• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eldriven husbil klar för produktion

Status
Stängd för vidare inlägg.

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Vad väger en dieselmotor och en dieseltank (full)?
Motor och drivaxlar växellåda mm behöver man även om man driver bilen med el..
De som tror att det bara är att slänga in några batterier och koppla plus och minus på drivaxlarna.
Och tror att detta ska funka..får nog bli stående på någon ställplatser.
Har ni koll på vad elbilen Testa Modell S väger ..( 2.100 kg )
Ska man då in med all utrustning som i dag finns i HB...vad blir då den totala vikten ??
Ink all elutrustning och batterier mm.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Elmotor og forbrenningsmotor med tilsvarende effekt blir ikke stor forskjell i dag med lettvekts motorer med høy effekt i forhold til vekt. Veksellåda eller ikke er en fråge om konstruksjon på drivlinja, Tesla benytter en fast nedveksling, BYD benytter på mange av bilene direkte drift men nedveksling på bussene. e-Traction som finnes på endel busser og tyngre biler er uten veksel og motorene sitter i hjulene. Batterier er den tyngste delen for elbiler, det blir noen hundre kilo i en Tesla.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Motor och drivaxlar växellåda mm behöver man även om man driver bilen med el..
De som tror att det bara är att slänga in några batterier och koppla plus och minus på drivaxlarna.
Och tror att detta ska funka..får nog bli stående på någon ställplatser.
Har ni koll på vad elbilen Testa Modell S väger ..( 2.100 kg )
Ska man då in med all utrustning som i dag finns i HB...vad blir då den totala vikten ??
Ink all elutrustning och batterier mm.
Trots storleken väger Teslan inte mer än Volvo V90.
Växellåda på elbil?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Som jeg kommenterte tidliger, noen få benytter en permanent fast utveksling for å kunne kjøre elmotoren med høyere turtall enn hjulene. Tesla har en slik med en redusjon nær 10:1 i Model S på bakakselen, en litt lavere utveksling for de med dual motor og drift også foran.

Den gamle Tesla Roadster hadde en 2 speed låda, men det var og bilens svakhet - dreiemomentet på motoren var for stor for lådan. Detsom fjerner behovet for veksel er den flate dreiemomentkurven fra 0 og nesten til topphastighet.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.730
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Som jeg kommenterte tidliger, noen få benytter en permanent fast utveksling for å kunne kjøre elmotoren med høyere turtall enn hjulene. Tesla har en slik med en redusjon nær 10:1 i Model S på bakakselen, en litt lavere utveksling for de med dual motor og drift også foran.

Den gamle Tesla Roadster hadde en 2 speed låda, men det var og bilens svakhet - dreiemomentet på motoren var for stor for lådan. Detsom fjerner behovet for veksel er den flate dreiemomentkurven fra 0 og nesten til topphastighet.

Vid hjulmontering av motorerna på elbilarna, är det planetväxlar man använder för att kunna ha olika varvtal på hjul och motor ?
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2026
Man kanske skulle kunna ha ett batterisläp påkopplat vid längre färder? Samma lösning även vid elkonvertering för att inte öka tjänstevikten på fordon som är värda denna åtgärd.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Eftersom det är likström det handlar om så skulle jag tro att man ändrar rotation på hjulen genom att polvända (+ till - eller tvärtom) motorn/hjulmotorerna.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er lenge siden det ble benyttet likestømsmotorer i elbiler, dagens er i hovedsak 3 fas som drives av en ESP - i praksis en inverter med variabel frekvens. Forover og bakover styres elektronisk med endring av fasene. Hastigheten med frekvensen. Gamle Buddy (og forløperen Kewet) benyttet likestrømsmotor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen