• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Energiomställningen

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nu kommer det intressanta, han var på väg efter ”semestern” till ett ställe någonstans i Sverige för att bygga en anlägning som skulle drivas med solceller och DET var något nytt för mig. Oljan ska fasas ut för varje pris så även på detta området! Hoppas bara att det blir fint & soligt väder den dag då jag ska kila vidare...
Solcellselen går ut på elnätet så solen behöver inte lysa just den dagen men kanske en fördel ur andra synpunkter.
I mitt fall skulle jag tjäna mer på att leverera elström ut på nätet än att förbruka den själv, det vill säga om nu anslutningen blir av.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Vilket otroligt dumt okunnigt skitsnack " vänsterextrema miljönissar " verkligen lågt.

En lite uppdatering..skulle alla dom som har dieselbilar i sthlm ställa undan dom.
Och köpa bensindrivna bil..Så skulle de bli stora miljöproblem i stan.
Enligt en stor seriös undersökning.
Men de ville inte MP politikern Daniel Hallde'n veta av..Därför smyger han undan fakta.
Och ger den ansvariga chefen sparken..som påpekade att det inte behöver några miljözoner i stan.
Så ren som luften är i dag i Stockholm har det inte varit på 60 år.
Då behövs det inga miljözoner i sthlm, tror inte det behövs några miljözoner i övriga landet.
Jag vill oxå påpeka att Stockholm är inte hela Sverige..Men det bor en väldigt massa folk här.
( jag vet att det finns en viss förakt ..och dom som tror att allt bestäms här, så är det naturligtvis inte.
EU vill oxå vara med och röja)

Så försök och håll denna tråd på ett sakligt och seriöst nivå. Påhopp undanbedes, vänligt med bestämt.
Leffe S
Det är svårt med ironi, som jag dessvärre försökte mig på. Ett av svaren hade synpunkter som kallade debattmotståndarna bl a miljötalibaner. Det är nog bara från ”den ena sidan” som den typen av glåpord används. Det vore väl bra om det kunde försvinna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag respekterar din ståndpunkt & dina åsikter men tycker också att det börjar likna en fix ide.
Nu är det inte mina åsikter som gäller, jag bara refererar till det oundvikliga, nämligen att solkraft och elbilar kommer att ta över hur hårdnackat motståndet än är.
Jag trodde dock att motståndet kom från dem som har finansiella intressen i gammal teknik, inte från upplysta människor som Amerikas president. Det återstår att se om han kan få Kim Jong-Un att bygga muren mot Mexico. Idag har han chansen men det lär kosta!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är svårt med ironi, som jag dessvärre försökte mig på. Ett av svaren hade synpunkter som kallade debattmotståndarna bl a miljötalibaner. Det är nog bara från ”den ena sidan” som den typen av glåpord används. Det vore väl bra om det kunde försvinna.
Jag tycker du lyckas bra med ironi, den som inte förstår har både skygglappar och öronproppar. Trump hade garanterat inte förstått!
 

IngvarB

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10545
Medlemskap
2024
Sverige kan som föregångsland påverka. Vårt internationella rykte är fortfarande bra. Och förbättrades med tonåringen Greta Thunberg som på otroligt kort tid fick genomslag i hela den demokratiska världen. Miljöförnekarnas problem var och kanske är fortfarande att hon inte går i skolan.
Att ösa ut med koldioxid i Sverige för att andra länder har mer utsläpp minskar inte det globala problemet. Alla utsläpp räknas, vare sig vi vill eller inte.
Hur mycket man än filar på diesel- och bensin bränsleförbränning så bildas det koldioxid till det globala och för våra barn och barnbarn det ödesdigra koldioxidlocket som höjer temperaturen-av allt att döma just nu fortare än befarats. Tekniken för att ändra på detta i transportsektorn och förbränning finns sedan länge med väte som bränsle och med vatten som enda utsläpp.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
I mitt fall skulle jag tjäna mer på att leverera elström ut på nätet än att förbruka den själv, det vill säga om nu anslutningen blir av.

Vad baserar du den uträkningen på?
Jag är inte alls motståndare till socellsanläggningar utan hade själv långt framskridna planer på en större solcellsanläggning (det hela avblåstes dock vid förra regeringsskiftet då de kort efter tillträdet diskuterade beskattning av småskalig elproduktion).
Enligt mina beräkningar var det i särklass sämsta alternativet att leverera el ut till nätet, det skulle bli en ren förlustaffär (även utan skattepålagor). Vinsten låg i vad man kunde använda för eget bruk, det skulle t.ex vara mer lönsamt att värma vatten än leverera till nätet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vad baserar du den uträkningen på?
.
Leverantörens uppgifter, med en mängd faktorer som jag ännu inte satt mig in i.
Man får tydligen något slags bonus för levererade kWh.
Försäljning elcertifikat, elförsäljning, skattereduktion är några parametrar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Svært mange steder er det spotprisen som gjelder ved salg av solkraft fra private. Denne prisen er den elverkene bruker på utveksling av strøm. Når du kjøper el så er det i beste fall spotpris plus netavgift og skatter. Noen steder belastes en og med nettavgift ved salg av solkraft - dette kan føre til rent tap på salg av kraft. Bedre å lagre lokalt, inn med en batteripakke :D

Noen kraftbolag bruker en fastpris, også med bonus - dette kan føre til et overskudd. Ofte er det en tidsbegrensning på slike tilbud.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Leverantörens uppgifter, med en mängd faktorer som jag ännu inte satt mig in i.
Man får tydligen något slags bonus för levererade kWh.
Försäljning elcertifikat, elförsäljning, skattereduktion är några parametrar.

Hej igen
Jag råder dig att gå igenom avtalen på djupet. Med alla de elbolag jag hade kontakt med (alla de stora och ett antal mindre) så var det samma sak, bonusarna varade max ett år sen var det spotpris som gällde.
Skillnaderna mellan leverad och köpt el kommer även den att öka, under 2018 steg priset på levererad el med 60%, detta mest på grund av en torrsommar,det kommer att falla tillbaka igen men senast i veckan meddelar energiministern att konsumenterna kommer inte att få en återgång i priset eftersom skatter och avgifter kommer att höjas i samma takt som tillbakagången.
Hur många noterade att elskatten höjdes senast vid årsskiftet.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Så här säger Vattenfall. Mikroproduktion - sälj din överskottsel - Vattenfall Liknande villkor gäller säkert från andra elbolag också. Du får alltså bonus från Vattenfall bara under första året. Den småskaliga privata elproducenten får förutom spotpriset (vilket en vanlig sommar är ganska lågt) även 60 öre i skattereduktion för varje kWh som levereras till elnätet (politiskt beslut som kan ändras när som helst). För den egna förbrukningen utgår ingen energiskatt etc. På vintern förbrukar ju den som har solceller nästan lika mycket el från elnätet som hen tidigare gjort. Behovet är normalt större på vintern och dygnsproduktionen på vinter är avsevärt mindre än på sommaren.

/CG
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
När någon påstår att man får mer betalt för den el som man säljer än den man förbrukar, så är det inte sant.Jag är nu inne på tredje året så jag vet och behöver inte önsketänka.
Det finns så mycket tro och så lite vetande i den här debatten så nyttan av synpunkterna är högst tvivelaktiga.
När man nu propagerar för el-fordonens miljövänlighet kanske lite fakta om hur el-produktion och handel fungerar.
Vattenkraft,vindkraft och sol-el får i Sverige ursprungsgarantier i Norge heter det opprinnelsegarantier. Dessa garantier är handelsvara och säljes till företag som eldar kol eller olja för el-produktion med dessa köpta garantier kan man då hävda att man säljer "grön" el.
Detta medför att den Norska elen som säljs till konsument i Norge består av 63 % fossil 14% förnybar 21% kärnkraft. För Sveriges del är 48,4% fossil 35,3%kärnkraft endast 16,3 % är förnybar. Detta är verkligheten som den ser ut i dag och Inga förskönande fantasier.
För den som vill läsa mera kolla gärna ETC EL. www.etcel.se.
Jag kollade med min elleverantör och fick bekräftat att handel med ursprungsgarantier är omfattande ex.vis går mycket av de Norska opprinnelsegarantierne till Brittiskska kolkraftverk, så. kolla gärna med er el- leverantör.
BBa
 
D

Deleted member 11118

Guest
Nu får ni hålla er till ämnet annars stängs tråden. Vissa inlägg borttagna för de handlar inte om ämnet och är kränkande och fullständigt oacceptabla inlägg
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Läste i Kabe utskicket om en norsk familj som husvagscampa i fjol åkt 600 mil med en Tesla modell x och en kabehusvagn med en vikt på 1700 kg. Det har gått bra men räckvidden vart bara 18 mil per laddning sedan fick dom snabbladdarna på teslas laddstationer, varje laddning tog effektiv tid 1 timma vilket hade fungerat. Man ansåg att ladda på andra sätt typ campingar var en nöd lösning då det tog lång tid. Kanske skall tilläga att dom åkte i södra Europa där är teslas laddstationer utbredda.
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Kanske varit bättre att använda Teslan med det stora batteriet?
Vilken av teslas modeller skulle du då föreslå om du är säker på att det finns med bättre kapacitet. För när man googlar på detta verkar det vara den modell som är mest lämpad att dra en husvagn. Den bilen verkar ju ha ett saluvärde på drygt en miljon kronor.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
En senare modell med 100 kWh batteri hade varit lite bättre. Jag är förvånad att KABE använde en äldre modell när de skulle dra husvagn på 1700 kg.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Tillbaka till solceller.
Intäkter per kWh: 75 öre elförsäljning, 60 öre skattereduktion, 4 öre elcertifikat.
Är skattereduktionen ett nytt påfund för att staten skall slippa bygga nytt eller har den funnits länge?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen