• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Enbart värme, något fattas?

Daninon

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Falköping
HBK-Nr
43157
Medlemskap
2025
Hej, har en Peugeot j5, bensinare, ser likadan ut som Fiat från samma årsmodeller, 1990. Det finns enbart värme i kupén, något fattas?

Det är en bit slang/rör som har en skruv i sig och själva vajern till värmereglaget går ut i tomma intet och har ingenstans att ansluta.
De två synliga kopparrören blir båda varma…
Hur löser man detta enklast? Vill kunna mata in utomhusluften otempererad till bilen iaf..
IMG_0359.jpeg
 

Daninon

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Falköping
HBK-Nr
43157
Medlemskap
2025

Daninon

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Falköping
HBK-Nr
43157
Medlemskap
2025
Jovisst fanns det en arm bakom slangarna där men det finns inte en chans att vajern kan röra den på det tilltänkta viset utan det måste fattas någon del. Sitter något fäste bredvid/längs med armen som det förmodligen ska vara någon del på som vajern drar i.. hittar man denna del någonstans tro eller någon som vet någon finurlig lösning på detta?

Som det ser ut nu får man böja sig fram och vrida på armen under instrumentbrädan.. det funkar väl men, det är inte rätt! :p
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jovisst fanns det en arm bakom slangarna där men det finns inte en chans att vajern kan röra den på det tilltänkta viset utan det måste fattas någon del. Sitter något fäste bredvid/längs med armen som det förmodligen ska vara någon del på som vajern drar i.. hittar man denna del någonstans tro eller någon som vet någon finurlig lösning på detta?

Som det ser ut nu får man böja sig fram och vrida på armen under instrumentbrädan.. det funkar väl men, det är inte rätt! :p
Kanske någon som har en sådan bil som kan kolla och kanske ta ett foto? Där är en hel del som inte ser original ut, slangstumpen längst ner som är pluggad med en bult, den svartgråa slangen med räfflor, eventuellt kopparröret, och massor med nya slangklämmor överallt, skruven med jättebricka, därbakom sticker en massa vitt lim fram? Det ser ut som att något har ändrats/ demonterats, kanske en gammal bensin/dieselvärmare?
 

Daninon

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Falköping
HBK-Nr
43157
Medlemskap
2025
När inte viren räcker så är det nog inte rätt kran som sitter där. Viren ska sitta på en arm direkt på kranen.
Jag skulle eventuellt kunna få på wiren på armen men den kommer inte föra armen i rätt riktning/led
Kanske någon som har en sådan bil som kan kolla och kanske ta ett foto? Där är en hel del som inte ser original ut, slangstumpen längst ner som är pluggad med en bult, den svartgråa slangen med räfflor, eventuellt kopparröret, och massor med nya slangklämmor överallt, skruven med jättebricka, därbakom sticker en massa vitt lim fram? Det ser ut som att något har ändrats/ demonterats, kanske en gammal bensin/dieselvärmare?
kopparrören går vidare till ”original” delar så dem är ju rätt men jag är som du säger osäker på vad det andra är? Den svartgråa slangen är dessutom placerad så den typ blockerar kranens arm. Man måste hålla den slangen lite för att kunna flytta armen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej, har en Peugeot j5, bensinare, ser likadan ut som Fiat från samma årsmodeller, 1990. Det finns enbart värme i kupén, något fattas?

Det är en bit slang/rör som har en skruv i sig och själva vajern till värmereglaget går ut i tomma intet och har ingenstans att ansluta.
De två synliga kopparrören blir båda varma…
Hur löser man detta enklast? Vill kunna mata in utomhusluften otempererad till bilen iaf..
Visa bilaga 238796
Det finns en slang till höger om luftintaget till kupén i motorutrymmet.
Den slangen är till för att lufta värmepaketet, det sitter en skruvnippel på änden av den.
Vad jag kommer ihåg är slangen röd. Finns den slangen kvar.
Finns det ett extra värmepaket under tex förarstolen.
Som Montreal skriver ser det misstänkt ut att allt är ombyggt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.183
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, även om det är en hel del jobb så skulle du nog byta ut värmeelementet till ett nytt, för köper man det rätta nya så sitter kranen och och alla anslutningar fast på elementet när man köper det och då skall det funka ok. igen, samt om den nu fattas också som Herbert nämner ovan, avluftningsslangen till högsta punkten av kylsystemet sitter även den uppe i kranfunktionen och en genomskinlig slang med avluftningsnippel skall finnas i motorrummet bakom värmepaketet och expansionsskärlet.
Du skall troligen ha ett sådant här. Anslutningen till avluftningen syns liite av bakom den övre stora anslutningen.
Värmeelement Ducato..JPG
De från eftermarknaden har "förenklats" med att allt hänger samman med gaveln på elementet men..... :rolleyes:
Om du beställer kostar de typ under 350:- men finns troligen i två lite olika storlekar/utförande som kan ha med årsmodellen eller ev. diesel/bensin att göra ? kanske liten lastbilshytt eller plåtis för passagerare, och brytpunkten verkar vara 1990 så man kanske bör kolla först tyvärr, men då funkar det igen, och du kan reglera in lagom temp på värmen med skjutvredet.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Hittade en annan variant dubbelt så dyr som skall vara till nyare bil än skiftet 1990, men ser rätt lika ut, kanske bättre kvalité på själva elementet, och möjligen lite annan storlek och/eller lite annan kran. Lilla avluftningsuttaget syns tydligt i alla fall
Värmeelement Ducato dyr..JPG
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Jag hade problemet på en av min första bilar, (BMC1100 1961) värmen kunde inte reglera, och felet var den vattenkran som regleras med en reglagetråd, som gick i en Bowdenkabel från förarplats. Lösningen då var att sätta dit en vanlig vattenkran, man fick lyfta huven gå ur bilen och skruva igen lite om man ville minska värmen.
Det räckte att skruva av värmen på våren och skruva upp på på hösten, sen bytte jag bil......

En nödlösning kanske. Men ändå.

Roysan
 

Daninon

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Falköping
HBK-Nr
43157
Medlemskap
2025
Det finns en slang till höger om luftintaget till kupén i motorutrymmet.
Den slangen är till för att lufta värmepaketet, det sitter en skruvnippel på änden av den.
Vad jag kommer ihåg är slangen röd. Finns den slangen kvar.
Finns det ett extra värmepaket under tex förarstolen.
Som Montreal skriver ser det misstänkt ut att allt är ombyggt.
Det finns inga extra värmepaket monterade, har eventuellt funnits med tanke på den knasiga dragningen?
Precis som du säger så finns det en röd slang bredvid kärlet i motorutrymmet, men på insidan så är den inte inkopplad alls längre.
 

Daninon

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Falköping
HBK-Nr
43157
Medlemskap
2025
Hej, även om det är en hel del jobb så skulle du nog byta ut värmeelementet till ett nytt, för köper man det rätta nya så sitter kranen och och alla anslutningar fast på elementet när man köper det och då skall det funka ok. igen, samt om den nu fattas också som Herbert nämner ovan, avluftningsslangen till högsta punkten av kylsystemet sitter även den uppe i kranfunktionen och en genomskinlig slang med avluftningsnippel skall finnas i motorrummet bakom värmepaketet och expansionsskärlet.
Du skall troligen ha ett sådant här. Anslutningen till avluftningen syns liite av bakom den övre stora anslutningen.
Visa bilaga 238901
De från eftermarknaden har "förenklats" med att allt hänger samman med gaveln på elementet men..... :rolleyes:
Om du beställer kostar de typ under 350:- men finns troligen i två lite olika storlekar/utförande som kan ha med årsmodellen eller ev. diesel/bensin att göra ? kanske liten lastbilshytt eller plåtis för passagerare, och brytpunkten verkar vara 1990 så man kanske bör kolla först tyvärr, men då funkar det igen, och du kan reglera in lagom temp på värmen med skjutvredet.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Hittade en annan variant dubbelt så dyr som skall vara till nyare bil än skiftet 1990, men ser rätt lika ut, kanske bättre kvalité på själva elementet, och möjligen lite annan storlek och/eller lite annan kran. Lilla avluftningsuttaget syns tydligt i alla fall
Visa bilaga 238902
Ja något stämmer ju inte, det ser man tydligt nu efter bilderna och lite efterforskning.. men har inte provkört den ännu sedan jag hittade kranen och manuellt flyttade den, så blir en provtur först och se ifall det går att få kyla/värme ur befintligt paket!
Vart hittade du det där fina kylet med tillhörande kran?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.183
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan igen :msn_idea:.... Är bilden tagen så den är rättvänd och inte uppochner ??? så sitter ju elementet uppochner monterat.
Den mindre röda slangen till avluftning skall ju sitta allra högst upp, om bilden är rättvänd så sitter ju uttaget till den längs ner och är pluggat med slang och en skruv ???????? Eller?
Och de två stora slangarna bredvid varandra skall ju gå rakt ut genom torpedväggen och inte inåt kupén.
Samt det skall sitta en plastkåpa och täcka det hela, som troligen inte fick plats.......
Troligen finns det dessutom en luftficka kvar i elementet där uppe, som skulle vara där nere som minskar maxvärme, kanske tur eftersom värmen inte går att stänga av.

Bilderna jag har lagt in på elementen tidigare är ju så att säga tagna från motorrummets placering i förhållande till elementet.

M.v.h. JANKRO.

Ps. kolla först, men du kanske vill ha ett nytt element (finns massor) men som sagt lite skillnad i modell just vid brytning 1990.
Men uppochner är nog största problemet just nu.
(De dyrare kan vara bättre tillverkade faktiskt, och inte bara högre pris.)
Här har du två länkar men som sagt det skall skilja lite på mått vid skifte 1990, kanske passar alla men det är en del som skiljer lite på längd och höjd samt på tjockleken mellan 42 och 35..... Tråkigast är ju om en ny inte passar på tjockleken.

Du behöver troligen nya slangar om du skall dra dem rätta vägen också.

Här är två som hänvisar till nyare än 1990 samt Ducato 290.

---------------------------
Här är två som hänvisar till före 1990 samt Ducato 280.


En del element visas uppochner på bilderna.. Kan det vara därför din sitter felvänd, men hur kan det bli så illa ?

Lite rörigt vid byte av vissa detaljer på bilar vid vissa årsskiften m.m. men inte bilmodell på dessa internetplatser. Det brukar röra till sig för dem just med vad som passar till vilken då det sker.

Lycka till.
 
Senast ändrad:

Daninon

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Falköping
HBK-Nr
43157
Medlemskap
2025
Hejsan igen :msn_idea:.... Är bilden tagen så den är rättvänd och inte uppochner ??? så sitter ju elementet uppochner monterat.
Den mindre röda slangen till avluftning skall ju sitta allra högst upp, om bilden är rättvänd så sitter ju uttaget till den längs ner och är pluggat med slang och en skruv ???????? Eller?
Och de två stora slangarna bredvid varandra skall ju gå rakt ut genom torpedväggen och inte inåt kupén.
Samt det skall sitta en plastkåpa och täcka det hela, som troligen inte fick plats.......
Troligen finns det dessutom en luftficka kvar i elementet där uppe, som skulle vara där nere som minskar maxvärme, kanske tur eftersom värmen inte går att stänga av.

Bilderna jag har lagt in på elementen tidigare är ju så att säga tagna från motorrummets placering i förhållande till elementet.

M.v.h. JANKRO.

Ps. kolla först, men du kanske vill ha ett nytt element (finns massor) men som sagt lite skillnad i modell just vid brytning 1990.
Men uppochner är nog största problemet just nu.
(De dyrare kan vara bättre tillverkade faktiskt, och inte bara högre pris.)
Här har du två länkar men som sagt det skall skilja lite på mått vid skifte 1990, kanske passar alla men det är en del som skiljer lite på längd och höjd samt på tjockleken mellan 42 och 35..... Tråkigast är ju om en ny inte passar på tjockleken.

Du behöver troligen nya slangar om du skall dra dem rätta vägen också.

Här är två som hänvisar till nyare än 1990 samt Ducato 290.

---------------------------
Här är två som hänvisar till före 1990 samt Ducato 280.


En del element visas uppochner på bilderna.. Kan det vara därför din sitter felvänd, men hur kan det bli så illa ?

Lite rörigt vid byte av vissa detaljer på bilar vid vissa årsskiften m.m. men inte bilmodell på dessa internetplatser. Det brukar röra till sig för dem just med vad som passar till vilken då det sker.

Lycka till.
Bilden är inte helt rak, men inte heller upp och ner den pluggade röda slangen är högst upp i verkligheten. Det finns en plastkåpa på insidan för de två stora rören/slangarna faktiskt som ser original ut där man kan lägga dem/ha dem, så det är frågan alltså.
Är dina bilder på kylen tagna frpn motorrummets riktning så är den definitiv bak och fram men då förstår jag mig inte på kåpan på insidan för dessa rör..

Får jag inte önskad effekt av nuvarande konstruktion och manuell vrid av kran så plockar jag ut kylet och mäter innan jag beställer ett nytt och drar om allt.

Så vi får se efter provkörning i eftermiddag, tack för all info och hjälp! Blir det nytt kyl så kommer det säkert följdfrågor på det vid montage
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.183
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja då är ju alltså uttaget för den lilla luftningsslangen i elementet nedåt på bilden och pluggat med en slangstump och en skruv, i stället för uppåt och anslutet till luftningsslangen. Det blir ju fel flöde i elementet också, samt det går inte att lufta.... och kopparrör m.m inblandat, vart tar de vägen och varför.
Elementet är ju helt enkelt uppochner monterat.

M.v.h.JANKRO.
 
Toppen