• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Hur som helst så blir bilarna på max 3500 kg och med miljödekalen röd eller gul ganska värdelösa med tiden. Husbilsköparna börjar titta på det nu.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Hur som helst så blir bilarna på max 3500 kg och med miljödekalen röd eller gul ganska värdelösa med tiden. Husbilsköparna börjar titta på det nu.

??????????????
Förklara gärna för en som inte begriper!:eek:

Anders
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Han menar väl att man är då inte välkommen att köra in i vissa städer som kräver grön dekal för att få köra i stan men oftast är det väl innerkärnan som det är skyltat och inte i utkanten på stan .
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

OK, men det jag inte förstår är; vad har olika färger på en dekal med våra bilars vikter att göra:confused:

Säkert nåt som jag har missat, men ändå!!!!!!!!


Anders
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Hur som helst så blir bilarna på max 3500 kg och med miljödekalen röd eller gul ganska värdelösa med tiden. Husbilsköparna börjar titta på det nu.

Det är ju bara att eftermontera partikelfilter om man absolut behöver köra i Tysklands Gröna Zoner under rusningstrafik.
Det kostar Ca 300-750 Eur

Sök på nachrüst dieselpartikelfilter eller russfilter nachrüstenPS
Jag har beställt montering av ett Twintec i Lübeck första veckan av Juni.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.785
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Och jag förstår inte heller vad tyska miljömärken har med värdet på svenska husbilar att göra? Ett system som för övrigt är ifrågasatt i Tyskland då det sägs att inga mätbara miljövinster har uppstått?! :confused:
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Hej, jag förstår inte vad varningen skulle vara. Har själv köpt en Dethleffs, 2008, 100/125 tusen billigare är i Sverige. Köpt hos en Dethleffshandlarfe,i Tyskland, med garanti. Vad i består problemet, är det månne husbilshandlarna som har ått kalla fötter??
Sune
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Ja, det sprider sig säkert en viss desperation hos en del husbilsimportörer/handlare.

Ett exempel, man sparar 210 000 kr om man handlar efter tysk prislista
jämfört med den svenska (Forsbergs) på en Concorde Credo Passion.
Med tillval blir skillnaden ännu större.

Detta gör att man kan "ge bort" sitt ev inbyte och ändå spara 100 tusentals kronor.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Vad jag kan förstå är de flesta husbilar inporterade. Hälsn. Göte.

Bra sagt min nya kom från Italien och transporterades över Danmark för att få godkänd gasolinstallation och motor och bil från Fiat. Inte helt ovanligt vad jag förstår.
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Nu är vägningen vid regbesiktning av privatimport borttaget, nu går man bara på det som står i Fahrzeugbrief om man importerar från t.e.x Tyskland.
Det gjorde man ju tidigare också men nu är "kontrollvägningen" slopad...

Ytterligare förenklingar

* Gasol & Ventilationskotroll väck
* Kontrollvägning väck

-Den urlöjliga ursprungskontrollen önskar man blir nästa stolleri som tas väck får man verkligen hoppas.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.785
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Är inte den "urlöjliga" ursprungskontrollen avsedd att förhindra att stulna bilar registreras i Sverige, och sedan säljs vidare?
 
Senast ändrad:
S

steve.swe

Guest
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Jag regbesiktigade för två veckor sedan och då vägde dom bilen och skrev aktuell vikt i svenska regbeviset.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Ett varningens ord om Importerade fordon "Husbilar"

Hej!

Jag reg. besiktade min "nya" Frankia för några veckor sedan. Jag plockade bort så mycket vikt som möjligt och sänkte Tjänstevikten med ca 250 kg jämför med det Tyska briefet. Kilon som man kan ha nytta av om man råkar ha övervikt någon gång.
Bara förbrukningsbatterierna vägde nästan 100kg tillsammans.

Tyvärr verkar det som att man inte väger husbilarna längre efter 1/5. Det har framkommit en del uppgifter om det på senare tid.

Jag undrar om man ändå vill väga om husbilen inför reg.besiktningen om man får göra det.
 
Toppen