Sv: Färdskrivare i husbilar över 7,5 t
Nog är det märkligt att bakas in i sociallagstiftningen som är inriktad på att arbetstagare inom vägtransportindustrin ska ha drägliga arbetsförhållande och inte tvingas att köra trötta för att inte äventyra trafiksäkerheten.
Läser man 561/2006 från början med de 37 skälen för förordningen så finns det en röd tråd med
- konkurrens,
- mobila arbetstagare,
- arbetstidens förläggning,
- arbetsmarknadens parter,
- kollektivförhandlingar,
- arbetsförhållanden för fordonsbesättningar vid internationella vägtransporter (AETR) av den 1 juli 1970,
- möjligt att schemalägga daglig körtid och raster så att en förare kan köra
alltför långa perioder utan rast, vilket leder till sämre trafiksäkerhet och sämre arbetsförhållanden för föraren,
- Transportföretagens ansvar,
- förare som arbetar för flera transportföretag
mm.