Runar känner sig osäker med sin konventionella laddare till sitt LiFePo4 batteri. Det är väl helt ok att få göra det? Litiumbatteriet är ofta en investering på upp emot 10 000:-. En bra litiumladdare, ex från Victron, kostar runt 1500:-. Jag förstår Runars oro!
Jag köpte min bil tidigt i höstas. Med ett nytt LiFePo4 batteri men med en konventionell Dometic 230-laddare för gel, bly/syra och AGM. Vid vår första resa höll Dometicladdaren på att överladda batteriet. 12 volt blev väldigt instabilt och pendlade mellan 10 till över15 volt, innan det bröts. Antagligen av batteriets BMS. Då var Dometic inställd på AGM 110 Ah. Jag fick här tips av Tor att byta till bly/syra, pga den annorlunda laddningskaraktären. Jag ställde också ner inställningen i panelen till 95Ah. Fick en betydligt lugnare 12 volt situation. Men jag hade ändå kvar tvivlet och oron. Äventyrar jag nu ett dyrt batteri av ren snålhet? Eftersom min Dometickladdare fyskiskt är helt skild från eblocket i övrigt, var det väldigt lätt att byta 230 volt laddaren. Monterade en Victron Blue Smart IP67 17 A, som jag hittade för 1200:-. Så nu har jag Victron 230 laddare, Victron DC-DC laddare och Victron MPPT-regulator till solpanelerna. Alltsammans anpassat för Litium och LiFePo4. Nu är jag trygg och det är en go känsla!
(Sen måste jag erkänna att jag är lite prylbög! Men här anser jag att jag förenat nytta med nöje!
)