• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förbud på Smögen

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Förbud på Smögen

Lite knepigt egentligen vi har "stora" skyldigheter när det gäller fordonsskatten i stort mellan 5 och 10.000;-, så lite rättigheter borde vi i alla fall få ha.:)

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

När man ser Jappes bild på campande husbil förstår jag varför vi inte får stå där längre.
Sedan läser jag också att 160 kr för ställplatsen i Kungshamn är ocker. Med den attityden lär det inte bli några nya platser på västkusten. Vill man åka hit får man nog betala den prisbild som kostnadsläget här ger. Om inte så skall man nog åka någonstans där man trivs bättre.
Camping på parkering är ett otyg som förstör för oss alla. Gratiscampare är minst lika illa.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja, det är Guleskär. Att kalla detta en ställplats tycker jag är rena skämtet. 160:- för ingenting kallar jag för ocker eller stöld. Om någon undrar vem som håvar in pengarna för denna dyra ställplats så kolla länken. Guleskär - Allt om Husvagn & Camping
Man slutar aldrig att förundras.

Bennie

Varför är det så illa att en camping också driver en ställplats? Det är väl egentligen det vi vill, att det skapas bra belägna ställplatser med tömning/fyllning. 160Kr är väl o.k. mitt i ett av Sveriges turisttätaste områden? Vi trivs riktigt bra där, nära till Kungshamn och Smögen, ändå lugnt på nätterna. Vad man kunde önska sig, är däremot att besökarna inte breder ut sig så förtvivlat längs vattnet så att fler får plats, man behöver inte ställa ut sina cyklar och möbler långt ifrån husbilen bara för att hindra andra, man kan sitta framför eller bakom bilen också! :confused:

Sonia&Conny

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9164
Medlemskap
2025

:twitcy:
Kommunen går uppenbarligen i campingägarnas ledband. Eftersom vi bara har en timmes bilresa till Smögen så har vi ofta varit där men avstått från besök de sista åren. Orsaken är kommunens husbilsfientlighet, man känner sig helt enkelt inte välkommen. En annan orsak är den berömda bryggan som är belamrad med en massa klädnasare (definitivt inte smögenbor) som säljer dyra kläder till "extrapris" & en massa krimskrams. Det finns inget genuint bohusländskt kvar utan går bara ut på att klå folk på pengar. Smögen har blivit en enda stor basar. Besökande båtar har mestadels ersatts med "bryggseglande" ungdomar med utbrett fylleri som följd dag som natt. Jag förstår inte vad som lockar folk till Smögen & Sotenäs. Västkusten är otroligt vacker & lång med många kustkommuner där husbilar välkomnas. Det gäller bara att undvika allt som har med Sotenäs kommun att göra. Om man hårddrar detta så kan man uppfatta kommunens handlande som att man inte är välkommen till vissa delar av sitt eget land. Men detta är som sagt min högst personliga åsikt.

Bennie

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Jag är övertygad om att husbilsfolket i det långa loppet bara förlorar på att inte bry sig om vad lokalbefolkningen vill när vi gästar en ort.
Om någon satt upp en skylt som tydligt visar att man inte vill ha husbilar parkerade på en viss plats så parkerar iaf inte jag där.

Att strunta i skylten och hävda att den inte är laglig leder bara till att någon blir ännu mer irriterad på husbilsfolket. Jag förstår inte vad vi skulle tjäna på detta.

Hänsyn o omdöme bör vara ledordet. Vi kan inte kräva popularitet, vi måste förtjäna den.

/ TommyQ

Bra sagt där...håller fullständigt med dig.
Det finns anledning att husbilar skall kunna parkera några timmar som vanliga bilar, det kravet kan vi ha.
Men att sova över på en p-plats... när parkeringsplatser är en bristvara är bara dumt och retar upp lokalbefolkningen.
På vissa orter kan det fungera men inte på heta platser som tex Smögen.
Senast vi var i Smögen bodde vi här...inga problem.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/549797

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Instämmer helt med föregående skribent. Vi besöker Smögen två gånger varje år, en gång i maj och en gång i september. Gott om plats att parkera samt vandra på bryggan och dessutom tyst och fridfullt.

Har slutat besöka de stora turistorterna under juni till augusti.

/Håkan

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vi åker dit någon dag mitt i turistsäsongen också, det är kul när det är lite pådrag också, massor av fina båtar, bilar och en massa människor att titta på...?! :D

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Jag tycker nog att man kan leva med 160 kr/natt på Kungshamn/Guleskär, tömning, vatten och soptömning ingår, centralt i ett av Sveriges turisttätaste områden. Dessutom vid skärgårdens E6! :)

Håller med det är vad 6 timmars parkering kostar på Heden i Göteborg med vanlig bil.
Jag fattar inte allt prisgnäll Valet var man skall stanna är ju fritt.

Toppen