• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ex. på bra kommuninfo om husbilsparkering.

Lundhagen

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
1307
Medlemskap
2025
Sv: Ex. på bra kommuninfo om husbilsparkering.

Platser för husbilar
punkt.gif
TIERP

Svenska husbilsklubben vill att Tierps kommun ordnar ställplatser för husbilar på bekvämt gångavstånd från centrum. Men klubben poängterar att även andra platser i Tierp är intressanta i sammanhanget. I en skrivelse till kommunen pekar de på att husbilsplatser får förarna av sådana fordon att svänga av från E4:an in i samhället, något som gynnar den lokala handeln.

Detta går att läsa i Arbetarbladets tisdagsupplaga.

/T o I-M

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Roligt att se att dagstidningen snappat upp något av våra önskemål. Synd bara att de inte kan bemöda sig om att ta reda på så enkla och kontrollerbara fakta som namnet på klubben. Men vilken tidning kan det (skriver en med viss erfarenhet av tidningsartiklar)?

M

Majja

Guest

Bara att hoppas att det håller hela vägen. Men kul att tidningen snappade upp vårt mail.

Majja

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Färgelanda kommun ville inte nappa på förslaget att fixa husbilsplatser. Läs nedan.

Hej Peder

Jag har i minnet att vi har pratat om detta med platser för husbilar.
Det har varit uppe för disskusion om att det finns önskemål om platser för husbilar men längre än så har det inte kommit.
Det är ju så här att det finns gott om plats i Färgelanda centrum för att stanna till med sin husbil (bra parkeringsmöjligheter, stora platser),
men det är inte särskilt skyltat för husbil.
Men vill man stanna till och handla mm så går det bra.
Jag kan inte säga att denna fråga har någon hög proritet i dag.
Däremot när det ordnas större arrangemang som fotbollscuper mm så har jag för mig att de besökande anvisas platser att stå på om de behövs.
Detta är det besked som jag kan ge dig idag.

Med vänlig hälsning

John Andersson
Enhetschef
Näringsliv och Arbetsmarknad
tel 0528-567 151
mobil 070-605 81 70
e-post john.andersson@fargelanda.se

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Hej!

Jag hade en mejldialog med planeringschefen i Haparanda Stad.
Han svarade mig så här:

Hej, Kjell!

Jag har ingen personlig uppfattning om det hela....
Därför efterhörde jag här i huset (Kommunförvaltningen, min anmärkning) om det fanns intresse att anordna det och svaret var då negativt eftersom man inte vill konkurrera med de som försöker bedriva camping i Haparanda, Mattila,Seskarö, Kukkolaforsen etc, och det håller jag med om.
Personlig - nä, jag skulle kunna ha en husbil själv, helst en fyrhjulsdriven. Jag var och tittade på en sådan Land Rover-husbil i Örebrotrakten för ca ett år sedan men vi blev inte överens om priset.... ;-)

Hälsningar
Göran

Dialogen fortsätter och vi får se vad som händer i framtiden.....

;) Kjell

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det är nog många kommuner som resonerar som Haparanda. De vill hålla sina campingvärdar om ryggen och tror att de därmed stödjer näringsidkarna i hembyggden. I själva verket skrämmer de bort husbilsägarna som åker och handlar någon annanstans. Haparanda var åtminstonne ärliga och erkände att de hellre månar om campingägarna än affärsidkarna som går miste om försäljningsintäkter.

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

I min hemkommun är det kommunen som äger campingplatserna och arrenderar ut dem. Det är förmodligen därför som den kommunala förvaltningen inte har det "rätta intresset" för husbilar.

Jag har istället informerat turistchefen och fått ett mycket vänligt svar tillbaka. Jag tror och hoppas att det kan vara en framkomlig väg att gå. Bra info om husbilsägarens behov är A och O...

Jag har bland annat använt Husbilsklubbens information men har lite svårt att förstå vad sista delen i PDF-filen som berör Besöksmål och sevärdigheter 2005 har för värde.

Liseberg omnämns också i texten men en landsortskommun kan knappast mäta sig med de stora turistattraktionerna. Det kan upplevas som ett nålstick för den lilla kommunen. I övrigt tycker jag texten är bra.

Jag har också skickat info om Nyköping och och nu också om Kristinehamn. Det bör ge en positiv bild för turistansvariga.

Jag tror man ska gå fram på bred front. Våra önskemål borde vara underskrivna med husbilsklubben för att ge mer tyngd åt våra önskemål.

Mvh
Knausen

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Knausen,
fint att du hjälper till med att sprida information om ställplatser, detta informationsarbete är nog ett av de mera långsiktiga i klubben och ger tyvärr inte omedelbara resultat utom i vissa lysande undantagsfall!
Men ihärdighet brukar ge resultat och det där talesättet om droppen och stenen känner väl alla till...

Husbilsklubbens informationsskrift har till uppgift att visa på de ekonomiska fördelar kommunerna och tätorterna har av att erbjuda ställplatser/P-platser för husbilar.
Varenda siffra och uppgift som kan framhålla fördelarna har tillgripits och de tydligaste exemplen och den bästa statistiken har tagits med för att visa detta.
Där är Besöksmålen en mycket talande tabell som är ämnad att spåra in läsarens fantasi på de ekonomiska vinster som kan göras bara man har något att locka besökande husbilar med och då även att få dem att stanna till för att spendera en slant på utbudet i tätorten.

De som då inte har något eget Liseberg att använda i sin reklam har i alla fall möjligheten att åtminstone ordna bra husbilsplatser.
Och det är detta som är dokumentets syfte – att idén med den indirekta vinsten med husbilsplatser ska födas i kommunalfolkets föreställningsvärld med lite hjälp av HBK.

Alla kommuner kan inte ha jätteattraktioner vilket de nog inser så några nålstick delas inte ut i detta dokument.
Dokumentet ska för övrigt ses som en helhet med ett bestämt syfte och utformat för att ge en slagkraftig information.

Siffrorna och graferna i informationsbladet har efter tillstånd hämtats från NUTEK som sköter delar av turiststatistiken.
Tyvärr behöver de en viss tid på sig för att göra sina sammanställningar och tolkningar av statistiken och de mest aktuella siffrorna är faktiskt i vissa fall fortfarande från 2005.
Vårt Info-dokument är alltså hyfsat aktuellt men fortlöpande bevakning sker och när nyare uppgifter finns tillgängliga läggs dessa in och tillhörande text skrivs om.

Gun & Rolf

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2025

Detta mail skickade jag till Falköpings kommun kl 21:12 i går

Hej Marie
Vi hörde på radion i dag i programmet där Radio Skaraborg besökte Ericssons husvagnar att
Falköping har bjudit in ett antal kommuner att diskutera förslag om husbilsturism
Stämmer detta eller har vi missuppfattat det hela.

Tacksamma för svar
Gun & Rolf HBK-401

Klockan 22:20 igår kom svaret
Hej
Radioprogrammet missade jag, men det stämmer. Falköping, genom vår näringslivschef, bjöd till en första träff för ca 1 månad sedan. Nästa möte är planerat till den 1 april.
Tanken är att varje kommun tar ansvar för det lokala arbetet, medan samverkan är viktig för att stärka helheten tex gemensamt informationsmaterial. En Husbilsturist besöker ju inte bara en kommun utan ett helt område.
Vi är tacksamma för alla tips och idéer vi kan få i vårt fortsatta utvecklingsarbete, hör gärna av er igen.
Med vänliga hälsningar
Marie W

Vi tycker att Falköping verkligen anstränger sig för att göra något bra för oss husbilsåkare
Dom vill ju också få tips och idéer så dom har fått filen om husbilsplatser.

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Nu har jag fått ett svar från Gnosjö kommun angående deras inställning till husbilar.

Följande har skickats från mig till kommunen:

Hej

Det finns en grupp av turister som jag tycker att ni är lite dåliga på att välkomna i våran kommun. Dessa är husbilsåkare.

Det säljs mer och mer husbilar (jag är själv nybliven ägare) vilket innebär att potentialen att få hit fler turister i husbilar ökar.

Jag skickar med en länk om hur Nyköpings kommun informerar via sin hemsida. http://www.nykoping.se/sv/guiden/Turistrutan/Kommunikationer/Husbilsparkering/

Jag bifogar även en fil (husbilsplatser.pdf) från husbilsklubben som jag är medlem i. Jag hoppas ni tar tag i detta för det hade varit trevligt att kunna rekommendera övriga medlemmar i Husbilsklubben att besöka Gnosjö kommun!

Det skulle vara intressant att få ett svar från er om ni har några planer på att göra något inom detta område.

Mvh / Per Berndtsson

Följande svar damp nyss ner från Gnosjö kommun:

Hej Per
Tack för ditt mail.
Jag har inte varit anställd så länge inom turismen i Gnosjö kommun och har därför undersökt om frågan har diskuterats tidigare i kommunen. Såvitt jag förstår har frågan inte diskuterats ännu.
Det finns ju ett antal campingplatser i kommunen där även husbilar är välkomna. I anslutning till Store mosse finns uppställningsytor som borde fungera bra. när det gäller tätorterna så finns inga förbudstavlor men som du påpekar, inte heller några hänvisningar eller välkomnande skyltar eller information på hemsidan. Jag ska ta upp frågan vid några olika möten framöver.
Har du själv några förslag på lämpliga uppställningsplatser?

Med vänlig hälsning

Detta innebär ju att de iallafall kommer att börja diskutera husbilsfrågan vilket jag tycker är positivt. Jag kommer att ta närmare kontakt med kommunen i denna fråga för att fortsätta diskussionen. Förhoppningsvis kommer det något bra ur det.

Mvh / Per

F

F.d. 14038

Guest

Ja Per det kan inte bli sämre iallafall så häng i och jaga dom.

Själv har jag skikat iväg en diger lista till högsta tuppen i Göteborg nämligen Göran Johansson i detta ärende, hoppas att han kommer med ett positivt besked snart.

Och tack alla ni andra som jobbar på att få till stånd ställplatser runt om i vårt vackra land.

Hls Laika

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest

Vid förra årets årsmöte i Floby så var väl Falköpings kommunalordförande närvarande och höll tal om kommunen och dess företagaranda. Han lovade även att kommunen skulle se positivt på husbilar som bra turister och underlätta för oss. Det är glädjande att han även har hållt sitt löfte och försöker få med kranskommunerna i det hela. Tydligen finns det fortfarande hederliga politiker även om dom är tunnsådda.. Grattis alla Falköpingsinnevånare!

Håkan o Carina

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
12951
Medlemskap
2025

Hej Per!
Det är bra att du ligger på vår kommun (Gnosjö) om lämpliga platser där husbilsfolket kan parkera och övernatta. Vi har ju Store mosse med ett rikt fågelliv, växter, Naturum med Grannis (björn) som skjöts för några årsedan och inte minst vandringsleder.

Toppen