• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett eller två batterier?

Olof och Sigrid

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
9226
Medlemskap
2024
Hej. Jag har i husbilen ett äldre bodelsbatteri på 70 Ah. Tänkte byta ut det mot två nya batterier för att kunna fricampa längre. Tittade på batterier hos Biltema och funderar på att istället köpa ett ett enda större batteri. Billigast verkar SMF-batterier vara t.ex 105Ah SMF (nr 80-31101) eller 120 Ah SMF (nr 80-31201). Frågan gäller om det är någon nackdel med enbart ett batteri och att det är av SMF-typ?
Vill ha mesta batterikapacitet för lägsta priset! Kör bara på sommarhalvåret, kör mycket och använder inte TV eller inverter. Tacksam för råd.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
SMF (Sealed Maintenense Free) är oftast ett startbatteri, iallafall om priset känns lägre.
Tänk på att du inte bör ladda ur mer än runt 20-30% ur dessa ifall du fill få en någorlunda livslängd (antal cykler)
Väljer du ändå startbatterier som förbrukarbatteri, tryck in så många Ah det går i husbilen då du inte bör använde mer än en femtedel av Ah.
Är de av förbrukartyp så kan du använda 50% av Ah.
Ifall du har platsen så är det iallafall enklare att montera ett stort istället för flera mindre, fast ett mindre kan vara billigare/Ah på ett erbjudande.

Vill du kunna använda mer av den tillgängliga energin, välj ett bra förbrukarbatteri (djupurladdningsbatteri) men de kostar även mer,
"man får för vad man betalar för".
Vill du ha mest "bang for the bucks" så ska du välja ett LFP= LitiumJärnFosfat-batteri.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.164
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu vet jag att du inte frågar efter Lifepo4 men de har ju gått ner ganska duktigt i pris https://www.amazon.se/solanläggning-solpanelssats-litiumbatteri-uppladdningsbart-BMS-skydd/dp/B0BGXGCCT6/ref=sr_1_8?crid=3VHJ160VABH02&keywords=lifepo4&qid=1683796099&sprefix=life,aps,321&sr=8-8

Funderar du på 2 batterier så är du ju ändå inte långt ifrån kostnaden för ett billigt LiFePo4

PeterK har ju redan svarat på hur "bra" SMF batterier är.
Undra hur många mA den medföljande laddaren ger, kollar man sladden och kontakten så inser man att den laddaren klarar säkert inga större strömmar...

Och då kommer ju tanken om betteriet/Bms'en ... Om de är lika klena:swoon:;)
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Undra hur många mA den medföljande laddaren ger, kollar man sladden och kontakten så inser man att den laddaren klarar säkert inga större strömmar...

Och då kommer ju tanken om betteriet/Bms'en ... Om de är lika klena:swoon:;)
Hej
Laddaren ger 7A med uttag för tre stift och ett utan. laddar båda som är parralellkopplade. du kan ladda till 14.7 då lyser en grön lampa klart.tar lite tid ibland men funkar. Har funkat i15 månader
 

Bilagor

  • WIN_20220106_10_44_21_Pro.jpg
    WIN_20220106_10_44_21_Pro.jpg
    159,5 KB · Visningar: 45

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det finns många trådar om den dåliga kvaliteten på Biltemas batterier. Det kan ju ha blivit bättre. Det är bättre att satsa på ett LiFePo-batteri t.ex. av typen som Lenmar har bild på. De har kommit ner mycket i pris och du sparar väldigt mycket vikt. Du får ut nästan dubbla energimängden ur denna typ av batteri vs. motsvarande AGM-batteri.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej. Jag har i husbilen ett äldre bodelsbatteri på 70 Ah. Tänkte byta ut det mot två nya batterier för att kunna fricampa längre. Tittade på batterier hos Biltema och funderar på att istället köpa ett ett enda större batteri. Billigast verkar SMF-batterier vara t.ex 105Ah SMF (nr 80-31101) eller 120 Ah SMF (nr 80-31201). Frågan gäller om det är någon nackdel med enbart ett batteri och att det är av SMF-typ?
Vill ha mesta batterikapacitet för lägsta priset! Kör bara på sommarhalvåret, kör mycket och använder inte TV eller inverter. Tacksam för råd.


Det är som sagt kanske mest platsen som avgör hur stora eller hur många batterier man skall plocka in i bilen.
De du nämner är ju fritidsbatterier och borde funka rätt ok.
Biltema har ju också batterier som benämns Marinbatterier/fritidsbatterier med blå etikett som finns i rätt många storlekar, och som också funkar rätt bra som bobatterier, och de kan också ge ifrån sig lite högre ström vid behov.

M.v.h. JANKRO.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Om man nu måste byta batterier så skulle jag satsa på Litium , pratade nyss med en som hade Litium utan någon laddning. Han kunde ligga 4-5 dagar utan att söka laddning,han hade inga solceller heller, så LITIUM, Jag blev inponerad 4-5 dar utan laddning
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om man nu måste byta batterier så skulle jag satsa på Litium , pratade nyss med en som hade Litium utan någon laddning. Han kunde ligga 4-5 dagar utan att söka laddning,han hade inga solceller heller, så LITIUM, Jag blev inponerad 4-5 dar utan laddning
Det här beror helt på hur stor förbrukning du har, samt hur stor batteribanken är, sedan måste du kunna fylla dina batterier efter 4-5dagars urladdning, det gäller att se till helheten, litium är inte lösningen för alla.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vem skulle inte LiFePo4 vara en fördel för?
-Den som ansluter husbilen till 230V varje kväll, då räcker det med ett litet bly/syra mc-batteri.
-Den som kortvarigt använder mycket hög effekt t.ex via en inverter, en hel del drop-in Litium klarar bara 100A som högsta ström.
-Den som har låg strömförbrukning mellan laddningarna.
-Den som kan leva med att det tar 24h att ladda upp ett tömt blybatteri.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
-Den som ansluter husbilen till 230V varje kväll, då räcker det med ett litet bly/syra mc-batteri.
-Den som kortvarigt använder mycket hög effekt t.ex via en inverter, en hel del drop-in Litium klarar bara 100A som högsta ström.
-Den som har låg strömförbrukning mellan laddningarna.
-Den som kan leva med att det tar 24h att ladda upp ett tömt blybatteri.
Njae, känns lite krystat Peter. Man kan lika gärna vända på det och säga att alla klarar sig utan LiFePo4, men det ger snabbt fördelar för alla!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om man nu måste byta batterier så skulle jag satsa på Litium , pratade nyss med en som hade Litium utan någon laddning. Han kunde ligga 4-5 dagar utan att söka laddning,han hade inga solceller heller, så LITIUM, Jag blev inponerad 4-5 dar utan laddning
Man kan ligga länge om man inte använder el.. vem vet. Kanske avslagen EBL
 
Toppen