• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Endast en gasolflaska

Klas & Emelie

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Falköping
HBK-Nr
32606
Medlemskap
2024
Gasolen tar ALLTID slut på natten.....
I helgen tog gasolen slut, så vi vaknade med 14 grader!
I vårt gasolskåp finns endast fäste för en gasolflaska.
På en dekal på dörren står 1 x gasol.
Men skåpet är stort nog för 2 flaskor, får man ställa in en till om man ordnar fäste?

Vi har ändå "fuskat" och haft en PC5 flaska stående i skåpet för användning till gasolgrillen.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Gasolen tar ALLTID slut på natten.....
I helgen tog gasolen slut, så vi vaknade med 14 grader!
I vårt gasolskåp finns endast fäste för en gasolflaska.
På en dekal på dörren står 1 x gasol.
Men skåpet är stort nog för 2 flaskor, får man ställa in en till om man ordnar fäste?

Vi har ändå "fuskat" och haft en PC5 flaska stående i skåpet för användning till gasolgrillen.
Kolla upp. Kan vara nått med infästning av gasolskåpet eller själva gasolskåpet som inte tål mer vikt.

Men en dålig konstruktion som bara tål en flaska.... om det är så.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Gasolen tar ALLTID slut på natten.....
I helgen tog gasolen slut, så vi vaknade med 14 grader!
I vårt gasolskåp finns endast fäste för en gasolflaska.
På en dekal på dörren står 1 x gasol.
Men skåpet är stort nog för 2 flaskor, får man ställa in en till om man ordnar fäste?

Vi har ändå "fuskat" och haft en PC5 flaska stående i skåpet för användning till gasolgrillen.

Kan du inte fråga säljaren/handlaren?
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Kan den ha levererats som standard med en flaska? Fäste för 2 flaskor är troligtvis extrautrustning som då inte beställdes liksom regulator för 2 flaskor!
Det är min teori, men som Montreal säger, hör med försäljaren.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så här står det i instruktionsboken. **
Behållarens utrymme har formgetts för en eller två behållare.
Den totala vikten av behållaren(arna) ska vara
högst 15 kg.**

Men vad jag kan se så väger PC10 15,4kg så kanske är svaret på min egen fråga......
Det skulle inte förvåna mej om detta har med att göra att hålla ned vikten för bilar under 3500Kg? Analogt med 20L körläge för vatten?
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Så här står det i instruktionsboken. **
Behållarens utrymme har formgetts för en eller två behållare.
Den totala vikten av behållaren(arna) ska vara
högst 15 kg.**

Men vad jag kan se så väger PC10 15,4kg så kanske är svaret på min egen fråga......
Finns det en utdragbar släde för gasolen som begränsar vikten?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu var det väl om gasolflaska tråden handlar om. Låt inte även denna tråd spåra ur....
Jag menar att eftersom han svarade sig själv med att inte få lasta mer i gasol skåpet och problemet var att gasolen alltid tar slut mitt i natten när man fricampar så är det ett enkelt och billigt sätt att komplettera med en dieselvärmare.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nej ingen släde, utrymmet är stort nog för 2 flaskor.
Kan nog vara som @Montreal skrev att det handlar om 3500kg vikten.
Har endast 432kg lastvikt på pappret.
Jag har också 3500 kg med 450 i lastvikt. Mitt gasolskåp har släde för 2 flaskor och ingen angiven viktbegränsning. Det ser ut som om du har en nyare bil. Hör med din säljare eller generalagenten. Klart att du ska kunna ha två flaskor.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det skulle inte förvåna mej om detta har med att göra att hålla ned vikten för bilar under 3500Kg? Analogt med 20L körläge för vatten?
Det påverkar väl inte tjänstevikten eftersom EN tub ingår där och utrymmet för extratub påverkas väl endast av vad remmarna väger. Fler tuber och dess påverkan på lastutrymmet hamnar väl på förarens avgörande.

(Om inte helt ot så i allafall ett sidestep. Sorry. :rolleyes:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det påverkar väl inte tjänstevikten eftersom EN tub ingår där och utrymmet för extratub påverkas väl endast av vad remmarna väger. Fler tuber och dess påverkan på lastutrymmet hamnar väl på förarens avgörande.

(Om inte helt ot så i allafall ett sidestep. Sorry. :rolleyes:)

Det är väl samma sak med vattentanken, men om du vill kunna presentera en rimlig lastvikt under 3500Kg, kanske så att du kan få fyra sittplatser godkända i en relativt tung bil, kan du ju ange att lastvikten är angiven med 20L i vattentanken och gasflaska/gasflaskor max 15Kg.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Hej! Om du byter till Alugasflaskor är tara vikten endast 6,7 kg/ flaska. Det sparar ju lite på vikten i gasolskåpet.

Hälsningar Sanddammaren
Men tara för en PK10 (PC10) är endast 5,4 kg. Det är därför Klas & Ememlie skrev "Men vad jag kan se så väger PC10 15,4kg så kanske är svaret på min egen fråga......". Det är alltså för en full PK10.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det är väl samma sak med vattentanken, men om du vill kunna presentera en rimlig lastvikt under 3500Kg, kanske så att du kan få fyra sittplatser godkända i en relativt tung bil, kan du ju ange att lastvikten är angiven med 20L i vattentanken och gasflaska/gasflaskor max 15Kg.
Nu handlade frågan inte om några 3,5 ton utan om vad man kunde ha i gasolutrymmet på angiven bil.

Att man säljer en bil som inte kan ha mer än en gasoltub i gasolutrymmet trots att platsen finns där, tycker jag är ansvarslöst. Enda lösningen jag ser är att förvara en extratub någon annanstans där man kan binda fast den stående.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu handlade frågan inte om några 3,5 ton utan om vad man kunde ha i gasolutrymmet på angiven bil.

Att man säljer en bil som inte kan ha mer än en gasoltub i gasolutrymmet trots att platsen finns där, tycker jag är ansvarslöst. Enda lösningen jag ser är att förvara en extratub någon annanstans där man kan binda fast den stående.
Det handlar väl snarare om skälet till dekalen? Ingen husbilstillverkare bygger ett gasolutrymme för två flaskor där man bara får ha en flaska. Sedan byggs det ju bilar där det bara finns plats för en flaska, vad är ansvarslöst med det?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det påverkar väl inte tjänstevikten eftersom EN tub ingår där och utrymmet för extratub påverkas väl endast av vad remmarna väger. Fler tuber och dess påverkan på lastutrymmet hamnar väl på förarens avgörande.

(Om inte helt ot så i allafall ett sidestep. Sorry. :rolleyes:)
Tjänstevikten är teoretisk och totalt ointressant vid en vägning. Då är det den vägda, då aktuella bruttovikten, i förhållande till den teoretiska totalvikten, du jämförs med. Klara eller böta!
 
Toppen