• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extern laddare till bodelen

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Någon som kopplat in en extern laddare till bodelen, hur har ni då kopplat in laddaren så att EBL:n laddar startbatteriet när man har 230V samt att generatorn laddar bodelen när man kör? Min första tanke är att sätta ett relä 12V 60A innan bodelsbatteriet men det kanske finns något smartare sätt.
 

Bilagor

  • Relä .png
    Relä .png
    36,3 KB · Visningar: 49

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Vad är det som gör att du vill ha bättre laddning när du står på 230V och inte när du kör? Varför inte satsa på en Dc/Dc-laddare som gör att du har fulladdade batterier när du kommer fram till camping eller ställplats?
Som jag skrev innan tycker jag att 230V laddar inte som den ska med EBL:n. Om det är EBL som spökar vet jag inte. Sedan vill jag också ha en laddare som är optimerat för litiumbatterier. Jag kommer att installera en DC/DC-booster med tiden ;-)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.932
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Som jag skrev innan tycker jag att 230V laddar inte som den ska med EBL:n. Om det är EBL som spökar vet jag inte. Sedan vill jag också ha en laddare som är optimerat för litiumbatterier. Jag kommer att installera en DC/DC-booster med tiden ;-)
Jag har också lithiumbatterier med laddning från EBL 101. Beroende på vilket läge batteriväljaren står i får jag olika laddningsprofil. Välj det läge där du har längst laddcykel för floatladdning.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.932
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Som jag skrev innan tycker jag att 230V laddar inte som den ska med EBL:n. Om det är EBL som spökar vet jag inte. Sedan vill jag också ha en laddare som är optimerat för litiumbatterier. Jag kommer att installera en DC/DC-booster med tiden ;-)
Kan du beskriva lite mer specifikt vad det är för problem med laddningen från EBL. För låg spänning? Laddar för kort tid?……..
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Jag har också lithiumbatterier med laddning från EBL 101. Beroende på vilket läge batteriväljaren står i får jag olika laddningsprofil. Välj det läge där du har längst laddcykel för floatladdning.
Tack, jag har det så och haft det i över ett år. Men som jag skrev tror jag med 230V laddning från EBL inte fungerar som det ska. Laddningen från generatorn fungerar som det ska.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.951
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack, jag har det så och haft det i över ett år. Men som jag skrev tror jag med 230V laddning från EBL inte fungerar som det ska. Laddningen från generatorn fungerar som det ska.
Varför tror du det?

Jag tror din laddare fungerar som den ska, du har ju en laddare för blybatterier, och den beter
sig därefter, vilket inte blir optimalt när den kopplas mot ett litiumbatteri.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Varför tror du det?

Jag tror din laddare fungerar som den ska, du har ju en laddare för blybatterier, och den beter
sig därefter, vilket inte blir optimalt när den kopplas mot ett litiumbatteri.
Jämfört hur den fungerade innan så är det något som inte stämmer. Sedan vill jag ha en laddare som är för litiumbatterier så att batteriet laddas optimalt. Inget konstigt med det. Frågan var hur jag lättas koppla in en extern laddare.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.224
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jämfört hur den fungerade innan så är det något som inte stämmer. Sedan vill jag ha en laddare som är för litiumbatterier så att batteriet laddas optimalt. Inget konstigt med det. Frågan var hur jag lättas koppla in en extern laddare.
När du skriver så.... Då kommer tanken....
Har du kollat så ditt lithium batteri är ok... :rolleyes:
Om svar ja... Hur har du kollat..? :rolleyes:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.956
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Runar känner sig osäker med sin konventionella laddare till sitt LiFePo4 batteri. Det är väl helt ok att få göra det? Litiumbatteriet är ofta en investering på upp emot 10 000:-. En bra litiumladdare, ex från Victron, kostar runt 1500:-. Jag förstår Runars oro!

Jag köpte min bil tidigt i höstas. Med ett nytt LiFePo4 batteri men med en konventionell Dometic 230-laddare för gel, bly/syra och AGM. Vid vår första resa höll Dometicladdaren på att överladda batteriet. 12 volt blev väldigt instabilt och pendlade mellan 10 till över15 volt, innan det bröts. Antagligen av batteriets BMS. Då var Dometic inställd på AGM 110 Ah. Jag fick här tips av Tor att byta till bly/syra, pga den annorlunda laddningskaraktären. Jag ställde också ner inställningen i panelen till 95Ah. Fick en betydligt lugnare 12 volt situation. Men jag hade ändå kvar tvivlet och oron. Äventyrar jag nu ett dyrt batteri av ren snålhet? Eftersom min Dometickladdare fyskiskt är helt skild från eblocket i övrigt, var det väldigt lätt att byta 230 volt laddaren. Monterade en Victron Blue Smart IP67 17 A, som jag hittade för 1200:-. Så nu har jag Victron 230 laddare, Victron DC-DC laddare och Victron MPPT-regulator till solpanelerna. Alltsammans anpassat för Litium och LiFePo4. Nu är jag trygg och det är en go känsla! :) (Sen måste jag erkänna att jag är lite prylbög! Men här anser jag att jag förenat nytta med nöje! :cool:)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.932
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det finns ju laddare med flera ”kanaler” som kan ladda flera olika batterigrupper samtidigt.

Letade bland victrons sortiment men hittade ingen som passade. Men det finns säkert, bara ”sbs”.

Sökte på votronics sortiment och hittade denna som även laddar startbatteri.
Men det finns flera att välja på.

Om man väljer en flerkanalig laddare så bör man ju kunna koppla bort 230V laddning från EBL helt och hållet.
 
Toppen