• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Funderar på att skaffa ett elverk. Kan man ha ett sådant igång på en Autohof?

Alve
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Vad som väl menas är att om du har anpassat din bil till dina behov, med rätt batterier o.s.v. behöver du inte störa omgivningen med ett elverk som skall stå och puttra i timmar?

:wideeyed:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Visst behövs ett elverk som komplement och reserv om det skulle krisa sig någon gång då solfångaren inte orkat med att ladda tillräckligt eller att man har förbrukat på tok för mycket ström.
Det gäller självklart att visa och ta hänsyn till omgivningen när man drar igång agregatet. Tror att man ska fundera ett extra varv om det är så att man som regel alltid måste ta fram elverket i samband med t.ex. en nattparkering. Det är förmodligen något annat som måste ses över eller åtgärdas, t.ex. bodelsbatteriet som kanske börjar bli alltför trött och utslitet, om det är så att man ska behöva ta fram och köra elverket så snart man stannar.
Vi har med elverket mest som en extra trygghet och reserv för att kunna producera egen ström och vara oberoende.
V-backen :wink:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Man kan ju också fundera över sitt behov av micro, vattenvärmare, kaffebryggare m.fl.
strömkrävande apparater.
Mycket av det här kan ju göras på gasspisen också?!
En rätt bra strömslukare är ju datorn, om man laddar den under körning och sedan kör på batteriet sparar man en hel del.
Man kan också låta kylskåpet gå på gas när man kör, så blir det mindre spänningsfall på batteriladdningen och batterierna laddas bättre.

:yes:
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Vi kör alltid vårt kyl på 12v när vi kör, men det
kanske inte går att göra så med alla husbilar...
Nyare husbilar har väl kyl som väljer automatiskt vilket dom ska gå på beroende på vad det finns för "kräm" i batteriet?
Vi ska också skaffa elverk, ett KIPOR IG 2600, bara vi hittar ett till rätt pris, Sverige kostar billigast ca 7300kr, England ca 4900kr, tyvärr går det ej att beställa till Sverige därifrån... Får de vart man kan hitta billigare...
Men visst är det så att elverket är en form av komplement till exv. solpaneler.
/Annette
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Kör alltid kylskåpet under färd på 12v,även när jag hade husvagn.
12v är ju nästan gratis under körning,sedan har jag en Boosterladdare som laddar bobatteriet med som mest 15A,vilket betyder att jag alltid har fulladdat bobatteri när jag stannar.Har solpanelen som reserv om jag är stilla mer än 3 dagar.:)

Jojje
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Vi kör alltid vårt kyl på 12v när vi kör, men det
kanske inte går att göra så med alla husbilar...
Nyare husbilar har väl kyl som väljer automatiskt vilket dom ska gå på beroende på vad det finns för "kräm" i batteriet?
Vi ska också skaffa elverk, ett KIPOR IG 2600, bara vi hittar ett till rätt pris, Sverige kostar billigast ca 7300kr, England ca 4900kr, tyvärr går det ej att beställa till Sverige därifrån... Får de vart man kan hitta billigare...
Men visst är det så att elverket är en form av komplement till exv. solpaneler.
/Annette

Sök på www.ebay.de. Har för mig att ha sett priser från holland eller belgien som var rätt bra.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Denna tråden handlar om elverk, och varför i hela världen kan vissa inte hålla sig till ämnet?. Att köra tummarna i armhålorna och hävda att "förbjud elverk" och att solpaneler är bättre har inte i tråden att göra. Kvällstid laddar solpaneler vad jag vet ingenting och ett elverk behöver inte vara särskilt kraftigt för att husbilens laddare ska ladda fullt uppåt 15-20 amperé. Och under tiden klarar det av att driva övrig utrustning i bilen. Vad hjälper en solpanel på morgonen då när batteriet är tomt?
Såvitt jag kan se heter tråden "Elverk - behövs dom".:confused::confused:

Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Såvitt jag kan se heter tråden "Elverk - behövs dom".:confused::confused:

Lasse

Tråden blev ju en avknoppning från Autohof för att Alve frågade om man kan köra elverk där till laddning, Tv och Micro. Den handlade inte om elverk kontra solpanel och solpaneler är väldigt dåliga på att driva en mikro!!! :wink:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Den handlade inte om elverk kontra solpanel och solpaneler är väldigt dåliga på att driva en mikro!!! :wink:


Nä men en solpanel som laddar en bra batteribank kan i sin tur driva en 230v inverter som kan köra en micro eller så går man och köper färdig mat på Autohof ;) :) .
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Tråden blev ju en avknoppning från Autohof för att Alve frågade om man kan köra elverk där till laddning, Tv och Micro. Den handlade inte om elverk kontra solpanel och solpaneler är väldigt dåliga på att driva en mikro!!! :wink:
Ser det nu! Där har du givetvis en poäng!;)

Lasse
 
F

F.d. 15850

Guest
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

jag lånade ett elverk på semestern men jag tyckte inte att det var en bra lösning laddaren i bilen laddar inte så många amper generatorn på bilen laddar bättre +att elverket stör omgivningen
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

jag lånade ett elverk på semestern men jag tyckte inte att det var en bra lösning laddaren i bilen laddar inte så många amper generatorn på bilen laddar bättre +att elverket stör omgivningen
Jag frågar mig oxå varför man skall köpa ett separat elverk när man har ett inbyggt i bilen = generatorn. Min laddar 150Amp vid ca 1500 motorvarv och ca 90 Amp (1300 Watt) vid tomgång.
Skall något ändå brumma så kan det likaväl vara bilens motor. Dessutom drivs generatorn av en effektiv och bränslesnål dieselmotor istället för en törstig icke avgasrenad bensinmotor. Det blir mycket diesel (än så länge) för de ca 3000 ett enkelt elverk kostar.
Jag hade tidigare segelbåt och kalkylerade då vad solpaneler vs motorn generator gav.
Vad gäller solpaneler så ger de märkeffekten vid fullt solsken och en vinkel på 90 grader mot solen. De ger inget på natten, och betydligt lägre effekt vid moln.
Hur som helst räknade jag ut att om jag körde motorn en halv timma på ngt hög tomgång så fick jag mer ström än en 8 amp (tror jag der var) solpanel gav under ett dygn.
Sedan kan man snacka miljö od, men det är en annan fråga.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Elverk behövs dom nej dom behövs inte, håller med joje dom borde förbjudas i varje fall på elmiamässan där dom är enstatusgrej utan like, man ser på mässan dom största och finaste ekipagen som står utmed gatan där står en sådan statuspryl dånar och spyr avgaser och bredvid sitter folket och grillar full belysning i vagnarna även när dom inte vistas i dom,, budskapet är titta på våra status prylar och skit fulständigt MILJÖN oh lungn o ro på campingen jag hamnade brevid ett sådant gäng för några år sedan, jag gick ut och saboterde däras statusprylar, för vi ville sova på natten det blev ett jv liv omm det vi gick till cc och klagade resulterade i att vi klagade hos elmia, jag och två andra ekipage blev anvisade en annan plats men vägrade vi ville status vagnarna skulle flytta ut på område tre men det ville dom inte då syntes dom inte men det resulterade iatt det blev tystr¨sten av näterna på den mässan, så det där att man behöver elverk är skitprat kann man inte klara sig utan så bör man nog stanna hemma,
har campat i 40 år utan elverk och har inte lidit nöd av det och har inte heller behov av att synas,
såvist skall elverk förbjudas för MILJÖNS skull ingen tvekan om det.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Elverk - behövs dom? (flyttat från tråd om Autohof)

Har nu provat efoy 900W, super, stör ingen (mont under sängen), luktar intet, enda minus är saftigt pris, men desto fler som köper ju billigare blir det i framtiden
 
Toppen