• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enkel förlängning gråvattentömning

3Rapido

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
8017
Medlemskap
2024
Ibland när vi ska tömma gråvattentanken på därför avsedd plats, finns endast en makapär med ett "flyttbart kar på hjul", oftast med något stelt plaströr eller mindre medgörligt i alla fall. Den går oftast inte att använda då vår avtappning är så låg.
Någonstans, någongång, har jag sett att man kan sätta på en lång smal (grå) plastpåse som förlängning för dessa tillfällen, som engångspåsar ungefär.
Är det möjligtvis så att det är någon som vet vad jag menar och om dessa finns att köpa någonstans?

Hoppas på hjälp från er (jag vet inte vad jag ska leta efter på nätet).
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Enkel förlängning gråvattentömning

Har samma problem, får ofta köra upp på en nivåkloss för att få under den, med resultatet att man inte får ur allt vatten. Dock ser jag inte hur en påse skulle lösa det, det kan ju inte rinna uppåt?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Enkel förlängning gråvattentömning

Det finns spillvattenlunga att köpa.

Den använder jag när jag står på ställen där jag måste bära bort gråvattnet.

spillvatten.jpg

Slangen kan tas av och användas separat om man inte kan köra helt fram till brunnen.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Enkel förlängning gråvattentömning

Detta var ju smart!

Inte ofta men vet tillfällen då detta hade varit en kanonlösning.

Vad husbilsklubben är bra, rena uppfinnarfabriken, mvh Torbjörn
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Enkel förlängning gråvattentömning

Testa med en dammsugar slang. Har själv en liknande slang med gummi anslutning som träs på. Sen är det ju bara att skölja slangen. Följde med bilen vid köp.
Oj då, det blev mycke slang men bra ä dä........

hälsningar Bill :yes::wub:
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: Enkel förlängning gråvattentömning

Jag använder slangelement som är ca 0,5 m långa som man kan foga samman beroende på hur långt avståndet är. Elementen är egentligen tänkta att användas till pooldammsugare men eftersom jag hade sådana över är de utmärkta till HB:n. Vid längre stillestånd på camping använder jag en 10-liters spilloljedunk från Biltema som dels är tillräckligt platt (13-14 cm) för att kunna läggas under gråvattenutloppet och dels är mycket billigare än "specialanpassade" dunkar som säljs dyrt hos HB-återförsäljarna.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Enkel förlängning gråvattentömning

Biltema har en avtappningsslang som blir platt - 25 resp 32 mm. Avtappningsslang - Biltema
Ska mäta utloppsröret och kolla om det funkar till vår Weinsberg.

Nej - det gick inte. Röret är 40 mm. :(

Däremot upptäckte jag att den yttersta böjda delen är svängbar - det borde hjälpa på några ställen. Går att vinkla upp när man kör under tömningskaret och ökar därmed markfrigången med några cm.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Enkel förlängning gråvattentömning

För länge sedan föreslog någon i klubben att använda toatanken till att tömma gråvattentanken med, om man tex står fast i en campingruta. Detta fungerar utmärkt som ett tillfälligt alternativ. Det bästa är att tanken redan finns med och är bekväm att hantera.

Mvh Torbjörn
 
Toppen