den ingen funktion.

Jag skar bort den delen av "stången" som stack ner under kassetten och därefter upphörde mitt problem med lukten och kisset under kassetten.

Det finns kassetter utan den ventilen som sannolikt är tänkta att användas då man har en SOG monterad.

Ska i morgon särskåda hur vår ser ut! Hoppas jag hittar din "stång". Återkommer med resultat.
 
F

F.d. 13415

Guest
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Efter ha sovit på frågan; det är för oss nu självklart att luckan ska vara öppen vid alla besök!

Tvärtemot vad instruktionsboken säger!

Risken att papper fastnar elimineras dessutom!

Tack för era insikter, jag avvaktar nu med att leta efter Gunnars "stång"
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

En riktigt varm dag kan det bli övertryck i kasetten. Om man då pinkar med luckan stängt och sedan öppnar luckan så kan övertrycket gör att innehållet stänker upp på den som på toan.
Kanske inte det roligaste :p:
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

Hej!

Nu är det min tur att berätta vårt förfarande i detta delikata ämne.
När du tar ut din toatank för tömning, ställer den på högkant innan du fattar eventuell draganordning. Kommer det då vätska när du drar eller bär tanken. Måste packningen under sjutlocket bytas omgående. Detta blev jag varse i fjol sommar hade då haft vätska under tanken i kassetten en tid. Under de år vi åkt husbil har vi alltid gjort både stort och smått på vår toa. precis vad den är avsedd för. När tvåan ska ut har vi fyllt ett par dl. vatten i skålen täckt detta med toapapper och uträttatt ärendet. Efter spolning finns då inga rester kvar i skålen och ingen vätska under tanken, förutsatt att nämnda packning är fräch. Detta sätt fungerar skit bra för oss, skulle man kunna säga.
Förresten det där med övertryck och att det skvätter upp har jag märkt att det endast sker när tanken är tömd/tomm. Brukar då släppa på övertrycket med en öppning och stängning

:yes::wub:
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Förlåt frågan, men vi har ibland urinodör på toan...

En riktigt varm dag kan det bli övertryck i kasetten. Om man då pinkar med luckan stängt och sedan öppnar luckan så kan övertrycket gör att innehållet stänker upp på den som på toan.
Kanske inte det roligaste :p:

Inte för att man gjort "något" innan man öppnat skjutluckan men man fått lära sig den hårda vägen att öppna den skjutluckan innan man lyfter på locket/sitsen för det kan ju vara en liten vattensamling längst ner och öppnar man locket och det är tryck i kassetten och öppnar skjutluckan så kan det ju bli en dusch...... ;) :)
 
Toppen