• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extern laddare till bodelen

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Någon som kopplat in en extern laddare till bodelen, hur har ni då kopplat in laddaren så att EBL:n laddar startbatteriet när man har 230V samt att generatorn laddar bodelen när man kör? Min första tanke är att sätta ett relä 12V 60A innan bodelsbatteriet men det kanske finns något smartare sätt.
 

Bilagor

  • Relä .png
    Relä .png
    36,3 KB · Visningar: 49

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.224
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo, nu har jag en EBL99. Men har nu litiumbatterier och tycker det inte fungerar så bra att ladda med EBL:n.
Till mitt lithium batteri har jag kopplat generatorn via en dc-dc booster direkt till lithium batteriet
Min regulator för solpaneler har jag också kopplat direkt till lithium batteriet

Sen har jag en 230v laddare för lithium batteri.... Och den är också direkt kopplad till lithium batteriet...

Lycka till
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Till mitt lithium batteri har jag kopplat generatorn via en dc-dc booster direkt till lithium batteriet
Min regulator för solpaneler har jag också kopplat direkt till lithium batteriet

Sen har jag en 230v laddare för lithium batteri.... Och den är också direkt kopplad till lithium batteriet...

Lycka till
Den tanken har jag också haft men DC DC booster men har ingen ”ännu”. Hur laddar du ditt startbatter när du har 230V?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.951
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Någon som kopplat in en extern laddare till bodelen, hur har ni då kopplat in laddaren så att EBL:n laddar startbatteriet när man har 230V samt att generatorn laddar bodelen när man kör? Min första tanke är att sätta ett relä 12V 60A innan bodelsbatteriet men det kanske finns något smartare sätt.

Reläet som du nämner sitter redan i EBL, vid ansluten 230V så laddar den primärt bobatteriet och ibland även startbatteriet, beroende på ebl-modell. Samt när du startar motorn så växlar ebl via D+ signal att även ladda bobatteriet.

Vad är ditt ladd-problem?

Edit:
På ebl-99 kan du dra ur en flatsäkring märkt ladung, sen kan du koppla en extern Litium-laddare direkt på bobatteriet.
Jag är tveksam till att använda ingången för extraladdare på EBL-99

Själv kopplade jag bort laddning helt från min ebl-99 när jag bytte till litiumbatteri, jag har bara laddning från motorn och/eller solpanelerna, alltså ingen 230V laddning alls, jag har klarat mej så i 3år.
 
Senast ändrad:

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Reläet som du nämner sitter redan i EBL, vid ansluten 230V så laddar den primärt bobatteriet och ibland även startbatteriet, beroende på ebl-modell. Samt när du startar motorn så växlar ebl via D+ signal att även ladda bobatteriet.

Vad är ditt ladd-problem?
Tycker EBL inte laddar mitt litiumbatteri som det ska. Då vill jag koppla ut EBL:n när jag laddar med 230v till bodelen men behålla EBL laddning till startbatteriet samt att det ska ladda båda batterierna när jag kör bilen.

Jag vet att det finns ett likadat relä i EBL:n Jag kan ju dra nya kablar från startbatteriet till bodelen. Men att slippa dra massa kablar vill jag bara gör det lite lätt för mig ;-)
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
407
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Lurar på samma sak. Vill ha EBL laddare till att ladda Startbatteriet men Victronladdaren att ladda Bobatteriet. Drar man säkringen till EBL laddaren så laddas inte Startbatteriet. Har EBL 101 men ser likadant ut som EBL 99 i schemat för laddningen. Vill inte ladda Startbatteriet med Victron då den är inställd på Lifepo4.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Lurar på samma sak. Vill ha EBL laddare till att ladda Startbatteriet men Victronladdaren att ladda Bobatteriet. Drar man säkringen till EBL laddaren så laddas inte Startbatteriet. Har EBL 101 men ser likadant ut som EBL 99 i schemat för laddningen. Vill inte ladda Startbatteriet med Victron då den är inställd på Lifepo4.
Man kan lösa det med ett relä som jag visade innan. Men vill bara se om det finns ett annat sätt som är enklare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.951
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tycker EBL inte laddar mitt litiumbatteri som det ska. Då vill jag koppla ut EBL:n när jag laddar med 230v till bodelen men behålla EBL laddning till startbatteriet samt att det ska ladda båda batterierna när jag kör bilen.

Jag vet att det finns ett likadat relä i EBL:n Jag kan ju dra nya kablar från startbatteriet till bodelen. Men att slippa dra massa kablar vill jag bara gör det lite lätt för mig ;-)
Jag får laddning av startbatteriet från min Renogy DCC50S, det är en DC/DC-laddare och MPPT-regulator i ett skal.
 
Toppen