Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Första eldrivna Sprintern har rullat av bandet
Kanske en framtida elhusbil?
Var det 400 mil i snitt som husbilar körs? Det blir till att tanka sisådär varje dag en liten stund, alternativt på natten, under en rätt normal semesterperiod. Verkar väl inte helt osannolikt och det betyder att man kommer så långt som man brukar komma på en semester. Grannbyn kan ligga en bit bort tydligen.Knappast om max mil nu blir 11 och 17 mil beroende på vad man väljer för batteri
Vissa skulle då aldrig kunna åka utanför sin kommungräns
Men en sak är ju bra... Att vi i framtiden får semestra i grannbyn... för det gynnar ju den svenska ekonomin.....
Ironi hoppas jag!Hej!
Eftersom batteribilar inte medför några klimatfördelar på grund av stora koldioxidutsläpp vid tillverkning av batterierna (15-20 ton co2 för ett 100kWh batteri) så kommer batterihusbilar sannolikt att vara en klimatbelastning under hela sin livstid.
BBa.
Nä verkligen inteIroni hoppas jag!
Sv: Elhusbilen nära förestående?
Problemet med hydrogen produksjon er enten en lite effektiv hydrolyse av vatn, til dette brukes store mengder el, eller spalting av naturgass og olje i CO2 og H2 - noe som og krever energi. Klart en kan her fange opp CO2 gassen, men hvor gjør en av den? Deponering i oljebrønner er så langt eneste noenlunde gjennomførbare metode. Det en må unngå da er lekkasje til hav, forsuringen av havvatnet er høy nok.
Mest holdbare produksjon av H2 i det lange løp er sol og vindkraft til hydrolyse. Men lagret på batteri er en mer effektiv håndtering.
Fånga upp Co2 klarar nog naturen av själv. Högre Co2 halt i luften innebär mer växtlighet på jorden, om vi inte skördar, skövlar, hugger ned, äter upp ökningen så efter att antal år så balanseras nog Co2 halten. Om vi däremot förhindrar utvecklingen genom att skörda och göra biobränslen av tillväxten så blir det en ond loop.
Fånga upp Co2 klarar nog naturen av själv. Högre Co2 halt i luften innebär mer växtlighet på jorden, om vi inte skördar, skövlar, hugger ned, äter upp ökningen så efter att antal år så balanseras nog Co2 halten. Om vi däremot förhindrar utvecklingen genom att skörda och göra biobränslen av tillväxten så blir det en ond loop.[/QUOTE
helt rätt Sander, att skövla skogar är åt ”skogen” men att använda vuxen mogen skog till virke och biobränsle är ju ett bra sätt att använda kolet. Att låta mogen skog ruttna är ju bara att låta kolet bli koldioxid igen utan att vi fått någon nytta av det. Så länge vi brukar kol från det ” lilla” kretsloppet så påverkar vi inte koldioxidbalansen
En rättelse: Halten koldioxid i atmosfären är den högsta på två miljoner år!Halten är högre än för två miljoner år sedan!