• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett eller två batterier?

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Hej. Jag har i husbilen ett äldre bodelsbatteri på 70 Ah. Tänkte byta ut det mot två nya batterier för att kunna fricampa längre. Tittade på batterier hos Biltema och funderar på att istället köpa ett ett enda större batteri. Billigast verkar SMF-batterier vara t.ex 105Ah SMF (nr 80-31101) eller 120 Ah SMF (nr 80-31201). Frågan gäller om det är någon nackdel med enbart ett batteri och att det är av SMF-typ?
Vill ha mesta batterikapacitet för lägsta priset! Kör bara på sommarhalvåret, kör mycket och använder inte TV eller inverter. Tacksam för råd.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Det är många som har sina blybatterier åtta år och aldrig några problem, varför då byta till Lithium!
Du får inte glömma bort att det är lite manligt och på modet att byta till Lithium oxå.
Sen kan man efter bytet skriva en massa på olika forum om vilka värden man har på någon av sina femtioelva appar och klura på varför inte alla är exakt samma på mikrovolten/amperen ;)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det är många som har sina blybatterier åtta år och aldrig några problem, varför då byta till Lithium!
Som jag skrev ovan. Alla klarar sig utan LiFePo4, men de ger snabbt fördelar! Jag har använt blybatterier i 35 år. Mina senaste AGM varade i 9 år. Två 95 Ah vägandes drygt 50 kg tillsammans. Långsam laddning och stor försiktighet vid urladdning. Har idag ett LiFePo4 på 100 Ah, 12 kg! Kan i stort sett utnyttja max, laddar också betydligt snabbare än AGM. Inte minst via solceller och DC-DC laddare. Så med lite fint väder och ett par timmars körsträcka då och då klarar vi oss långa tider utan 230. Vikten är också viktig eftersom vår bil är en 3,5 tonnare, men användaregenskaperna är de viktigaste. LiFePo4 ger oss en betydligt större frihet!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har litium och kör bara på sommarhalvåret, egentligen går det bra med blybatteri, men kostnaden vid byte var ungefär detsamma, dom laddas fort är en fördel, dom nackdelar jag märkt är att du måste övervaka laddningen,förut satte jag i sladden hemma men det rekommenderas inte kontinuerligt laddning, vintertid skall batterierna laddas ur till 80% sedan kopplas från,tidigare brydde jag mig aldrig om detta.
Jag är inte övertygad om att det blir litium i nästa bil.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Du får inte glömma bort att det är lite manligt och på modet att byta till Lithium oxå.
Sen kan man efter bytet skriva en massa på olika forum om vilka värden man har på någon av sina femtioelva appar och klura på varför inte alla är exakt samma på mikrovolten/amperen ;)
Du slår huvet på spiken Golfbil! Lithium och särskilt LiFePo4, är prylbögarnas önskedröm! Massor av möjlighet till kontroll. Rätt fjompigt egentligen. Tacka vet jag bly/syra. Det är tungt, har dålig verkningsgrad, miljöfarligt och ska laddas väääldigt långsamt. Nu snackar vi manligt! :cool:
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har litium och kör bara på sommarhalvåret, egentligen går det bra med blybatteri, men kostnaden vid byte var ungefär detsamma, dom laddas fort är en fördel, dom nackdelar jag märkt är att du måste övervaka laddningen,förut satte jag i sladden hemma men det rekommenderas inte kontinuerligt laddning, vintertid skall batterierna laddas ur till 80% sedan kopplas från,tidigare brydde jag mig aldrig om detta.
Jag är inte övertygad om att det blir litium i nästa bil.
Jag använder mina lithiumbatterier precis på samma sätt som jag gjorde med mina AGMbatterier. Vid stillastående står bilen alltid ansluten till 230V. Den stora skillnaden är väl att jag har koll på batteriernas status.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Du slår huvet på spiken Golfbil! Lithium och särskilt LiFePo4, är prylbögarnas önskedröm! Massor av möjlighet till kontroll. Rätt fjompigt egentligen. Tacka vet jag bly/syra. Det är tungt, har dålig verkningsgrad, miljöfarligt och ska laddas väääldigt långsamt. Nu snackar vi manligt! :cool:
Precis, kruxet är att de flesta inte har en susning om vad de kontrollerar :)
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Har åkt 57,5 år med bly/syra batteri, och 1,5 är med Lithium. Var tveksam att köpa lithium batteri med tanke på dom varar upp till tio år.
Men när jag säljer bilen blir det med bra batteri så den nya ägaren kan fortsätta att kolla batterierna och lämna multimetern hemma. Åker året runt
 
Toppen