• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett surrande ljud

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Ett surrande ljud

Det där är värmeväxlaren och EGR-ventilen. EGR är den blanka "dosan" längst till höger bild två. Ventilen som styr EGR ventilen är den som plåtats i första inlägget.

Den som låter är den gummiupphängda styrventilen i första inlägget.
Den får sin styrsignal från styrboxen.

Nu kan jag inte något speciellt om motorer, men dom sa att egr ventilen var de dom bytte och det var den fyrkantiga avlånga saken som blev bytt med iveco beteckningen på.

Jag trodde det var den gummiupphängda styrventilen på min också, men så var inte fallet.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Ett surrande ljud

Blev ingen skillnad när jag hängde upp den med buntband, då återstår ytterligare felsökning för att få bukt med det irriterade ljudet..
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Ett surrande ljud

Blev ingen skillnad när jag hängde upp den med buntband, då återstår ytterligare felsökning för att få bukt med det irriterade ljudet..

Du frågade i ett privat mail, här kommer bilder, beteckningen på första bilden är den som skyms av slangen på andra bilden, men den runda grejen vet jag inte om dom bytte. Ring till Agroma i Billesholm och ange mitt regnr: CJF351 så kan du nog få reda på exakt vad dom bytte. Tyvärr har jag inget kvitto som kan hjälpa.
 

Bilagor

  • IMG_1242.jpg
    IMG_1242.jpg
    583,8 KB · Visningar: 3
  • IMG_1243.jpg
    IMG_1243.jpg
    766,2 KB · Visningar: 5
  • IMG_1244.jpg
    IMG_1244.jpg
    2 MB · Visningar: 4
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Ett surrande ljud

Hej!
Nu är egr ventilen bytt, det mesta av ljudet försvann men litet,litet ljud finns ändå fortfarande om än i minimalistisk form och inte alls vid de belastningar som det var innan m.a.o uthärdligt...tror att det hördes så här när bilen var ny.

//Pilot
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Ett surrande ljud

Hej!
Nu är egr ventilen bytt, det mesta av ljudet försvann men litet,litet ljud finns ändå fortfarande om än i minimalistisk form och inte alls vid de belastningar som det var innan m.a.o uthärdligt...tror att det hördes så här när bilen var ny.

//Pilot

Bytte dom till samma fabrikat och modell, eller var det ett nytt fabrikat. För min del byttes egr till samma modell 2 ggr innan en ny variant gjorde att allt oljud försvann till 100 %
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Ett surrande ljud

Hej Inge!
De bytte till exakt samma fabrikat, vi kollade noga upp var "surrljudet" kom från och det var precis från den mojängen som sitter monterad på plåtflärpen.

Mvh
Pilot
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Ett surrande ljud

Hej Inge!
De bytte till exakt samma fabrikat, vi kollade noga upp var "surrljudet" kom från och det var precis från den mojängen som sitter monterad på plåtflärpen.

Mvh
Pilot


Då är det själva reglerventilen för EGR som bytts och inte det på bilderna ovan, själva EGR-ventilen och värmeväxlaren.



Styrventilen skall jobba med en surrande frekvens, den styrs av motorstyrningen.
Men den skal inte låta så mycket.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Ett surrande ljud

Då är det själva reglerventilen för EGR som bytts och inte det på bilderna ovan, själva EGR-ventilen och värmeväxlaren.



Styrventilen skall jobba med en surrande frekvens, den styrs av motorstyrningen.
Men den skal inte låta så mycket.

Precis så är det, hustrun tycker att bilen låter som när den var ny.
Men jag känner att jag skall ta en titt på Inges bil som inte alls låter..kanske kan vi även prata lite bilder...Inge?
Mvh
Pilote
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Ett surrande ljud

Precis så är det, hustrun tycker att bilen låter som när den var ny.
Men jag känner att jag skall ta en titt på Inges bil som inte alls låter..kanske kan vi även prata lite bilder...Inge?
Mvh
Pilote

Du är så välkommen! du har mitt mobilnummer.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Ett surrande ljud

Absolut
Hör av mig inom kort..tackar!
Mvh
Pilot
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Ett surrande ljud

Ringde till Agroma Bil i Billesholm och pratade med dem.
De trodde att det kunde runnit ner vatten på EGR-Ventilen
och skadat så att den kärvar ?
Tyckte jag skulle åka in till en FIAT aukt verkstad och koppla upp datorn och köra en diagnos i datorn på den.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Ett surrande ljud

Efter ca en månad så tog jag en liten tur med vår husbil i helgen. Vårt surr hade försvunnit av sig självt, vilket var skönt. Får hoppas det håller sig borta.
 
Toppen