Det verkar vara svårt att hitta statistik som är färskare än 2017 vilket är förståeligt men fram till 2017 ser det ut så här enligt i alla fall enligt Energimyndigheten:
http://pxexternal.energimyndigheten.se/pxweb/sv/Årlig energibalans/Årlig energibalans__El- och fjärrvärmeproduktion/EN0202_25.px/table/tableViewLayout2/?rxid=733f3bb7-781a-405b-8ec4-d87ba7c938ae
Den här statistiken tar visserligen upp den totala energitillförseln men då får vi nog med sopförbränningen också.
Om inte jag tolkar statistiken fel så verkar Knarrevik ha rätt i sitt påstående om elexport men det handlar om ca 3,5% av totala energitillförseln där kärnkraften står för ca 32,5%. Fattas det inte ca 29% om vi stänger ner? Dessutom skulle det vara intressant att se statistik för dom kalla månaderna, klarar vi verkligen att exportera då?
Från Svenska Kraftnät:
"Så hanterar vi vinterns utmaningar
Svenska kraftnät har systemansvaret för el i Sverige. Det innebär att vi ska säkerställa att det är balans mellan den mängd el som produceras och den som förbrukas i Sverige, i varje givet ögonblick. Att balansen upprätthålls är viktigt för att elsystemet ska fungera och kunna tillgodose vårt samhälle med el. En av utmaningarna med balanshållningen är variationen i det svenska klimatet och de kalla vinterdagarna.
Vi använder mer el på vintern
Under de kalla och mörka vintermånaderna ökar vår förbrukning av el betydligt i Sverige. Vi förbrukar ungefär dubbelt så mycket el på vintern som under sommaren......"
Sen får man själv välja vad man föredrar att tro på och om orden tar slut går det alldeles utmärkt att kalla mig för klimatskeptiker också, det stör mig inte.
Väldigt många jag har pratat med har dessutom uppfattningen att kärnkraften inte ska stängas av så länge vi inte har en fullgod ersättare, då stannar förmodligen Sverige när elbehovet är som störst.
Till sist, som jag tidigare påpekat så har jag själv inget emot att kärnkraften försvinner i tid men vad ska den ersättas av inom en överskådlig framtid, går det?