Jag har extern antenn 4G/Wifi/GPS och funderar på GPS, är tanken att man kopplar sladd till navigator? Finns det såna enheter?
Väldigt få (inga?) navigatorer har ingång för GPS-antenn. Har du en kombi-antenn med GPS i sig så kan den vara användbar om du har en router med GPS för att t.ex. kunna få spårningsinfo. En del larm har också ingång för GPS-antenn men de flesta har egen antenn.
Jag har en puck med 4G och GPS sittande på insidan av en taklucka (plast). GPS-kontakten används inte utan hänger i luften. 4G-antennen är kopplad till router och den har i allmänhet mycket bättre mottagning än min mobiltelefon när jag är inne i bilen. Bilen har aluminiumlaminat i bodelen. Har man plastlaminat (GRP) så blir skillnaden mindre eftersom plast släpper igenom radiovågor lättare.
Extern antenn med WiFi kan användas på två sätt. Antingen för att förlänga det egna WiFi-nätet i bilen till bilens omgivning, eller för att kunna ta emot externt WiFi-nät. I det senare fallet måste naturligtvis routern ha den funktionen. I det första fallet kan man koppla antennen till routern i stället för en av WiFi-antennerna som brukar finnas på routern.
Att ha MIMO-antenner på 4G ger bara fördelar när man befinner sig i tätbebyggt område där radiovågorna studsar mellan husväggarna. På landsbygden där man i allmänhet har fri radiohorisont till mobilmasten ger MIMO inga fördelar.
MVH
Hans