Re: Färdskrivare
I den förra tråden i ämnet som här hänvisas till finns en bra sammanfattning av vad som gäller. Jag var då skeptisk men tyvärr är det så att Jokin här har helt rätt. Här kommer skrivningen från den tråden
"Det här svaret har jag fått från Transportstyrelsen idag.
JOE
Så här ligger det till efter 11 april 2007.
I artikel 3.1 i rådets förordning (EEG) nr 3821/85, (färdskrivarförordningen) står att;
”Färdskrivare skall vara installerade och användas i fordon som är registrerade i en medlemsstat och som används för transporter på väg av passagerare eller gods, med undantag för sådana fordon som avses i artikel 3 i förordning (EG) nr 561/2006.”
Tittar vi då i artikel 3 i förordning (EG) nr 561/2006 (kör- och vilotidsförordningen) så hittar vi de undantag från bestämmelserna om färdskrivare som gäller i samtliga EU och EES-länder. Undantagen är:
a) fordon som används för persontransporter i linjetrafik, om linjens längd inte överstiger 50 kilometer,
aa) Fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåten vikt som inte överstiger 7,5 ton, och som används för transport av material, utrustning eller maskiner som föraren använder i sitt arbete och som endast används inom en radie av 100 km från den plats där företaget är beläget, på villkor att körningen av fordonen inte utgör förarens huvudsakliga uppgift. (Senaste lydelse EU nr 165/2014)
b) fordon vars högsta tillåtna hastighet inte överstiger 40 kilometer i timmen,
c) fordon som ägs eller hyrs, utan förare, av försvarsmakten, räddningstjänsten, brandförsvaret och styrkor som är ansvariga för upprätthållande av allmän ordning, om transporten utförs till följd av de uppgifter som ålagts dessa yrkeskårer och genomförs under deras kontroll,
d) fordon som används i nödsituationer eller för räddningsarbete, inbegripet fordon som används för icke-kommersiella transporter av humanitärt bistånd,
e) specialfordon som används för sjukvårdsändamål,
f) specialfordon för bärgning som används inom en radie av 100 km från den ort där fordonet är stationerat,
g) fordon som provas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparation eller underhåll och nya eller ombyggda fordon som ännu inte tagits i drift,
h) fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för icke-kommersiell transport av gods,
i) kommersiella fordon som betraktas som veteranfordon enligt lagstiftningen i den medlemsstat där de körs och som används för icke-kommersiell transport av personer eller gods.
Utöver ovanstående undantag finnas också några undantag på nationell nivå enligt artikel 13 i kör- och vilotidsförordningen, men alla som där räknas upp är inte antagna i Sverige, och ingen av dessa undantag berör ”husbilar”.
Det är alltså med stöd av undantag h) här ovan som fordon med en totalvikt som understiger 7,5 ton inte omfattas av färdskrivarkravet, såvida inte transporten är kommersiell och fordonet eller fordonskombinationen har en sammanlagd totalvikt över 3,5 ton, då gäller kravet på färdskrivare även för det viktsegmentet. Med andra ord finns inte något undantag för fordon över 7,5 tons totalvikt detta oavsett om transporten är kommersiell eller inte.
I artikel 2 i kör- och vilotidsförordningen framgår att även den förordningen ska tillämpas på vägtransporter om fordonens högsta vikt överstiger 3,5 ton.
Fram till 11 april 2007 fanns det däremot ett undantag även för de fordon som hade en totalvikt över 7,5 ton under förutsättning att transporten inte var kommersiell.
I färdskrivarförordningens artikel 2 framgår att de definitioner som anges i artikel 4 i kör- och vilotidsförordningen även ska gälla i färdskrivarförordningen.
Jag väljer att här nämna några definitioner av vikt i sammanhanget;
a) vägtransport: all körning helt eller delvis på en för allmän trafik upplåten väg med ett lastat eller olastat fordon som används för transport av personer eller gods.
b) fordon: motorfordon, dragfordon, släpvagn och påhängsvagn eller en kombination av dessa fordon."
Då kan man konstatera att man inte skall ha husbil över 7,5 ton eller bil med släp som överstiger samma vikt om man inte vill bli helt styrd av körtidsreglerna. Vi får hoppas att någon har tid, lust och pengar att driva frågan till eudomstolen så vi får bort denna absurda tolkning. Fram till dess blir det inte kul att köra tung bil. Har kollat med några som har dito bilar och ingen har färdskrivare. Man tror inte på att detta gäller. Det kostar tydligen 4000 att ertappas utan skrivare.