• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eloberoende i husbilen FFB

F

F.d. 9418

Guest
nöjd med resultatet med en 100 watts monarkristalin solcell från solarlabb.
och den helt suveräna C-tec 250s.
har idag slängt ut den röda tunga elektronik lådan som laddade de två batteri bankerna mycket dåligt,men den var ju från 90.
Med den svaga belysningen jag har i garaget så fixade solpanelen och C-tec 250s att ladda med 5 amp.med vanligt dagsljus ingen sol och mulet så laddade C.tec med 20amp.Generatorn som även går till C-tec 250 håller upp laddningen med 20 amp tills verkligen batterierna är full laddade.Ctec 250s fungerar som batteriseparator och regulator för start och förbrukningsbatteri.Äntligen något som fungerar:msn_sun:
Är det någon som vill ha hjälp så hjälper jag gärna till
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Från Exide's hemsida:

"Det innebär alltså att så kallade fritt ventilerade batterier (standardbatterier) och ventilreglerade batterier (AGM/GEL) skall laddas på olika sätt i det tredje steget.
I fritt ventilerade batterier behöver man höja spänningen och på så sätt provocera fram en gasutveckling som blandar om elektrolyten. Det vill säga att man behöver höja spänningen över gränsen för gasning, genom att låsa strömmen vid ett visst värde och låta spänningen stiga.
Detta leder då till den önskade gasningen som medför en omrörningseffekt så att syran som bildas under laddningen kommer att blandas med elektrolyten i övrigt.
I ventilreglerade batterier är det däremot viktigt att i huvudsak undvika gasning dels därför att den inte behövs eftersom det inte finns någon flytande vätska som skall blandas och dels för att det ökar risken för uttorkning eftersom mängden elektrolyt är mindre i dessa batterier än i de fritt ventilerade samtidigt som de heller inte kan efterfyllas med vatten.
Metoden att ladda ventilreglerade batterier i tredje steget är därför att låta spänningen ligga kvar på eller strax under gasningsspänning och låta strömmen fortsätta att avta, vilket är ett skonsamt sätt att åstadkomma den överladdning som behövs för den fullständiga laddningen."

Alltså, enl batteritillverkaren skall GEL och AGM-batterier laddas på samma sätt.

//W
 
Toppen