• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvattenpumpen

Micke50A

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
31235
Medlemskap
2025
Vatten pumpen pulserar och vattnet också när jag drar på vattnet .
Detta fenomen är nytt för mej vi har haft Husbilen sedan den var NY -19 .
Vi har använt husbilen nu i 2 v och har fyllt på vatten i tanken vart efter .
vad kan det vara för fel ?????
Mvh Micke
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag skulle tro att du antingen har ett tryckutjämningskärl någonstans i bilen eller en varmvatteberedare som också fungerat som tryckutjämnare. Ibland händer det att luftblåsan i dessa försvinner och då blir det detta fenomen som du beskriver. Du får helt enkelt tömma och fylla på med vatten igen.

På tryckutjämningskärlet sitter det ibland en propp överst. Stäng av strömmen till pumpen, öppna proppen och töm vattensystemet så att kärlet töms. Sätt därefter tillbaka proppen och starta pumpen.

En annan variant är utan propp. Då måste du lossa slangen till kärlet och på så sätt tömma detta. Efter att ha återmonterat slangen och startat pumpen bör det fungera som vanligt.

Är det varmvattenberedaren som fungerar som tryckutjämnare så får du stänga pumpen, öppna frostsäkringen så att vattensystemet töms. Därefter stänger du ventilen och återstartar pumpen. Tänk på att det är cirka tio liter vatten i VV-beredaren så det kan ta en liten stund att både tömma och återfylla.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
I vår bil är det en plastflaska på drygt en liter som funkar som hydrofortank. Den sitter i garderoben, under durken på babordssidan. Den får jag tömma ett par gånger per säsong. Det är inget som är fel utan det är något som måste göras några gånger ibland. Om du har en sådan flaska så tänk på att stänga av strömmen till vattenpumpen, annars blir det ganska blött om både knän och tår (erfarenhet), innan du skruvar loss flaskan.
 

Micke50A

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
31235
Medlemskap
2025
Jag skulle tro att du antingen har ett tryckutjämningskärl någonstans i bilen eller en varmvatteberedare som också fungerat som tryckutjämnare. Ibland händer det att luftblåsan i dessa försvinner och då blir det detta fenomen som du beskriver. Du får helt enkelt tömma och fylla på med vatten igen.

På tryckutjämningskärlet sitter det ibland en propp överst. Stäng av strömmen till pumpen, öppna proppen och töm vattensystemet så att kärlet töms. Sätt därefter tillbaka proppen och starta pumpen.

En annan variant är utan propp. Då måste du lossa slangen till kärlet och på så sätt tömma detta. Efter att ha återmonterat slangen och startat pumpen bör det fungera som vanligt.

Är det varmvattenberedaren som fungerar som tryckutjämnare så får du stänga pumpen, öppna frostsäkringen så att vattensystemet töms. Därefter stänger du ventilen och återstartar pumpen. Tänk på att det är cirka tio liter vatten i VV-beredaren så det kan ta en liten stund att både tömma och återfylla.
Hej !
tack för tippset . Jag ska prova att tömma varmvattenberedaren vid nästa gång jag tömmer gråvattnet .
 

Micke50A

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
31235
Medlemskap
2025
Hej !
tack för tippset . Jag ska prova att tömma varmvattenberedaren vid nästa gång jag tömmer gråvattnet .
I vår bil är det en plastflaska på drygt en liter som funkar som hydrofortank. Den sitter i garderoben, under durken på babordssidan. Den får jag tömma ett par gånger per säsong. Det är inget som är fel utan det är något som måste göras några gånger ibland. Om du har en sådan flaska så tänk på att stänga av strömmen till vattenpumpen, annars blir det ganska blött om både knän och tår (erfarenhet), innan du skruvar loss flaskan.
Hej jag har aldrig set någon flaska att tömma .
tack för ditt svar .
Mvh Micke
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Luftblåsan i varmvattenberdedaren fungerar som tank i dom flesta bilar, man måste dock tömma beredaren ibland för att få in ny luft.
Med "dom flesta bilar" antar jag att det gäller bilar med tryckvattensystem. För bilar med vanligt pump som slås på med microbrytare bara när man öppnar för vattnet har väl ingen "luftblåsa"?
 
Toppen