• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För och nackdelar med >< husbil

F

F.d. 4067

Guest
Hej!

Sitter och diskuterar med min man om för och nackdelar med en husbil som väger 3500 och en som väger mer!Vad har ni för svar på den frågan?

Mvh Jean1:snowman-1-icon:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Det jag kan tänka mig är att bränsleförbrukningen ökar med vikten. Mot detta talar att husbil som väger mer än 3500 kg förmodligen har större och krafigare motor och då är det inte alls säkert att bränsleförbrukningen ökar. Relativt vanligt att större motor medför lägre bränsleförbrukning.
V-backen
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: För och nackdelar med >< husbil

När man skall packa in allt som man vill ha med sig för övervintring söderöver kan en husbil aldrig bli för stor, men när man skall krångla sig fram i en liten fransk eller spansk by, så kan den aldrig bli för liten:msn_weird:
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: För och nackdelar med >< husbil

i vårat fall är det så att dom bilar vi haft, så har alla vägt mer än 3500kg, med den last man har haft, men bara godkända för 3500kg, last förmågan betydligt mindre än man tror. så nu har vi en bil för 4000kg. I sommras kollade jag när vi åkte 2 vux 1 bar så vägde vi 3850kg allså mycket nära max last. detta var innan våran Europa tripp. du vet det handlas lite på hem vägen. kollade då också 4430kg. tror att det är så att många åker med överlast.
 
F

F.d. 4067

Guest
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Ok,allt blir dyrare med en större bil det har vi förstått.Är det bara vinter däck man slipper på en tyngre?Jag tycker vår husbil är tillräcklig men Daniel vill ha en större.Försöker att få han på andra tankar:)Jag måste ha bra svar....
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.688
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Jag brukar tänka finns det affärer som behöver leveranser då kommer jag fram/lokalbussar som kör på dessa gator så måste väl en husbil på 8,5 m också kunna ta sej fram.Ännu har vi inte fastnat någon gång.
OK. ibland har det blivit trångt,men hav lugnet så löser det sej.:present-1-icon:
God Fortsättnig HASSE
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.277
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Större bil blir ofta högre. Kan vara fördel när man parkerat men en nackdel innan man kommit fram till parkeringen. Vi har ibland kört på vägar som egentligen inte varit tänkta för husbilar och denna erfarenhet säger att ju lägre desto bättre.

Förra husbilen var ca 25 cm högre, dessutom med en skorsten som stack upp lite extra. Har fått stanna flera gånger för att hämta upp denna skorsten efter att grenar slagit av den. Numera kan vi smyga in under betydligt lägre träd eller genom gamla stadsportar mm.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: För och nackdelar med >< husbil

En jobbarkompis sa att hans bil var svindyr att köra på motorvägen i Österike så han fick välja mindre vägar istället och hans vägde nog 4000kg , eller var går gränsen .
Med vikten så kan dom ju även bli längre och då kan det ju gälla olika priser på färjor .

Jag kommer att titta på den husbilen jag vill ha och den kommer jag inte bry mej om den väger 4000kg

När det gäller att slippa vinterdäck så är det nog mera att man skall ha förståndet att använda det istället .

Läs gärna om Hasse och Eva´s erfarenheter , lite tänkvärt om man tänker på lagar och förnuft :

http://www.husbilsklubben.se/forums/t29231/?highlight=vinterd%E4ck
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Hur är det med skatt och försäkring? Blir det inte dyrare med tyngre husbil?
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Vad jag har förstått så innebär det även hastighetsbegränsning till max 80 km/tim i vissa länder bla Norge och troligen även i Sverige i framtiden.
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: För och nackdelar med >< husbil

När det gäller hastigheten så finns det tydligen ett förslag som i Framtiden
kan begränsa hastigheten, men vet också att viktbegränsning kontra hastighet inte är bestämd "ännu" så det kan bli 3500 kg, 4500kg eller någon annan vikt.
Min Hobby 690GES tar 1 liter per mil, skatten eller försäkringen är samma som tidigare
men detta bör ställas mot olika försäkringsbolag
Men det viktigaste är jag kör lagligt när det gäller last, det gjorde jag inte tidigare
innan ombesiktning till PB klass 2.

GOTT SLUT o GOTT NYTT ÅR:holly-3-icon:
 
Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.688
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: För och nackdelar med >< husbil

80 eller 90 Km/tim?
Har ni bråttom eller?
Vi har aldrig haft problem med detta.
Har haft tung lastbil,Har nu pb2 5 ton.
Vi lägger oss i marschfarten som är.
Kommer det folk som vill förbi så får man hjälpa till
för att det ska flyta på.
Blir ni omkörda av långtradare/bussar på motorväg
eller två/ett väg,gör en liten ljustut när ni anser
att vederbörande kan gå in framför er.Det uppskattas.:spinny::swoon:
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Men skulle inte vikten för lättlastbil höjas från 3500kg till 4250kg eller var det bara totalvikten på bil+släp som skulle höjas ?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Bengt-Åke, om jag förstått rätt så var det bara på bil o släp.

Men det blir nog eller hoppas kanske man ska säga även en förändring på fordon utan släp.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Men skulle inte vikten för lättlastbil höjas från 3500kg till 4250kg eller var det bara totalvikten på bil+släp som skulle höjas ?

om jag minns rätt så stoppades detta förslag av EU-parlamentet för de stora EU-länderna ville inte ha höjd totalvikt på lätta lastbilar, så av ett förslag som omfattade både lätt lastbil och fordonskombinationen bil+släp blev det endast bil+släp kvar
argumenten vill jag minnas var trafiken i storstadskärnor på kontinenten som inte skulle tåla detta ur miljösynpunkt
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Det måste man nog räkna med att det är dyrare med större och tyngre bil
i alla avseenden.Bilskatten är nog den ända som den samma,än så länge.

Håkan det är fordonskombinationen som var på förslag till 4250 kg.

Rune.
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Rune.
Jag tycker att jag kollat det mesta och faktiskt hittar jag ingen direkt kostnad som är högre, möjligt att en PB Klass 2 måste besiktas varje år, besiktningsperiod 12 månader.
Jag har 16" däck, liten prisskillnad, service eller liknande samma som 3500 kg bilarna.
Sen är det riktigt att i Österike kostar det mer ca 1000:- Fast fick reda på det i År
att det är vägd vikt inte vad som står i regbeviset, så jag tror nog många åker på nåder
skulle Farbror Polisen med våg vara i farten så blev det kostsamt.
Färjorna så är det oftast längd inte vikt.
Kan nog missat något men några större kostnader är det inte, möjligen olika fart-
begränsningar i olika länder som måste hållas koll på.
Ellert Ohlzon
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Det er på norske bompengeveier høyere pris når bilen er over 3500 kg. En tilsvarende forskjell finnes i endel andre land også. Jeg ser ikke dette som noen stor ulempe. Fartsgrense 80 i flere land, men husbiler opp til 7500 har 100 kmh som grense på autobahn i Tyskland som en prøveordnig ut 2009, samme grense som for for busser med luftfjæring.
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: För och nackdelar med >< husbil

Hva som er riktig størrelse på bobilen er høyst individuelt, alt etter behov og kostnad.
Vi kan bare svare for vår del. Har nå en halvint.-6,8m-130hk-3500kg,med forhøyet kjøleskap, plass til 2 bodelsbatt.,og 2 gassfl. For oss er dette en passende størrelse, men så er vi bare 2 personer. Når vi er på en 2-3 ukers tur,så veier vi oppunder 3400kg, så der litt å gå på.
Merkostnad over 3500 kg, er: EU-kontroll hvert år, Autopass i Norge er dobbelt så dyr over 3500kg. Fergene , derimot, har med lengden på bilen å gjøre. (Kommer, forresten, nytt system nå til sommeren.) Dessuten bør begge ha sertifikat for stor bil. Dieselforbruk har vel stort sett med vekten på doningen å gjøre.
Vår bil blir brukt bare i sommerhalvåret,og til det er den fin-fin. Skulle vi ha en vinterbil, så ble nok kravene litt ennerledes. Så konklusjonen må bli: Kjøp en bil som er etter deres behov, og som dere er fornøyd med. Et eller annet men blir det vel, uansett.
Helsing,
Berit & Ola
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: För och nackdelar med >< husbil

I flera städer, bl a i Stockholm är det inte tillåtet att parkera på gatumark med bil över 3,5 ton.

Birgitta
 
Toppen