• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

D

Deleted member 11118

Guest
Det kan ibland tyckas som att har man en husbil skall man stå på en ställplats eller fricampa, tar man in på en camping är man ingen "riktig" husbilsåkare.

Jag tar för det mesta in på campingar inte för jag ogillar det andra utan jag skulle vilja som andra ställa mej ute i naturen osv. men jag vågar inte och kommer aldrig att våga. Det finns en anledning till detta.

Jag har suttit med en skarp laddad pistol mot pannan (blev rånad på jobb) och var bara ett avtryck från att dö. Jag kommer aldrig vara 100% trygg någonstans inte ens i hemmet. Men jag vill åka runt och se mej omkring i Europa och lite i Sverige, jag känner mest trygghet på en camping och därför tar jag in där till 60-70% eller på en ställplats med mycket folk funkar också men trygg är jag aldrig.

Alla ni som tycker att har man husbil skall man inte ta in på en camping, kanske skall tänka efter nästa gång, folk har kanske en anledning till det.
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Det enda som är rätt är att man väljer det man tycker är lämpöigast för en själv!!!!!
Ena gången kan du ju vara ställplats, ficamping och nästa gång camping.
Valfriheten är värdefull!
Har full förståelse för din rädsla, särskilt när du varit utsatt. Många är nog rädda även utan din upplevelse!

Monica
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Jag har suttit med en skarp laddad pistol mot pannan (blev rånad på jobb) och var bara ett avtryck från att dö. Jag kommer aldrig vara 100% trygg någonstans inte ens i hemmet. Men jag vill åka runt och se mej omkring i Europa och lite i Sverige, jag känner mest trygghet på en camping och därför tar jag in där till 60-70% eller på en ställplats med mycket folk funkar också men trygg är jag aldrig.

Jag har ett förflutet inom bankverksamheten och också haft ett vapen riktat mot mig. Den rånaren hade empati och hotade bara att skjuta mig i benet vilket lugnade mig. Pistolen visade sig i efterhand vara en ollonpistol men det är svårt att avgöra i ett "skarpt" läge. Rånaren åkte fast samma dag med hela rånbytet i en plastkasse.

Jag har inga problem att övernatta på ställplatser, de är ofta mer skyddade än campingplatser på kontinenten. Däremot försöker jag att undvika övernattning på rastplatser längs större vägar vilket jag tror att de flesta undviker.

Campingplatser försöker jag undvika pga att de mest påminner om tivoli med skriande ungar långt in på småtimmarna.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Jag kan inte förstå inställningen; att har man husbil skall man inte stå på campingplats.

Klart man kan stå på campingplats om man vill eller anser det vara det tryggaste sättet att övernatta i husbilen.

Själv står jag gärna på campingplats om jag känner för det, har inga som helst problem med det. Nu under sept./okt. i Grekland stod vi på en sådan i 4 veckor, något annat var för mig ointressant eftersom vi nästan dagligen lämnade husbilen för att vara ute bland öarna med gummibåten.

På färden ner till Grekland använde vi oss endast av ställplatser för övernattning, känner oss helt trygga med detta.

Däremot kan vi aldrig tänka oss övernatta är på tankställen längs motorvägarna, där är bullrigt, stökigt och osäkert både för rån och inbrott i husbilen.

Hittar vi ingen ställplats i området så lämnar vi motorvägen och ställer oss på torget eller en parkeringsplats mitt i någon mindre by i närheten.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Tror säkert att du Lasse är en riktig husbilsåkare vad det nu kan vara för nåt, framförallt tycker jag att du är modig som kan erkänna att du är rädd ibland.
Du ska absolut övernatta på de platser du känner dig trygg och säker, ingen annan
kan bestämma det åt dig.
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Hej !

Jag tror faktiskt det är en myt, eller vad ska jag kalla det för ? De flesta som åker husbil tror jag faktiskt ställer sig på campingar, det är inte alls som hörsägen påstår, att vi husbilsägare står på ställplatser, utan de flesta( tror) jag faktiskt står på campingar av olika slag.

Sedan låter det så här, att vi husbilsägare vill stå nära centrum och affärer, pyttsan. Det finns två kategorier husbilsägare, en av den snåla sorten (med dyra ofördelaktiga amorteringar på sin bil). Den sorten tillför inte något till affärsidgare skulle jag villja tro. Utan de har med sig det mesta i sin bil. Den andra sorten har kanske sålt sin fastighet och inhandlat en vräkig stoooor husbil, och kanske är i 70 års åldern, de äter ute för det mesta, och tillför handlarna i centrum t.e.x. matställen krogar m.m. en hel del. Jag har snackat med många och man känner igen mönstret. Absolut inget fel med vare sig det ena eller det andra alternativet, var och en gör ju precis som den vill i det fallet. Men tror faktiskt de flesta bunkrar upp på eller vid stora köpcentrum.

Men komma och säga att vi husbilsfolk tillför handlarna en massa , det tror jag defenetivt inte på, men var och en blir ju salig på sin tro.

Kör nu försiktigt och håll koll på mötande fordon som ej vet var dom har sin bil, och som snackar i sin mobiltelefon eller sitter och sms:ar i sina , smart phones, eller I- phones

m.v.h.

Stig.B.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.537
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Jag kan inte förstå inställningen; att har man husbil skall man inte stå på campingplats.

Klart man kan stå på campingplats om man vill eller anser det vara det tryggaste sättet att övernatta i husbilen.

Själv står jag gärna på campingplats om jag känner för det, har inga som helst problem med det. Nu under sept./okt. i Grekland stod vi på en sådan i 4 veckor, något annat var för mig ointressant eftersom vi nästan dagligen lämnade husbilen för att vara ute bland öarna med gummibåten.

På färden ner till Grekland använde vi oss endast av ställplatser för övernattning, känner oss helt trygga med detta.

Däremot kan vi aldrig tänka oss övernatta är på tankställen längs motorvägarna, där är bullrigt, stökigt och osäkert både för rån och inbrott i husbilen.

Hittar vi ingen ställplats i området så lämnar vi motorvägen och ställer oss på torget eller en parkeringsplats mitt i någon mindre by i närheten.


Håller med Gunnar till 100%. Vi agerar på precis samma sätt. Parkerar aldrig på rastplatser eller tankställen efter vägarna. Det är här som de flesta inbrott och tråkigheter sker. Plus att "mysfaktorn" är noll.

Ibland väljer vi Campingplatser när vi vill ligga still en längre period eller av annan anledning. Valmöjligheten är det som gäller. Men för att valmöjligheten skall finnas fullt ut så måste vi få till fler Ställplatser i Sverige.

Campingar finns ju redan i stort antal, så fler behöver vi inte kämpa för. Men däremot är det stor brist på Ställplatser.

Ibland kan det kanske låta som att det bara är Ställplatser som gäller, men jag tror på mångfald och den enskilde medlemmens val vid varje övernattningsfillfälle.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Jag har 100% förståelse för detta Lasse J
,Detta med att ha blivit utsatt för ett rån , tror jag är att jämnföra med att vara RIKTIGT nära ett åsknedslag. Jag arbetade som ung ,som elektriker och var med om detta, åsknedslaget, trotts att jag är 72 år idag är jag livrädd när åskan går, och allra värst är det om jag står med husbilen på en stramd , ansluten till ett eluttag , kanske på en camping , fort ut, bryter strömmen , men ibland sover jag tungt, och hör inte åskan i tid, eller det vräker ner regn. Oj vad " obehagligt" det är. Känner som du gör !
Totte04
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Jag har en fråga!!!!!!


Får man vara med i HBK om man har endast husvagn ???????


m.v.h.

Stig. B.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Använder vad som passar för tillfället, enkelt och bekvämt. Skiter i vad andra tycker, bara det passar mig, det är jag som bestämmer.

(Förlåt Margit, visst får du också vara med och bestämma min pussgurka):msn_heart:
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Lassej om du kommer hit till våra fredliga områden, blir du botat inom en vecka.
Tommy R
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Lasse!!! Klart att du ska vara medlem här oavsett var du väljer att övernatta! Det har väl ingen annan med att göra?

Jag förstår att du är rädd med den bakgrunden, men det gäller väl även ditt övriga liv utanför husbilen antar jag. Otrygghet är fruktansvärt oavsett vilken orsaken än är!

Jag tror inte att den större massan av medlemmar har något emot de som hellre väljer att ta in på camping istället för ställplats. Jag tycker mig däremot då och då här på forumet läsa att en del vill ha en väldigt hög servicenivå på ställplatser i form av servicebyggnader med toaletter och duschar, el med mera.

Då har vi som jag skrev i en tidigare tråd väldigt svårt att tro att vi kan få fler ställplatser om dessa höga krav ställs.

Drevet här då och då tycks snarare gå mot de som inte är intresserade av att betala för allt detta lull-lull på ställplatserna, de kallas för snåla med mera.

Jag har full förståelse att en ställplats med full service i form av duschar, toaletter, elstolpar, tömingsanordning och vattenpåfyllning inte kan bära sig utan att man måste plocka in en rejäl slant från varje besökare. Av den anledningen är det nog så att man "bakar" in så mycket som möjligt i priset för att alla ska vara med och betala.

Men det är ju verkligen inte alla som vill ha det så här. Nöjer man sig med väldigt låg service, kanske bara en hårdgjord yta, blir ju driftskostnaden inte särskilt hög heller.

Campingplatserna har ju redan ett färdigt koncept med all den service som en del efterfrågar. Då tror i vilket fall jag att det är svårt att övertyga de styrande om att anlägga ställplatser med samma servicenivå.

/Ludde
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Lasse

Det viktigaste är valfriheten. Vill jag stå på camping så tror jag inte någon har något emot det. Däremot är det betydligt känsligare om jag INTE tar in på camping. Fast det stämmer inte heller. Vi fick en campingtomt nära vattnet i somras där vi parkerade två dygn. Tro det eller ej men de som hade tomten bakom oss rev sitt läger och flyttade en bit österut, för utsiktens skull???

När det gäller inköp kan vi bara prata för oss själva. Vi åker omkring i Europa och handlar i alla små mysiga dagligvarubutiker som vi hittar. På Gotland har vi 10 fina butiker som vi gynnar; Fårö, Fårösund, Lärbro, Slite, Vibble, Roma, Klintehamn, Ljugarn, Hemse och Burgsvik. Vi kör hellre till de kommuner där man kan parkera nära gamla fina stadskärnor än stora köpcentra. Där kör ju folk som galningar och bryr sig inte om dom backar in i en husbil.

För en äkta husbilsåkare tror jag att det är valfriheten som är viktigast. Sålänge ingen tvingar in mej på en camping är jag lugn.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Ludde det du kallar för lull-lull vill ändå många ha, varför skulle annars så många duschar på ställplatser.

Jag vill också ha dusch och toa. Men säger man det så får man så många tykna svar här, i stil med det behöver du inte osv. Men det är väl jag själv som vet vad jag vill eller behöver.

Och när man läser all hat mot campingplatser här ibland så säger man inte heller längre att vi också ta in gärna på en camping.

Under dom första 2 år med husbilen, var vi enbart på campingplatser. Sen började vi även med ställplatser och senare t.o.m. med fricamping.

framsidan
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Vi som köpt en husbil kan ju delas upp i ett antal kategorier med mycket olika preferenser hur vill, har ekonomi och tid att utnyttja en sådan farkost. Det finns ju ingen som helst anledning tro, att vi är en enhetlig grupp människor i dessa basala avseenden.

Det gemensamma är ju att vi behöver trygghet och meningsfullhet i tillvaron, mat och dryck samt någonstans att sova och uträtta våra behov. Andra socialt betonade ting, som t ex särintressen och hobbies kan vara lättare att ha samsyn med andra på.

Här är några exempel på olika kategorier utan något som helst anspråk på att vara rangordnade i något avseende:

barnfamiljen, som huvudsakligen använder bilen under helger och skollov och har "hyfsad" ekonomi

gifta och andra parrelationer, utan hemmaboende barn, alltjämt yrkesarbetande och har god ekonomi, använder bilen främst på helger och semestrar i S såväl som på resor utomlands

äldre, pensionärer med obegränsad tid att använda bilen, har bra ekonomi, annan permanent bostad och unnar sig gärna utlandsresor och övervintring i varmare länder

äldre, pensionärer med obegränsad tid men med endast "skaplig" ekonomi, som dock kräver uppmärksamhet på varje kostnad, vill också gärna "övervintra" i varmare land någon gång

äldre, pensionärer likaså med obegränsad tid men med "skral" ekonomi, har i många fall avyttrat permanent bostad och köpt en bra husbil att bo i året runt, är starkt beroende av full service till lägsta möjliga kostnad på de platser de väljer att stå på

Alla dessa kategorier söker sig till en förening, där de i första hand kan få nödvändig hjälp med många komplicerade frågor kring husbilslivet och husbilens ekonomi, funktion, lagstiftning, resetips mm. Men visst har social samvaro och meningsutbyten om annat vardagligt också sin betydelse. Nya bekanta med husbil kan bli föredragna framför gamla utan sådan.

Men, när det kommer till att finna gemensamma krav på och lösningar av i huvudsak ekonomisk karaktär inom denna förening, som ska torgföras till beslutsfattare inom stat och kommun som det för alla husbilister gällande - då blir det svårt! Då uppstår osämja och fragmentering inom föreningen, som kan fräta på det mysiga andra, det som man initialt samlades kring.

Kan sådant undvikas, kan det accepteras?? Hmmm - vem vet?
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Har mycket svårt att placera mig i någon av dessa kategorier. Tillhör säkert 3-4 st

Monica
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Hej !
Det finns två kategorier husbilsägare, en av den snåla sorten (med dyra ofördelaktiga amorteringar på sin bil). Den sorten tillför inte något till affärsidgare skulle jag villja tro. Utan de har med sig det mesta i sin bil. Den andra sorten har kanske sålt sin fastighet och inhandlat en vräkig stoooor husbil, och kanske är i 70 års åldern, de äter ute för det mesta, och tillför handlarna i centrum t.e.x. matställen krogar m.m. en hel del.

Helt otroligt hur man kan generalisera som du gör..
.:mad:

Så i din värld är alla snåla om dom inte har råd eller måste välja vad dom prioriterar i första hand vad pengarna ska läggas på....????

Vad vet du om andra husbilsägares ekonomi????

Jag kan bara tala för mig själv. Vi är en barnfamilj, vi har valt att äga en husbil då det är en enorm frihet för oss. Vi hade råd att låna pengar till drömbilen tack vare de lägre priserna i Tyskland.
Men det innebär inte för den sakens skull att vi kan gödsla med pengar på vår semester. Två vuxna och två barn på restaurang....finns inte på kartan att vi ska ha råd med det flera dar i veckan på semestern....restuarangbesök blir det ungefär en gång om året, och det är på Husbilsklubbens årsjubileum i november varje år.:)

En annan orsak är att barnen knappast äter det som man köper ute. Dessutom är de hungriga i tid och otid, att då köra runt och leta efter matställen med två hungriga griniga ungar....NOT...:wub:

Dessutom vill vi i vår familj veta vad vi äter. Därför lagar vi hellre vår egen mat, köttet är från egen produktion och de övriga livsmedlen är till största del ekologiska. Vi köper bara baslivsmedel, inga hel eller halvfabrikat. Annat har vi varken råd till eller vill ha.

Det är väl ändå upp till var och en vad man vill lägga pengarna på. Ingen annan har med det att göra. Och vad var och en har betalat för sin husbil eller hur värdefull den är har heller ingen annan med att göra. Uttrycket "har man råd att ha en dyr husbil kan man gott betala campingavgift" har förekommit på det här forumet ett antal gånger och får mig snart att spy bara jag läser det.

Så otroligt inskränkt och egoistiskt att bara se saker och ting ur sin egen sfär med sina egna slutsatser av egna genomförda marknadsundersökningar....

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

Ludde det du kallar för lull-lull vill ändå många ha, varför skulle annars så många duschar på ställplatser.

Jag vill också ha dusch och toa. Men säger man det så får man så många tykna svar här, i stil med det behöver du inte osv. Men det är väl jag själv som vet vad jag vill eller behöver.

Ja du...med dom kraven måste väl även du förstå att det blir svårt att få många ställplatser, det är inte direkt gratis att bygga sådant här.
Vad är det för fel med att istället välja camping?

/Ludde
 
T

Teddi

Guest
Sv: Får man vara medlem fast man gillar campingplatser

alla hamnar är ganska lätt,,där finns fullservice genom båtinnehavet,,ja tror att vi betalar samma som gästbåtar,,helt okay,,men de blir dyrare-dyrare,,så många husbilar idag,,
då blir begreppet #tillgång-efterfrågan#,ock då en större #efterfrågan#

men man måste ju börja nånstans,,en bra början är bara platsen som sådan,,vi får stå över natten,,utan #tjöt-dylikt#,,

sen upp till platsägaren att bedöma,,efter en inkörning,,

men ja själv som #troende#:D tror starkt på detta:p
 
Toppen