Knut
FD HBK Medlem
Jeg rødmer nå.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Kostnaden är ett skäl, ett annat är att vi exporterar ca 15% av vår elproduktion, så behovet av reaktorerna finns inte för vår egen elanvändning längre.Så skälet till stängningen är pålagd skatt som gjorde produktionen olönsam.
Smutsig elimport väntas när kärnkraften fasas utKostnaden är ett skäl, ett annat är att vi exporterar ca 15% av vår elproduktion, så behovet av reaktorerna finns inte för vår egen elanvändning längre.
Med solkraftens utbyggnad kommer fler reaktorer bli både olönsamma och överflödiga.
Kostnaden är ett skäl, ett annat är att vi exporterar ca 15% av vår elproduktion, så behovet av reaktorerna finns inte för vår egen elanvändning längre.
Med solkraftens utbyggnad kommer fler reaktorer bli både olönsamma och överflödiga.
Det är intressant när snillen spekulerar.Detta är ett önsketänkande och om det hade hållt så hade jag varit den förste att tillskynda det.
Om vi antar att vi ska ha tillgång till el alla dagar året runt så måste produktionen baseras på en högtrycksperiod vintertid, under dessa perioder är det kallt och förhållandevis svaga vindar.
Nattetid under dessa perioder producerar både sol och vindkraftsanläggningar försumbara värden, när vi då har stängt ner en stor del av vår övriga produktion så återstår tre alternativ 1. Dessa nätter förbehålls elen industrin och privatpersoner får elen avstängd. 2. Elen ransoneras, privatpersoner tilldelas en liten mängd el och industrin får ändå större underskott. I båda de här scenarierna får industrin underskott och det är osäkert om de stannar i landet. 3. Annars så återstår bara import av el, troligtvis blir det då kolbaserad el och troligtvis till skyhöga priser.
Vind och solanläggnigar kan vara bra som komplement men man kan aldrig basera ett årsbehov på dem, man behöver samma effekt av en annan energikälla för att täcka upp för ovanstående nämnda perioder.
Som jag ser det så skulle både vind och solanläggnigar kunna ha ett berättigande att aanvändas vid vätgasframställnig där energin kan lagras.
Därmed skulle även elbilarnas tid vara över, då kanske det istället skulle bli vätgasbilar.
Det är nog så att vilken åsikt vi representanter så är det helt rätt. Det är bara snillen som spekulerar tills vi vet om ett antal år vem som hade rätt. Sen kan vi nog hänvisa till andra för att bevisa påverka övertyga......Det är intressant när snillen spekulerar.
Sån tur är vet vi inget om framtiden.... men jag hoppas att detta blir framtidens "husbil".....
Visa bilaga 178176
Hej !Det är intressant när snillen spekulerar.
Eftersom Sverige exporterar ca 15% av producerad elkraft idag och de två reaktorerna i Ringhals inte upp år den siffran vill det mycket till att bister kyla skulle kullkasta hela resonemanget. Dessutom ökar inte energibehovet nämnvärt på grund av ett bistrare klimat, industrin förbrukar lika mycket under sommar och vinter och större orter får uppvärmning från sopförbränning som även skapar elkraft.Nu kan Sverige bli mer beroende av smutsig kolkraft från Tyskland.