Jeg er norsk, har bodd i Sverige i et par år før jeg flyttet til mitt nye hjemland Australia. På elkraft så er Norge tradisjonelt vannkraft, nå med litt vindkraft som tillegg. Det finnes ett kullfyrt kraftverk på norsk jord i Longyear byen på Svalbard. En fabrikk i Halden fikk damp fra den ene av to forsknings reaktorer i Norge.
Australia har vært nesten 100% kullkraft, med noen mindre lokale gass og dieseldrevne kraftverk. Til tross for sterk motstand fra regjeringene føderalt og i den mest folkerike staten så vokser fornybar kraft veldig hurtig, kraftprodusentene regner med at innen 2025 vil den fornybare kraften være viktigere enn kullkraft. Allerede i dag merker vi en reduksjon i kraftprisene grunnet hovedsaklig solkraft. På dagen er spotprisen langt under kostprisen for kullkraft, men kreftverkene kan ikke stenge helt ned og leverer kraft med tap. Det bygges store batterisystemer i kraftnettet for å fordele overproduksjonen på dagen til nettene, det er og i drift noen pumpekraftverk - vann pumpes opp i høytliggende magasin når prisen for kraft er under en terskel og vannet brukes til kraftproduksjon når prisen er over en annen terskel. Det finnes ett slik anlegg i Norge også, men der er det mange rene magasin kraftverk hvor en lett kan stenge ned turbiner for å redusere produksjon.
Største svakhet i det australske kraftnettet er stjerne strukturen på nettet rundt de gamle kullkraft verkene, med for liten kapasitet på lang overføring av kraft. Det mangler og overføringslinjer fra store områder i innlandet hvor det er billig å sette opp store solkraft annlegg.
Kullindustrien her down under betaler masse penger hvert år til de største politiske partiene, og disse partiene jobber for å beholde kullkraften og glemme Parisavtalen. Elbiler er det luksus skatt på, noe som de fleste ICE bilene slipper. At samme regjerings koalisjon har sørget for at det IKKE bygges ut kvalitets internet sier mye om disse politikkerene. Statsministeren her nede sto på talerstolen i parlamentet for et par år siden med en kullklump i hånden og proklamerte at kull er fremtiden, han var da finansminister.