Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ännu värre för alla som inte kan tanka vanligt bränsle redan idag!
Det är just det som är problemet - att för många "räknar i huvudet" och sedan påstår saker som inte har mycket att göra med vetenskap. Några andra på basen av sådana påståenden driver opinionbildande aktiviteter. Effekten är att Lilla Greta får mer utrymme i media än t.ex W. Nordhaus (Nobelpris i ekonomi för IAM = Integrated Assessment Models teorier med anknytning till klimatet) och hans motståndare som R. Pindyck från MIT. läsning för intresserade https://www.google.pl/url?sa=t&sour...FjACegQIBhAB&usg=AOvVaw1alppFiC__Y_eeh0xP49aKEller så räknar man i huvudet hur många människor det bor i större städer där smogen dagligen är en plåga.
Energiomställningen är global och de nordiska länderna är med på tåget vare sig vi vill eller inte.
Detta ämne är väl inget annat än baserat på politiska "insatser" från div olika partier
Nej det tycker jag inte
Nästan oavsett åsikt kan man söka fakta eller välja räknesätt som styrker den egna uppfattningen, och få det att se ut som en sanning. Inlägg 105 länkar till ett en artikel av Lars Bern som påstår: "Det är faktiskt så att kraftvärmeverk som eldar flis släpper ut minst dubbelt så mycket koldioxid per energienhet som eldning med kol".
Att räkna på flis kan ge väldigt olika resultat eftersom den kan vara mer eller mindre fuktig. Det framgår inte hur Bern gjort. Naturvårdsverkets rapport 5401 som redovisar data från bränsleanalyser. Jag tog från den rapporten medelvärdena för skogsflis respektive kol och stoppade in i förbränningslärans formler. Resultatet blev att flisen ger 27% mer koldioxid per energienhet. 27% är inte riktigt samma sak som "minst dubbelt" så mycket. Om anläggningen dessutom har rökgaskondensering utvinns mer energi och skillnaden blir mindre.
Rätt hanterat kan skogsråvara betraktas som förnybart bränsle. Kol kan definitivt inte det.
Väntat ( av mig i alla fall) klart som korvspad att om tumskruvarna dras åt kommer innovationerna.
Lite sent påtänkt, bättre att de kraftsamlar på en av sina lönsammare nischer.
du menar sladdbilar då nej sån skit kommer alldrig på min gataLite sent påtänkt, bättre att de kraftsamlar på en av sina lönsammare nischer.
Då kanske vi inte behöver använda våra 84500 svenskregisterade husbilar som friggebodar utan kan forsätta njuta av friheten med ett fordon utan några större begränsningar, bra bosch det måste ju vara ett lyft för miljön att inte skrota ut ett fungerande fordon.Lite sent påtänkt, bättre att de kraftsamlar på en av sina lönsammare nischer.