• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Få svenskar i Kroatien

Status
Stängd för vidare inlägg.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Få svenskar i Kroatien

Hur är det med ställplatser i Kroatien?

Finns väldigt få ställplatser, åtminstone utefter kusten och på öarna.
Men åker man före och efter semestertiderna så är campingarna nästan nere i samma prisnivåer som ställplatser.
I Sept förra året betalade jag högst 16 Euro för en natt och oftast 14.
Kan rekomendera att skaffa Asci kort. Då är det bara att visa det, så får man lägsta pris. Sök på nätet hur man skaffar det.

/Leif

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Så bra, då fick du ju ändå föra fram din åsikt i "min" tråd om Kroatien men frågeställningen kvarstår, varför är det fler danskar och norrmän än svenskar i Kroatien. Tyskarna skall vi ju inte tala om.....

Kanske vi svenska åker till fler olika resmål än danskar, norrmän och tyskar. Jag tycker mig se väldigt mycket skrivet om Grekland, Frankrike, Spanien och Portugal, Norge, England, Tyskland, Italien osv. Bara för att vi inte åker till Kroatien behöver ju inte betyda att vi inte åker utanför Sveriges gränser.

Tack för att någon äntligen håller med mig fastän många försöker vinkla det från alla håll och kanter. Det är färre svenskar i Kroatien än många av våra grannar, så är det. Men varför, vi har under tiotalet år åkt kors och tvärs i Kroatien och några svenskar ser man sällan, men danskar och norrmän finns det gott om...

Som sagt.....

Med den inställningen kommer du förmodligen aldrig att köra utanför riket och det är mest tråkigt för dig själv.....

Drar du inte lite väl långtgående slutsatser när du spekulerar i att den som inte lämnar Sverige för att i stället kunna njuta av den svenska sommaren aldrig kommer utanför gränsen? Det finns andra årstider också och det går alldeles utmärkt att åka utomlands under de tre andra årstiderna.

Med anledning av alla både trevliga och lite smått underliga/vinklade svar i min tråd tror jag att du har rätt betr. HBK.
Efter att ha kört ner till Kroatien sedan 1999 och besökt allehanda Auto-kamps, stora som små eller campingar av alla storlekar från norr i Istrien till Dubrovnik i söder har vi alltid frågat oss, var håller svenskarna hus. Är svenskar i motsats till danskar, norrmän och tyskar så hemkära att man hellre stannar hemma i "tryggheten"?

Som sagt, det finns andra länder att åka till och andra tider än sommarmånaderna.

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Vi funderar på att åka ner i månadskiftet Augusti-September. Hur är det vid den tiden i Kroatien?

Bennie

Bra väder i månadsskiftet, men det kan bli åska. Vi var nere två år i rad och 2012 fick vi ett par rejäla åskväder, men det är varmt och skönt. Kanske lite i varmaste laget har jag börjat att tycka. Havet är underbart varmt att bada i.
Åk o njut om ni gillar värme typ högsommarvarmt.
Bengt

Wallströmarna

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2027

Och varje år vi kommit till Zaton utanför Zadar så r det massor av svenskar, många vi träffat och talat med har varit längre ner och delar gärna sina tips.
Samma fenomen på dom mindre campingar efter kusten, senj, sibinik som exempel.

Men jag tror inte att HBK är rätt ställe att bilda sig en uppfattning om resvanorna i Kroatien till det är Facebook grupperna bättre, för att inte tala om hur bra det är att träffa folk i riktiga livet på någon camping på vägen.

Årets avresa är planerad till 21 eller 22 augusti, & en månad framåt, den som spar han har... massor med semester kvar :D

Under 4 veckor i juni/juli så stötte vi på kanske 10 svenskar. Pag, Trogir, Cres, Zadar, Makarska, Nin mm.

>Blasse

F

F.d. 50609

Guest

Under 4 veckor i juni/juli så stötte vi på kanske 10 svenskar. Pag, Trogir, Cres, Zadar, Makarska, Nin mm.

>Blasse

Tio svenskar är nog snittet vi brukar träffa bara runt baren vid poolen en vanlig dag på Zaton, plus alla i supermarketen och alla på vägen... kan det vara att vi brukar bo långt bak på Zaton och därmed måste ta oss igenom hela campingen för att nå havet? Men och andra sidan så brukar vi ju träffa en del svenskar även nere i Nin vilket ju faktiskt ligger åt andra hållet.
Ingen aning...

Jag är inte så social av mig men jag har en väldigt social fru, det är oftast hon som hittar och tar kontakt och jag "blir med" ... låter helt otroligt att ni bara skulle träffat 10 svenskar, bara på dom minsta campingarna ex i sibinj norr om senj, redan där brukar man hitta 5-10 svenskar en vanlig dag...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen