• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För och nackdelar med >< husbil

F

F.d. 29787

Guest
Sv: För och nackdelar med >< husbil

ellerto
Jag har idag en Mercedes Hymer S790 5000kg motor V6:a chassi med tvillinghjul Hade tidigare en Fiat Hymer 3500kg motor 4 cyl. 127hk, bara här har jag en bränsleförbrukning
på 0,3 l pr mil + 2hjul till som rullar och slits, besikning varje år tung bil automatiskt
längre 8-9 meter då blir det högre broavgifter ex. Öresund även vissa färgeförbindelser
blir dyrare inte alla men vissa har begränsad längd.

Du nämner bl. annat Österrike, det är ett av de dyrare länderna att köra i eller igenom,
bil upp till 3500kg behöver endast vinjett kostar 8:60 Euro varar 10 dagar,bil över 3500kg
behöver Go-Box kostar 5 Euro denna box får du ladda allt efter körsträcka, har du dessutom 3:axlig bil får du samma milkostnad som lastbil.

Sedan har du 3500kg:s begränsnigar i många städer detta kostar ju ingenting men en
begränsning. jag kan göra listan mycket längre ellerto men börjar bli trött. Jag sitter här
och läser om de nya bestämmelserna från Svenska Åkeriförbundet vilket jag är medlem i.


Mvh Rune.
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: För och nackdelar med >< husbil

God Morgon Rune.
Du har rätt men också jag.
Din bil väger 5000 kg och min 3850 kg därav så bilmässigt så blir det
inte dyrare för mig än om bilen vägt 3500 kg, bortsätt från att bilen måste besiktigas varje 12 månadersintervall.
Sedan gäller samma regler för mig som med din tyngre bil, alltså ta reda på vad vi
får köra i vilka Städer och så vidare.
För min del och svaret till er som ville veta för och nackdelar med >3500 kg
så gjorde jag en uppvägning endast för att när vi ska ut på långresa så
var det ständigt och jämt överlast. I dag får jag säga att jag haft tur som inte har blivit stoppad, men nu kör jag med gott samvete.

Gott Slut.
Ellert
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: För och nackdelar med >< husbil

En stor forskjell er hvordan overlast håndteres rundt i Europa. En bil <3500 som er lastet over 3500 må i de fleste land lastes av før den får flyttes fra konrollplassen. Det er bøter fra første kilo over tillatt. For biler over 3500 kg praktiseres samme regelverk som for tyngre lastebiler med gebyrer opp til et antall % overlast, flere land praktiserer bare advarsel for de første 5 eller 10% overlast for biler over 3500 kg. Avlastning kreves først ved større overlast.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Ju större bil man har blir det till att planera körningen mera noggrant
vändradie, tullar, broar, tyngre om du kör på vägrenen (rasrisk), parkera i städer,
broavgifter, betalvägar, köra i höger körfält om bilen är reggad som lastbil,
kanske inte kommer fram överallt missar sevärdheter(köra omvägar) mm
Bättre att rätta kappsäcken efter bilen tycker vi.
Hade själv en på drygt 7 meter innan har nu en under sex meter med kort hjulbas.
Funkar alldeles utmärkt för oss två
Smidigt att köra, parkerar på vanlig p-ficka mm

Gurra
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: För och nackdelar med >< husbil

80 eller 90 Km/tim?
Har ni bråttom eller?
Vi har aldrig haft problem med detta.
Har haft tung lastbil,Har nu pb2 5 ton.
Vi lägger oss i marschfarten som är.
Kommer det folk som vill förbi så får man hjälpa till
för att det ska flyta på.
Blir ni omkörda av långtradare/bussar på motorväg
eller två/ett väg,gör en liten ljustut när ni anser
att vederbörande kan gå in framför er.Det uppskattas.:spinny::swoon:


Har ganska stor betydelse på min Hobby. på gränsen att den orkar på 5.an i 80 men går kanon fint i 90. detta påverkar ju även bränsleförbrukningen.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
730
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Kan ikke se at noen har nevnt at en må ha utvidet førerkort for å kjøre bil over 3,5t og det er vel en ulempe for noen? Det er vel en av grunnen til at bobiler ofte er under 3,5t selvom samme bilen kunne vært f.eks. 3,85t. Det medfører hyppigere fornying av førekortet, legeatest o.l. Har man hatt en kronisk sykdom, eller infarkt mister man retten en periode for utvidet førerkort o.s.v.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Tor, det er en spesialsituasjon i Sverige. De som har et eldre personbil førerkort (før 1996) har lov til å føre PB II (spesialklasse for tynger boiler).
Sverige har valgt en helt annen overangsordning enn den som Tyskland, Norge og UK har valgt: alle med eldre fikk et kort vindu for å få utstedt førerkort klasse C1 med rett til å kjøre biler opp til 7500 kg. Det er snart 10 år siden det norske tidsvindu, vi som var først ute må fornye nå i 2009. Tyskerne hadde overgangen 2000 til 2005, og UK haqr ikke lukket vinduet ennå ut i fra det siste jeg har sett.

Essensen i dette er at de fleste av våre svenske venner har rett til å kjøre husbil PB II uansett vekt! Det finnes Scania busser på over 20 tonn registrert som PB II.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
730
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Jeg har fått med meg det, men jeg har også fått med meg at det er "litt" uklart hvordan det tolkes ute i Europa siden de har B førerkort og ikke slik som "de" andre som har fått C1 (UK og Norge) som nå også er innført i EU og vil bli gjeldene i flere EU land etter hvert.

Så har jo også svenskene denne "rare" reglen med PB II eller lastebil som bobiler kan registreres som og avgjør hvilket førerkort en kan ha avhengig av når det ble tatt.

Skal jo heller ikke glemme at det var mye rart med minibussbegrepet i Norge også, da det tidligere ikke var andre begrensinger på minibuss enn antall seteplasser og ingen begrensing med hensyn til lengde og vekt. Det er nå fjernet i Norge slik at nye eiere av ombygde busser eller store amrikanske bobiler ikke kan kjøre dem på D1 serfikatet, men de må ha rett førerkort utfra kjøretøygruppe og vekt.
 

larserik

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
7452
Medlemskap
2024
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Nu för tiden måste man ha vinterdäck på alla husbilar, runt om om dom är framhjulsdrivna och går som tunga fordon däremot behövs det inte på tunga fordon som är bakhjulsdrivna där behövs det bara på dom drivande hjulen.
 
M

Majja

Guest
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Hej! med en sådan övervikt på drygt 400 kg skulle du få betala en massa pengar i böter om du blivit stoppad! Själv hade jag vägt upp min bil till 3850 kg. Bilen vägde 4100kg när jag blev stoppad, det blev 43% i övervikt( 580kg lastutrymme : 250kg övervikt) boten hamnade på 4000kr. hade jag haft 7% mer i last hade kanske körkortet blivit ifrågasatt! :swoon:
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Vi har satt gräns vid 3500kg då som nämnts här finns massor av vägar och städer som inte tillåter tyngre fordon. Mindre städer i Frankrike, Tyskland, Italien, flera vägar i Österrike etc. Vi har noterat samma i Sverige och man ser nog inte alla dessa skyltar förrän man vet att man är i riskzon eller redan är över. Jag har i alla fall bilat/campat med tält i många år och aldrig sett nån sång skylt före vi åkte med husbilen :)

För oss är hastigheten definitivt en fråga då det absolut i ren transport kan köras i 110 men inte så med tyngre fordon. För oss är resan målet ofta MEN om man vill blåsa på för att komma fram så känns det vansinnigt att ha en bil som inte får det.

Körkortet och obegränsade möjlighet att sälja bilen till vem som helst med körkort är ännu ett argument. Dvs inte bara till de som haft det sedan 96, dessa personer är 38åringar och neråt i år..

Det finns flera "lätta" husbilar idag med tot. 3,5. Ska just köpa en som har 800kg lastvikt (fast bara 700 kvar med all utrustning på) Det räcker utmärkt för oss i alla fall.

N.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Vi har satt gräns vid 3500kg då som nämnts här finns massor av vägar och städer som inte tillåter tyngre fordon. Mindre städer i Frankrike, Tyskland, Italien, flera vägar i Österrike etc. Vi har noterat samma i Sverige och man ser nog inte alla dessa skyltar förrän man vet att man är i riskzon eller redan är över. Jag har i alla fall bilat/campat med tält i många år och aldrig sett nån sång skylt före vi åkte med husbilen :)

För oss är hastigheten definitivt en fråga då det absolut i ren transport kan köras i 110 men inte så med tyngre fordon. För oss är resan målet ofta MEN om man vill blåsa på för att komma fram så känns det vansinnigt att ha en bil som inte får det.

Körkortet och obegränsade möjlighet att sälja bilen till vem som helst med körkort är ännu ett argument. Dvs inte bara till de som haft det sedan 96, dessa personer är 38åringar och neråt i år..

Det finns flera "lätta" husbilar idag med tot. 3,5. Ska just köpa en som har 800kg lastvikt (fast bara 700 kvar med all utrustning på) Det räcker utmärkt för oss i alla fall.

N.

Det är ju en lätt överdrift att påstå att "här finns massor av vägar och städer som inte tillåter tyngre fordon. Mindre städer i Frankrike, Tyskland, Italien, flera vägar i Österrike etc."
Det är mycket sällan man stöter på sådana restriktioner, händer emellanåt på små villagator och liknande.
Och i princip i alla mindre städer i de uppräknade länderna går det utan problem eller restriktioner bra att köra med tyngre bil, finns mycket sällan några förbud.
Det är kanske bra att man kan köra 110 km/tim med en lättare bil, i en tyngre får man ju "bara" köra 100 km/tim på de flesta europeiska motorvägar,
behövs det kan man utan vidare köra 125 - 130 också, kan emellanåt behövas om man inte vill ligga i vägen vid omkörning på motorväg.
Med C1-kort kan även ungdomar köra tyngre bil.
Lite kan man ju undra hur stabilt byggd en 3,5 tonsbil med lastvikt 7-800 kg är?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Varje år har färre och färre chaufförer B-körkort som är giltigt för tyngre fordon än 3500 kg. Det betyder att marknaden för att sälja den tyngre bilen blir sämre och sämre. Det kommer så småningom att bli som det är med begagnade motorcyklar. Bara få har körkort för att köpa dem.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Hej om man säger att det är problemfritt med en stor pb2 på 11,95 lång 3,95hög så ljuger man man blir ganska begränsad och får ta långa omvägar men när man väl är framme ja då är det skönt :twitcy:
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Det är ju en lätt överdrift att påstå att "här finns massor av vägar och städer som inte tillåter tyngre fordon. Mindre städer i Frankrike, Tyskland, Italien, flera vägar i Österrike etc."
Det är mycket sällan man stöter på sådana restriktioner, händer emellanåt på små villagator och liknande.
Och i princip i alla mindre städer i de uppräknade länderna går det utan problem eller restriktioner bra att köra med tyngre bil, finns mycket sällan några förbud.
Det är kanske bra att man kan köra 110 km/tim med en lättare bil, i en tyngre får man ju "bara" köra 100 km/tim på de flesta europeiska motorvägar,
behövs det kan man utan vidare köra 125 - 130 också, kan emellanåt behövas om man inte vill ligga i vägen vid omkörning på motorväg.
Med C1-kort kan även ungdomar köra tyngre bil.
Lite kan man ju undra hur stabilt byggd en 3,5 tonsbil med lastvikt 7-800 kg är?


Som jag sa, vårt val att ha en husbil som inte har några begränsningar och som jag också sa, de vägarna i de länderna vi åkte på i somras plus de städer i Italien vi var i kan man inte åka med tunga, stora, breda bilar. Vi vill alltså åka dit vi vill, inte kan eller får. Frågan var argument för max 3,5 och det var mina.

Ostabil husbil för att den väger i original 2700kg och är under 6 meter? De har bara sett till att inredningen är lättare så inte så mkt "bilen" med AL-KO och GFK tak och golv och den uppför sig personbil på vägen. Får några år sedan vägde samma biltyp nästan 150-200kg mer.

N.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.955
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Varje år har färre och färre chaufförer B-körkort som är giltigt för tyngre fordon än 3500 kg. Det betyder att marknaden för att sälja den tyngre bilen blir sämre och sämre. Det kommer så småningom att bli som det är med begagnade motorcyklar. Bara få har körkort för att köpa dem.

Så kanske det blir, men samtidigt kan man ju ta "rätt körkort" och inte bli inlåst i klasser, jag tog rubbet när tillfälle gavs på 90-talet, då gav man ju nästan bort de tyngre behöriheterna, pluggade lite och körde upp i en turistbuss och fick de i blått A BE C DE Taxi

Vi köpte inte vår husbil för att sälja den, hoppas "slagskeppet" håller i 10-15 år till, sen lär är väl ändå bränslet vara förbjudet, så den får väl bli en typ sommarstuga då :D
Den som lever då får se :cool:
 
Toppen