• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett surrande ljud

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Körde 1 mil nu och hela vägen surrade det från motorrummet och det hördes ljudligt i kupén. Och NEJ det var inte motorljudet :twitcy:


Stannade då jag kom hem och öppnade huven. Svårt att avgöra riktningen till surret men jag tror det kom från grunkan på bilderna.
Jag kände på sladden och slangarna och plötsligt tystnade den.
Så snart jag backade en aning så började det igen.

Tror att den har med vakuum till bromen att göra.


Ska den surra ibland och då en hel mil?
Är det en trafikfara då det ju har med bromsarna att göra.
Vad kan vara fel?
Hur åtgärdar jag det?
 

Bilagor

  • IMG_0410.JPG
    IMG_0410.JPG
    2,1 MB · Visningar: 32
  • IMG_0411.JPG
    IMG_0411.JPG
    1,5 MB · Visningar: 24

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Ett surrande ljud

Det som surrar och det som du tagit bild på är magnetventilen till EGR (avgasrening)
den får sitt vakuum via bromsservot. Det är ingen fara för bromsfel.

Men den skall inte surra oavbrutet, lyser motorlampan?

Således ingen trafikfara. Du kan prova med att ta bort och sätta dit kontakten några gånger, det kan var oxiderat i den. Se till att tändningen är avslagen, vill du vara säker koppla loss minuspolen.

Lite data på ventilen:
"Solenoid valve specifications
Operating frequency: 140 ± 7Hz.
Minimum duty cycle value: 6%.
Maximum duty cycle value: 6%.
Maximum supply vacuum: 930 mbar.
Winding resistance: 5.5 ±5 Ohm at 20 ± 5°C
The typical curve the the solenoid valve is illustrated in the graph below."


Den surra således med 140Hz . Den borde bara helt tyst vid kall motor.
 
Senast ändrad:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Ett surrande ljud

Tack för tipset. Jag ska försöka lossa kontakten så får vi se om det fixar det hela.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Ett surrande ljud

Ringde precis en verkstad. De sa att den kan ge ifrån sig ett surrande ljud ibland, även 10km i streck.
Nämnde att jag kanske skulle ta bilden an 70-mila sträcka snart och att den kanske borde tystna då. Då svarade de att den faktiskt kunde surra så pass länge med.

Inget kul ljus att lyssna på då det hörs rätt bra inne i bilen vid färd.


Den byttes i våren 2012 då jag hade problem med avgasspjället.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Ett surrande ljud

Hejsan!

Vår fiat ducato 2010 började med ett surrande ljud efter att den gått ca 500 mil.
Ljudet hörs endast vid lätt belastning när man åker och det hörs tydligt när man åker med farthållaren, när den ger lätt gas för att hålla fart. Gasar man mer försvinner ljudet men ack så irriterande. När jag hämtade bilen sa de att verkstaden bytt en sk "Bypassvetil" ? ingen aning vad det är men ljudet återstår och verstaden verkar inte veta vad det kan vara. Någon annan som har samma fenomen ? Själva funktionen är det ju inget fel på , bilen går bra osv men ack så irriterande ljud.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ett surrande ljud

Det verkar som gummiupphängningarna är för styva så "surret" fortplantar sig i karossen.
Mjukare gummikuddar borde göra susen.
Prova att lossa ventilen och häng upp den i ett buntband ed och se om det hjälper.
//W
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Ett surrande ljud

Ser att detta drabbat många. Jag upptäckte också detta ljud och undrade vad det kom ifrån, och när man inte vet vad det är så är det väldigt irriterande. Uppkommer vid lätt belastning och vid ca. 1800 varv/ min. Verkstaden kallar det arbetsljud och är normalt och inget att oroa sig över.
/sören
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Ett surrande ljud

Ser att detta drabbat många. Jag upptäckte också detta ljud och undrade vad det kom ifrån, och när man inte vet vad det är så är det väldigt irriterande. Uppkommer vid lätt belastning och vid ca. 1800 varv/ min. Verkstaden kallar det arbetsljud och är normalt och inget att oroa sig över.
/sören

Arbetsljud, det lät ju vackert ;) Ska prova att lossa på skruvarna till gummiupphängningen får se om det hjälper.
Någon verkar fått bukt med ljudet efter att de bytt till en äldre modell av EGR .... den som lever får se ..
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Ett surrande ljud

Samma här, fick till svar att det var just magnetventilen som bar sig kostigt åt, jag tänker byta den iaf, tål inte höra detta ljud som kommer vid 1800-2000 varv vid lätt belastning, Fiat tar 2040kr + moms, håller på att kolla med Peugeot om det är samma "grunka" så är den lite billigare där.

//Pilot
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ett surrande ljud

Jag tror inte det hjälper att byta magnetventilen. Den är pulsviddmodulerar (PWM) för att ge ett varierande vacuum till EGR-ventilen. Att den öppnar och stänger med en viss frekvens ingår ju i dess funktion.
Att "surret" i sig självt överröstar motorljudet är knappast troligt, det måste vara fortplantningen i karossen som hörs.
//W
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Ett surrande ljud

Hej Wissard!
Det är möjligt, jag komer att kolla upp detta, men om det är sonm du säger varför kommer det nu?...jag har en 2010-årsmodell, verkar vara fler här som har samma årsmodell och upplever samma sak!

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Ett surrande ljud

Ska bli roligt att följa tråden och se vad man kan åtgärda. Mycket bra med dessa kontakter i klubben, man lär sig mycket. Tack!
/sören
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Ett surrande ljud

Hoppas någon får reda på felet, har fått samma problem vi oxå och nte märkt det tidigare vi har en 07:a.

/pelle
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Ett surrande ljud

Om det nu kan vara samma vet jag inte, men efter mycket letande så hade verkstaden i Billesholm fått veta att en annan sorts egr ventil skulle lösa det hela. Och en ny egr ventil är monterad på garanti, och nu är det tyst och fint. Min bil är 2009 års modell. På min bil blev missljudet vid belastning och inte hela tiden.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Ett surrande ljud

Om det nu kan vara samma vet jag inte, men efter mycket letande så hade verkstaden i Billesholm fått veta att en annan sorts egr ventil skulle lösa det hela. Och en ny egr ventil är monterad på garanti, och nu är det tyst och fint. Min bil är 2009 års modell. På min bil blev missljudet vid belastning och inte hela tiden.

Kan du se vilken på din arbetsorder/kvitto vilken EGR de satt dit ?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Ett surrande ljud

Det där är värmeväxlaren och EGR-ventilen. EGR är den blanka "dosan" längst till höger bild två. Ventilen som styr EGR ventilen är den som plåtats i första inlägget.

Den som låter är den gummiupphängda styrventilen i första inlägget.
Den får sin styrsignal från styrboxen.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Ett surrande ljud

Det där är värmeväxlaren och EGR-ventilen. EGR är den blanka "dosan" längst till höger bild två. Ventilen som styr EGR ventilen är den som plåtats i första inlägget.

Den som låter är den gummiupphängda styrventilen i första inlägget.
Den får sin styrsignal från styrboxen.

Min styrventil satt väldigt löst , man kunde skruva loss den för hand.
Ska testa att hänga den i buntband imorgon så får vi se om det gör någon skillnad..
 
Toppen