• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Få svenskar i Kroatien

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Få svenskar i Kroatien

Jag vill mer än gärna åka ner till Kroatien, men har väldigt svårt att planera in "rätt" tidpunkt/månad. Norge är som bäst från halva juni (efter snösmältningsperioden) och långt in i september vilket vi inte har velat rucka på under de senaste 16 åren. Undrar hur det är i Kroatien under maj - juni, kanske en öppning för oss innan vi återigen kan dra mot glaciär-riket! Detta är bara en spontan kommentar till din undran.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Vi har varit i Kroatien 4 gånger sedan -08, blir femte i år. Sticker direkt efter jobbet på torsdag.
Första anhalten blir Zablace i Baska där jag är med och arrangerar 2 grillkvällar (måndag o lördag) nästa vecka för facebookgruppen "Vi som ska till Kroatien med husvagn/husbil".

Gruppen har idag drygt 2.600 medlemmar och ökar med 100-150 nya medlemmar varje vecka. Första grillkvällen var 28 familjer anmälda så Kroatien har blivit ett populärt resmål. Många medlemmar är förstagångsåkare som efter tips i gruppen vågar ta steget och lämna svenska sommaren.

Vi föredrar egentligen att åka vid midsommar, men med sambo inom vården så blir det sen semester vartannat år vilket innebär mer trängsel.

Andy.T

FD HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023

Hej.
Vi är i Kroatien för andra året i rad och har precis i dag landat på camp Stoja i Pula.
Här är det riktigt mycket svenskar och man hade ju hoppats på att någon skulle bjuda in till en öl/grogg. Har saknat att hitta lite svenskar men vet faktiskt inte varför. Vi började i Umag i år, sen ner till camp Tunarica vidare till Rabac camp Oliva som för vår mycket bra tycker jag.
Rabac erbjuder lite stad alla grekland bad i 3 pooler för barnen och lång strand, dock inte sand. Mycket folk men endå lungt då campingen ligger i anslutning till 3 hotell. Efter lite campande i typ djungeln camp Tunarica garanterat svenskfritt:) så är det gött med lite liv.

Kom och såg hej om ni är i Stoja jag bjuder minsam på en bira...
Vi står alldeles för nära restaurangen.

PS. HAR NÅGON EN 12V DAMSUGARE ATT LÅNA UT EN HALVTIMME BLIR VI ÖVERLYCKLIGA. DS

Mvh HBK 19547

Bilagor

• 1468960106942-916627709.jpg
    1468960106942-916627709.jpg
    3,3 MB · Visningar: 1
Senast ändrad:

Wallströmarna

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2027

Verkar som om många inte kommer längre än Pulahalvön och Krk. Iaf vad man kan läsa på olika ställen. Längre söderut är det glesare. Såg nästan inte en svensk och faktiskt inte många norskar. Kan kanske bero på att i år var vi nere v 24-27.
>Blasse

idemis

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025

Vad är problemet? Varför gämnföra vissa länders besökare med andra. Var nere i Kroatien midsommar och tre veckor framåt 1989. Det var varmt, varmt varmt. Vad är det för fel på 15-20 grader? Åker bara utanför skandinavien när värmen här hemma blir lägre.

F

F.d. 55374

Guest

Varför lämna det vackraste som finns den svenska sommaren
speciellt den norrländska.
Tommy R

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Vi funderar på att åka ner i månadskiftet Augusti-September. Hur är det vid den tiden i Kroatien?

Bennie

F

F.d. 50609

Guest

Verkar som om många inte kommer längre än Pulahalvön och Krk. Iaf vad man kan läsa på olika ställen. Längre söderut är det glesare. Såg nästan inte en svensk och faktiskt inte många norskar. Kan kanske bero på att i år var vi nere v 24-27.
>Blasse

Och varje år vi kommit till Zaton utanför Zadar så r det massor av svenskar, många vi träffat och talat med har varit längre ner och delar gärna sina tips.
Samma fenomen på dom mindre campingar efter kusten, senj, sibinik som exempel.

Men jag tror inte att HBK är rätt ställe att bilda sig en uppfattning om resvanorna i Kroatien till det är Facebook grupperna bättre, för att inte tala om hur bra det är att träffa folk i riktiga livet på någon camping på vägen.

Årets avresa är planerad till 21 eller 22 augusti, & en månad framåt, den som spar han har... massor med semester kvar :D

Senast redigerad av en moderator:

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Med anledning av alla både trevliga och lite smått underliga/vinklade svar i min tråd tror jag att du har rätt betr. HBK.
Efter att ha kört ner till Kroatien sedan 1999 och besökt allehanda Auto-kamps, stora som små eller campingar av alla storlekar från norr i Istrien till Dubrovnik i söder har vi alltid frågat oss, var håller svenskarna hus. Är svenskar i motsats till danskar, norrmän och tyskar så hemkära att man hellre stannar hemma i "tryggheten"?

F

F.d. 24550

Guest

Underlig tråd. Om man inte är i Kroatien så är man hemma i Sverige? Vi har inte varit i Kroatien men i en rad andra länder som vi tycker är intressantare. Vi har precis varit ute 5 veckor i Frankrike. Nästa år blir det något annat - dock inte Kroatien då heller. :)

F

F.d. 24550

Guest

Inget ont om Kroatien, men vi väljer annat. Vi är inte med i HBK utan läser själva in oss på resmål. Vi åker till de ställen vi tycker är mest intressanta. Rent logiskt gör du en vurpa som ställer Sverige som enda alternativ mot Kroatien. Det finns andra resmål som både vi och andra i HBK upptäckt. Du underskattar grovt dina kamrater på HBK om du tror att de sitter och trycker hemmavid bara för att de inte är i Kroatien. Eller är det så att det som gäller för dig måste gälla för alla andra, det är det intryck man ofta får på HBK, tyvärr.

F

F.d. 50609

Guest

Inget ont om Kroatien, men vi väljer annat. Vi är inte med i HBK utan läser själva in oss på resmål. Vi åker till de ställen vi tycker är mest intressanta. Rent logiskt gör du en vurpa som ställer Sverige som enda alternativ mot Kroatien. Det finns andra resmål som både vi och andra i HBK upptäckt. Du underskattar grovt dina kamrater på HBK om du tror att de sitter och trycker hemmavid bara för att de inte är i Kroatien. Eller är det så att det som gäller för dig måste gälla för alla andra, det är det intryck man ofta får på HBK, tyvärr.

Men just denna tråd handlade ju om just Kroatien, det finns väl redan drygt en miljon trådar om Frankrike, Tyskland, Spanien osv...
Om dom trådarna inte räcker så starta upp en ny som handlar om det ämnet/landet som du vill diskutera.

F

F.d. 50609

Guest

Hur är det med ställplatser i Kroatien?

Camping som gäller, men deras mindre campingar är vad vi kallar ställplatser med service byggnad.
Dom större campingarna är enorma, vår favorit Zaton Holiday Resort , stor, har allt men dyrt som f--n om man åker i högsta säsong.
I år åker vi lite senare och nyttjar Acsi- 19€ från 1 september->

Zaton Holiday Resort - camping, apartments and mobile homes in Zaton near Zadar, Dalmatia, Croatia

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Carsten du har flera gånger skrivit att det blivit en underlig tråd. Jag håller med, det är flera, bl.a. jag, som har en annan åsikt än dig vad det gäller Svenskar i Kroatien. Varje gång svarar du att det inte stämmer det vi tycker. Det får du gärna göra, men för att komma vidare i denna tråd så behöver du nog ta fram fakta om vem som har "rätt" (hur det nu skall gå till).
Ett annat alternativ är ju att avsluta tråden med att vi tycker och tror olika utifrån våra egna erfarenheter.

Jag önskar alla som åker till Kroatien en trevlig resa/semester oavsett vilka grannar ni får/har.

/Leif

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Vi har precis kommit hem från Kroatien 3.5 veckor . Vi började i Biograd kamp
Soline bra kamp med "strand" nära platser sen kamp Seget i Seget utanför Trogir bra ställe billiga båtar in till Trogir .Sen till Markarska kamp Jure helt ok med bra promenad in till stan.
Billiga båtturer ut till öar finns överallt och till andra städer .
Jag gillar Kroatien trevliga människor och man blir inte utfattig .
Varmt så det snurrar i päran men det behöver jag .
Vi va även på resorten utanför Sibernic som jag glömt namnet på .Men vi åkte illa kvickt bara för mycke och dyrt som f-n .

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen