• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ex. på bra kommuninfo om husbilsparkering.

F

F.d. 11293

Guest
Sv: Ex. på bra kommuninfo om husbilsparkering.

jag har skickat info till södra bohusläns turistinformation för några dagar sedan, jag återkommer när o om jag får svar
:)

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

Även Laholm har numer länken i sin e-mail, utfallet väntar jag på.
Stephan

Och här kom ett svar, från kommun enligt nedan.

"Hej och tack för ditt mail!
Skall diskutera våra förutsättningar för nåt liknande i Laholms kommun med
turistchefen och informationsansvarig.

Mvh
...............................................
Gerry Andersson
Utvecklingschef"

Senast ändrad:

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Så har då även Gnosjö kommuns turistansvariga fått ett mail med länken till Nyköpings hemsida. De har även fått filen "Husbilsplatser.pdf"

Jag har krävt att få ett svar hur de tänker gällande husbilar och jag ger mig inte förrän det dimper ner ett tillfredställande svar i mailboxen.:yes:

Mvh / Per

Gun & Rolf

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2025

Så här snabbt svarade Falköpings kommun

Hej
Tack för informationen om Nyköpings sätt att arbeta med husbilsparkering. Jag och näringslivschefen i Falköping jobbar med att även Falköping skall välkomna denna växande besöksgrupp.
Vi har idéer om 2-dygnsparkering i anslutning (nya platser vid hästgärdet) till Mössebergs Camping, samt timparkering nära centrum.

Hör gärna av er igen med tips och idéer.

Mvh
Marie Wennerholm
Turistchef Falköping

En ställplats uppe på vårt vackra Mösseberg vore jättebra för alla er
som tänker turista i vår stad
Gun & Rolf

Senast ändrad:
F

F.d. 8491

Guest

Avesta:s turistbyrå har svarat och är klart intresserade, de står i startgroparna att uppdatera hemsidan om lämpliga platser kan uppbringas. Dels önskas mer tips från oss om platser som kan vara lämpliga och även Kommunens tjänstemän på fritid och teknik har, från Turistbyrån, fått kopia på mitt mail.

Det känns bra, får se vad det blir.

Sven-Åke

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Lidköping fick också bli avundsjuk på Nyköping.
Denna tråd borde bli upp mot 290 svar om alla påminner sin kommun......

F

F.d. 839

Guest
Senast redigerad av en moderator:

Berrac

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1003
Medlemskap
2024

Hej Gun & Rolf , och även alla andra

Vi kom hem i går efter ett dygn uppe på Mössebergs camping
Precis i anslutning till campingen, har kommunen röjt skog, för att
iordningställa husbilsplatser.Campingvärden trodde inte på elstolpar,
men en garanterat fin utsikt. Förhoppningsvis blir det klart i sommar.

( Det var ganska lugnt vid Hornborgasjön, vi såg väl ett tjugotal Tranor )

Ha de bra önskar Anita o Berra

F

F.d. 14038

Guest

Ett stort tack mina vänner, men jag har en fråga. Finns det fler som har information om ställplatser anordnade av komunen de bor i eller någon annan stanns. Jag har just printat ut allt som står i tråden och tänker skika detta samt skrivelsen om husbilsplatser ett nytt fenomen. Allt detta ska jag sedan skika till Göteborgs hövding Göran Johansson och föreslå att man fixar till ställplatser på bananpiren.
Är tacksam för allt material jag kan komma över så att jag kan bomba dom med information om vad andra komuner kan åstadkomma och som vill tjäna en slant samtidigt.Hls Laika.

L

Lärkan 321

Guest

Vill bara meddela att nu är vi åter i Haninge efter 3 nätter på "Gratis Husbilsplatser" i Nyköping.

När min fru besökte turistbyrån på fredagseftermiddagen för att hämta "Turistparkeringstillståndet" så möttes hon av stor hjälpsamhet och god service. Hon verkligen kände att de ville hjälpa oss på allra bästa sätt.

P-platsen vid Vips-grillen var full vid det tillfället så vi sökte oss till Kungshagen (Hamnen) där WC var öppet. Det tog endast 8-10 min till stora torget med Stadshuset.

Sista natten flyttade vi oss ännu närmare Stadshuset till en P-plats som delades av Car Park och kommunen och där ställde vi oss naturligtvis på kommunen plats.

Vi var också och kollade Idbäcksvägen som låg på "andra sidan järnvägen" ca 15-20 min promenad från Stadshuset. Där fanns en öppen fordonsvåg ... som vi naturligtvis passade på att nyttja.... marginalen till vår viktgräns var inte så stor ( 3430 mot 3500kg).

Detta med gratis är förståss en sanning med modifikation .... restaurangbesök, lite klädinköp samt Galleribesök på Pelles Lusthus gjorde lite hål i plånboken. Det blev bl a en tavla som ... kanske var i dyratse laget ...??

Vi tycker att det känns roligt att så många nu verkar vara på "hugget" för att hjälpa våra olika kommuner att öka tempot för iordningsställande av husbilsplatser som ju kommer att förenkla för oss i framtiden och också ge tillbaka en del till kommunerna.

Vi känner att Nyköping "har gjort en god gärning" genom att var så öppna för att anpassa sig till efterfrågan på nya tjänster.

Lundhagen

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
1307
Medlemskap
2025

Så då har även Tierps kommun fått förfrågan. Tierp ni vet kommunen som är mest känd för ärtsoppa och fåglar som flyger upp och ned. Men även en kommun med fin skärgård mellan Östhammar och Gävle med många fina små fiskebyar. För den fågelintresserad finns Vendelssjön, under vissa perioder under året en av dom artrikaste fågelplatserna i landet. Vid Örbyhus slott finns en mycket omtyckt 18-hålsbana. ( Jag är inte kommunpolitiker utan bara en vanlig husbilsägande Vendelbo).
Tommy o Inga-Marie

M

Majja

Guest

Kan inte låta bli att svara på mailet från enkel husbilsägare i Vendel. Själv bor jag i Tierp och vill bara tala om att nu får vår kommun info i dubbel upplaga eftersom jag redan igår skickade ett mail till dom styrande i Tierp. Att ordna ett antal ställplatser borde enligt min mening vara en billig investering. Skulle tro att dessa ställplatser skulle dra fler turister än konstverket ute på ängen vid motorvägsavfarten.
Mvh
Majja

Ronnie 690

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
690
Medlemskap
2026

Hej

Nu har även Turistbyrån i Kristianstad fått information om detta..

De svarar..

Hej Ronnie!

Vi jobbar med den här biten just för tillfället så jag kan hålla dig uppdaterad om vad som händer framöver.

Mvh Hanna

Hälsar Ronnie

Toppen