• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvattenpumpen

Micke50A

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
31235
Medlemskap
2025
Vatten pumpen pulserar och vattnet också när jag drar på vattnet .
Detta fenomen är nytt för mej vi har haft Husbilen sedan den var NY -19 .
Vi har använt husbilen nu i 2 v och har fyllt på vatten i tanken vart efter .
vad kan det vara för fel ?????
Mvh Micke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag kan inte se vad ALDE har med detta att göra. Jag satte in en lufttank i vår bil som har Truma och tryckvattensystem. Det gjorde stor skillnad. Någon luftblåsa i vår Truma Combi 6E är jag tveksam till att det finns. Jag har i alla fall inte märkt någon effekt av en sådan förmodad luftblåsa, något som jag direkt gjorde när jag satte in en plasttank med "avluftningsventil" på toppen.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Alde - Förnya värmepannans luftkudde.
Här förklarar man.
Tömning av varmvattenberedaren. I värmepannan finns en inbyggd varmvattenberedare med en volym på cirka
8,5 liter färskvatten. Varmvattenberedaren kan producera cirka 12 liter 40°C vatten per halvtimme (vid 10°C kall-
vattentemp). Om elpatron används istället för gas för att värma upp beredaren, minskar kapaciteten något. Vatten
i varmvattenberedaren ska minst en gång i månaden tömmas för att bilda en ny luftkudde i beredaren.
Luftkudden används för att ta upp tryckstötar i beredaren. För tömning av specialanpassade värmepannor samt
det övriga färskvattensystemet i fordonet, se tillverkarens bruksanvisning.
OBS! Färskvattnet i varmvattenberedaren skall alltid tappas ut när det är risk för frost och när fordonet
inte används. Garantin täcker inte frostskador.
OBS! Tänk på att vatten i varmvattenberedaren kan vara hett.
Tömning av beredaren med kombinerad säkerhets-/avtappningsventil: (se sidan 15)
• Slå ifrån färskvattenpumpen.
• Öppna samtliga vattenkranar.
• Öppna därefter säkerhets-/avtappningsventilen genom att föra upp den gula spaken (M) i vertikalt läge alterna-
tivt vrida vredet (K) 180°. Beredaren töms nu direkt ut under fordonet via säkerhets-/avtappningsventilens slang.
Kontrollera att allt vatten rinner ut (ca 7-10 liter). Låt ventilen vara öppen tills beredaren skall användas igen.
OBS! Kontrollera så att den automatiska backventilen (N) öppnar och släpper in luft i beredaren vid avtappning
samt att slangen ej är igentäppt.
 
Senast ändrad:

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Jag kan inte se vad ALDE har med detta att göra. Jag satte in en lufttank i vår bil som har Truma och tryckvattensystem. Det gjorde stor skillnad. Någon luftblåsa i vår Truma Combi 6E är jag tveksam till att det finns. Jag har i alla fall inte märkt någon effekt av en sådan förmodad luftblåsa, något som jag direkt gjorde när jag satte in en plasttank med "avluftningsventil" på toppen.
Hejsan,
berätta gärna mer, ” stor skillnad” . Hur då? Hur blev det bättre och hur kopplade du in lufttanken.?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag satte en T-koppling på en kallvattenledning och drog upp en ledning till tryckkärlet som jag monterat högt upp i skafferiet. Detta för att lätt kunna tömma om luftblåsan försvinner. Jag stänger då pumpen, öppnar luftningsskruven på toppen och därefter en kallvattenkran som råkar finnas på andra sidan skafferiväggen. När vattnet runnit ur kärlet stänger jag kranen, drar åt luftningsventilen och startar pumpen.

Skillnaden med denna tank är att pumpen går jämnare med färre starter och vattenflödet blir jämt, även när jag tappar mycket små mängder.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Jag satte en T-koppling på en kallvattenledning och drog upp en ledning till tryckkärlet som jag monterat högt upp i skafferiet. Detta för att lätt kunna tömma om luftblåsan försvinner. Jag stänger då pumpen, öppnar luftningsskruven på toppen och därefter en kallvattenkran som råkar finnas på andra sidan skafferiväggen. När vattnet runnit ur kärlet stänger jag kranen, drar åt luftningsventilen och startar pumpen.

Skillnaden med denna tank är att pumpen går jämnare med färre starter och vattenflödet blir jämt, även när jag tappar mycket små mängder.
Sofistikerade versioner innehåller en bälg ansluten till en luftventil. Genom att match trycket i bälgen mot vattentrycket optimeras funktionen, dessutom hålls luftblåsan kvar
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har haft en sådan. Funkade kanske något år eller två. Sedan var det punka på bälgen och vatten läckte ut. Sofistikation i all ära, men den nuvarande i plast med en invändig gänga och tillhörande propp upptill har fungerat i säkert sju, åtta år nu. Jag har dock lagt märke till att det är ganska sällan som luften försvinner. När den gör det så är det ofta när vi varit uppe på höga höjder så det verkar som att lufttrycket påverkar på något sätt.

20210803-001.jpg
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Du kan eventuellt sänka trycket på systemet.
Kolla på pumpen om det finns något vred eller liknande som du kan vrida på.
Ibland kan det även behövas ett tryckutjämningskärl efter pumpen som tar upp tryckstötar. Tveksamt i ditt fall.

Börja att laborera med trycket på pumpen, det kan räcka.
 
Toppen