• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förbud på Smögen

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Förbud på Smögen

Våra kära trafikmyndigheter har signalerat att någon/några husbilsskyltar skall accepteras även i Sverige, kallas EU-anpassning... Beslut skulle tas runt årsskiftet sist jag hörde nåt.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Når debatten blir om ett husbil forbud skilt er lovlig eller ulovlig, og om man skal respektere det eller ikke..... lovlig eller ei montert...

DA er vi på ville veier i mine øyne.
VI har da allerede tapt den saken, for da har stupide representanter for oss husbil brukere allerede vært mye på stedet, campet og ikke parkert, markiser, vognborg osv...... og gjerne over flere dager... OG destruert stedet for enkel husbil parkering for natten, i all framtid.

Jeg mistenker ex caravan og camping entusiaster, har konvertert til husbil, og tror at vi med husbil fra 20 år tilbake har drevet og fricampet som de gjør nå..... gratis, systematisk og flere dager på samme sted, dette er totalt feil!!.

Det har vi ikke, vi opplever på reise med husbilen om dagen, og parkerer for å sove om natten, og ferdes videre dagen etter...... Gjør man ikke dette, da skal man inn på campingplass istedet.

Beklager min strenge tone, men mange er i ferd med å ødelegge friheten ved nattparkering for mange andre....... Og det gjør meg :mad:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Jag tror att vi nu ser resultatet av tillväxten på husbilar och det ökade tryck som nu finns på platser för övernattning. Jag bor själv ute på västra tjörn och har sett vad som börjat hända också hos oss. Det finns några bra ställen där man utan att störa kunde övernatta.
Detta gick bra både i Rönnäng, Bleket och Skärhamn fram till nu. Förra sommaren började det bli många bilar som enligt min mening våldgästade och campade flera dygn med vagnborgar, markiser och grillar. Jag hör nu vad som sägs av de närboende och här kommer det snart förbud och regleringar. Det finns en ställplats i Skärhamn men den ligger ca 500m utanför samhället så där är det inte direkt något tryck. Jag tror vi får vänja oss vid att betala för oss när vi vill stå på populära platser eller åka vidare. Som det fortgår nu kommer det bara att bli svårare att stå gratis efter västkustens småsamhällen.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag tycker man ska vara försiktig med att provocera om det finns en skylt uppsatt, även om den inte finns med i skyltregistret. Det bidrar ytterligare till allmänhetens irritationer mot husbilar. Visserligen kan skylten vara olagligt uppsatt, men den kan faktiskt vara lagligt uppsatt av en kommunal tjänsteman som inte visste att skylten är obefintlig i skyltregistret.

F

F.d. 55528

Guest

Jag är övertygad om att husbilsfolket i det långa loppet bara förlorar på att inte bry sig om vad lokalbefolkningen vill när vi gästar en ort.
Om någon satt upp en skylt som tydligt visar att man inte vill ha husbilar parkerade på en viss plats så parkerar iaf inte jag där.

Att strunta i skylten och hävda att den inte är laglig leder bara till att någon blir ännu mer irriterad på husbilsfolket. Jag förstår inte vad vi skulle tjäna på detta.

Hänsyn o omdöme bör vara ledordet. Vi kan inte kräva popularitet, vi måste förtjäna den.

/ TommyQ

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Det är ju jättefint om vi alltid kunde rätta oss efter ortsbefolkningens synpunkter om vart vi kan stå med våra husbilar. Men nu är det inte så att det finns en samlad opinion om vad ortsbefolkningen tycker. Det finns många fall där vissa, exempelvis sommarstugeägare, inte vill ha husbilar i närheten, inte framför deras sommarstugor i var fall. Andra vill att vi skall kunna utnyttja marken vid båtklubbar.

Sedan kan vi vara hur ödmjuka som helst och vika för varje mer eller mindre uttalat önskan om vår närvaro, så kommer det alltid att finnas tillräckligt många "husbilshuliganer" som kommer att bryta mot gott omdöme, ortsbefolkningens önskemål, vissa campingägares affärsmetodik, lokala ordningsföreskrifter samt även lagar.

Därför tycker jag att de som vill reglera vår närvaro på olika platser skall göra det med lagliga medel och informera om detta med lagliga och tydliga skyltar, så att de som bryter mot dessa kan få påföljder som känns; avgifter och böter.

Johan K.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Jag är övertygad om att husbilsfolket i det långa loppet bara förlorar på att inte bry sig om vad lokalbefolkningen vill när vi gästar en ort.
Om någon satt upp en skylt som tydligt visar att man inte vill ha husbilar parkerade på en viss plats så parkerar iaf inte jag där.

Att strunta i skylten och hävda att den inte är laglig leder bara till att någon blir ännu mer irriterad på husbilsfolket. Jag förstår inte vad vi skulle tjäna på detta.

Hänsyn o omdöme bör vara ledordet. Vi kan inte kräva popularitet, vi måste förtjäna den.

/ TommyQ

Håller med till hundra procent, vi blir bara förlorare i längden om vi skulle börja hävda att skyltarna inte gäller. Dessutom kan det komma tillbaka när det skyltas att vi får stå där, dom gäller inte heller...

F

F.d. 29925

Guest

I en anarki sätter var och en upp så många skyltar vederbörande behaga. Själv skulle ja vilja sätta upp nya skyltar lite här och där med högre hastighet än nu gällande. Men tyvärr så tillåter inte demokratins spelregler detta förträffliga initiativ. :)

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

"Jag tror vi får vänja oss vid att betala för oss när vi vill stå på populära platser eller åka vidare. Som det fortgår nu kommer det bara att bli svårare att stå gratis efter västkustens småsamhällen." slut citat.

Blir vi mer osynliga och retar ortsbefolkningen mindre om vi betalar pengar, undras???????

Hejs
Claes 105

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023

Det var ett j***a tjat om skylten. Det handlar ju inte om det. Bilden var en arkivbild som tidningen satt in. Det blir säkert en laglig skylt, i samband med ev. förbud. Jag bor själv i en husbilsfientlig "region", Gotland. Brukade själv reta mig på framfusiga husbilsåkare, som ställde sig längs med "stranden" vid parkeringen i början av vågbrytaren, i Visby hamn.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Just den här parkeringen som omnämns är avgiftsbelagd juni,juli,augusti och markerad med rutor för personbilar.
Att det skulle bli förbjudet för husbilar kanske hela året beror nog på den nya bebyggelsen på Klevudden som inte har parkeringsplatser till alla om utbyggnaden blir total.
Att någon inte kan parkera för att komma åt sin sjöbod är naturligtvis rent mungojumbo.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

"Brukade själv reta mig på framfusiga husbilsåkare, som ställde sig längs med "stranden" vid parkeringen i början av vågbrytaren, i Visby hamn."

Varför????????

Hejs
Claes105

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

"Jag tror vi får vänja oss vid att betala för oss när vi vill stå på populära platser eller åka vidare. Som det fortgår nu kommer det bara att bli svårare att stå gratis efter västkustens småsamhällen." slut citat.

Blir vi mer osynliga och retar ortsbefolkningen mindre om vi betalar pengar, undras???????

Hejs
Claes 105

Om vi betalar marknadspris ser marknaden till att det kommer fram ställplatser. Så fungerar marknadskrafterna. Att kräva gratis eller lågpriser ger inga nya platser på västkusten. När en sjöbod är värd miljoner, vad tror du en ställplats kostar på smögen? Titta på hur det är i varberg. Campingarna tar 400 kr under sommarhalvåret och är ändå fulla. Varför skulle en markägare hyra ut billigare när han ändå får fullt betalt. Marknaden sätter priset så är det bara. Västkustens fiskesamhällen har idag mycket hög prisnivå och då får alla som vill bo där räkna med att betala den nivån eller avstå.

Senast ändrad:
M

mijo8888

Guest

Husbilarna blir & fler, snart måste väl någon begripa att vi också handlar i affärerna, besöker resturangerna, " tar en öl " på det lokala vattenhålet, etc. Det finns fler ställen i landet där det alltid har varit på ett visst sätt och det skall ingen fa... ändra på .... ok låt dom ha det så då ... man lär sig snart vika orter man kör förbi och vilka orter där man är välkommen (oavsett gratis P eller inte ) och man delar gärna med sig av sina erfarenheter... eller hur.

Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Ja, det är Guleskär. Att kalla detta en ställplats tycker jag är rena skämtet. 160:- för ingenting kallar jag för ocker eller stöld. Om någon undrar vem som håvar in pengarna för denna dyra ställplats så kolla länken. Guleskär - Allt om Husvagn & Camping
Man slutar aldrig att förundras.

Bennie

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag försökte övernatta på den lilla parkeringsplatsen vid sjöbodarna en natt men det gick inte! Framåt tolvsnåret på natten drog man igång ett disco i en av bodarna med ett infernaliskt basdunkande så jag flydde till en annan plats.

På den här bilden ser vi hurusom en nabo breder ut sig litegrann på P-platsen.

no.jpg

Toppen