• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcentral svindyr?

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Hej alla!
Nu har vi äntligen hittat någon som kan installera ett helt elsystem i våran buss-till-husbil-bygge. Han har tagit fram två olika elcentral på 3 resp. 5 kw. Men de priserna han berättar känns väldigt högt. Vad har ni för elcentral och hur mycket kw är de? Våran buss är 9 meter, och vi vill ha den vanliga komforten som i en modern husbil, men inget onormalt. Vi kommer att ha ledbelysning, ett aggregatkylskåp, mobil och ipad laddning, och lite annat. Han kommer (om vi nu fortsätter med honom) att installera solceller och för 400 watt med regulator har han nämnt en pris på 25000.
Här är märkerna och deras priser som han skickade per offert till oss (fick ingen exakt modell)

MasterVolt pris blir 49 455 kr
Victron pris hamnar på 46 107 kr

Vill man då gå upp ett steg i storlek på centralenheten till en 5 kw istället så ökar priset med 17 176 kr.

Tack!
Lobke och Juha
 
Lösning
Hej alla!
Nu har vi äntligen hittat någon som kan installera ett helt elsystem i våran buss-till-husbil-bygge. Han har tagit fram två olika elcentral på 3 resp. 5 kw. Men de priserna han berättar känns väldigt högt. Vad har ni för elcentral och hur mycket kw är de? Våran buss är 9 meter, och vi vill ha den vanliga komforten som i en modern husbil, men inget onormalt. Vi kommer att ha ledbelysning, ett aggregatkylskåp, mobil och ipad laddning, och lite annat. Han kommer (om vi nu fortsätter med honom) att installera solceller och för 400 watt med regulator har han nämnt en pris på 25000.
Här är märkerna och deras priser som han skickade per offert till oss (fick ingen exakt modell)

MasterVolt pris blir 49 455 kr
Victron pris hamnar...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Nu när vi är inne på toalettval, jag delar min åsikt med föregångare när det gäller den dyra och gasolslukande förbränningstoaletten. Vi valde bort förbränning mot en vanlig kassett, CS-evolution macerator och 80l uppsamlingstank under bilen (kunde varit större). Kassetten töms lätt med en knapptryckning, inga problem om det så behöver göras mitt i natten! Tyskarna har kommit på med en ny fiffig (onödigt dyr) grej där macerator (kvarn) sitter direkt under toan och fungerar som på båtar, men jag tycker ändå att man ska ha kassett. Om kvarnen går sönder, då tömmer man kassetten som vanligt (macerator skruvas av och kassettens tömningsarm sätts på).

Bara en liten petitess när det gäller priser: Tyskarna tar över 600 € för en fekaliekvarn medan själva kvarnen kan kosta endast 850:- SEK här hemma på Erlandsson Brygga så jag köpte en för att ha i reserv om min går sönder. Knepigt tycker jag!

Nu lämnar jag tråden så mileftermil kan fundera över alla förslagen i lugn och ro. Det kan bli "för mycket" information ibland så man blir alldeles snurr i huvudet. Vi har åkt på fler "minor" själva under byggtiden, men allt kommer till sin rätta (även om det kostar lite extra) till sist.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2025
Som jag ser det är blybatterier i dess olika varianter hyfsade sett till inköpspris men inte så kul när det kommer till laddning. Har du ett 100Ah batteri kan du dra ur det ca 50% innan spänningen sjunker så lågt att du riskerar att förstöra batteriet. 100Ah bly är i praktiken endast värt 50Ah. Lithiumbatterier är så mycket bättre men tyvärr väldigt dyra än så länge. Ett lithiumbatteri på 100Ah kan du ladda ur 80%, man kan säga att 100Ah lithium är värt 80Ah. Lithumbatterier laddas blixtsnabbt jämfört med blybatterier. Finns det bara ström - som när du kör motorn - kan du ladda med 50-100A beroende på batteriets specifikationer, vilket innebär upp till 50-100Ah per timmes körning. Snart, det dröjer inte länge nu, kommer det att finnas fler och bättre lithiumlösningar och till lägre priser än idag. Vill man göra av med en viss mängd energi per dygn måste man kunna fylla på batterierna med minst lika mycket som man gjort av med och det på kortare tid än ett dygn, annars går man minus och då är det bara en tidsfråga innan batterierna är tomma.

Gällande elcentral så är det vettigt att ta kvalificerad hjälp med 230V-kopplingarna och på 12V-sidan de kopplingar som ska klara kraftiga strömmar. Svagströmskopplingarna på 12V-sidan kan du dra själv.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Bruk et godt batterimeter og fritstående ladere gir deg full kontroll og muligens litt lavere kostnad enn for en stor boks som gjør allt med tilsvarende kapasitet og funksjonalitet. Sikringscentral gir god oversikt og kan godt stå sentralt i bilen mens ladere hører hjemme kloss på batteribanken. En grov kabel over til sikringscentralen løser avstanden, og sentral plassering gir kortest mulig spredenett. Noe annet når en bygger innredningen er å gjøre klar kabelveier slik at en lett kan endre senere.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Nu när vi är inne på toalettval, jag delar min åsikt med föregångare när det gäller den dyra och gasolslukande förbränningstoaletten. Vi valde bort förbränning mot en vanlig kassett, CS-evolution macerator och 80l uppsamlingstank under bilen (kunde varit större). Kassetten töms lätt med en knapptryckning, inga problem om det så behöver göras mitt i natten! Tyskarna har kommit på med en ny fiffig (onödigt dyr) grej där macerator (kvarn) sitter direkt under toan och fungerar som på båtar, men jag tycker ändå att man ska ha kassett. Om kvarnen går sönder, då tömmer man kassetten som vanligt (macerator skruvas av och kassettens tömningsarm sätts på).

Bara en liten petitess när det gäller priser: Tyskarna tar över 600 € för en fekaliekvarn medan själva kvarnen kan kosta endast 850:- SEK här hemma på Erlandsson Brygga så jag köpte en för att ha i reserv om min går sönder. Knepigt tycker jag!

Nu lämnar jag tråden så mileftermil kan fundera över alla förslagen i lugn och ro. Det kan bli "för mycket" information ibland så man blir alldeles snurr i huvudet. Vi har åkt på fler "minor" själva under byggtiden, men allt kommer till sin rätta (även om det kostar lite extra) till sist.
Hej Marianne och Ranko, anledningen vi väljer en förbränningstoa är för att spara utrymme. Mindre färskvatten om det är en toa som använder det, och ingen 100 L tank. Jag tyckte dock inte att det luktade gasol när jag va på en in någons stuga. Jag är MEGA känslig för dofter. Den andra anledningen för att välja förbränningstoa är att slippa musko dofter från chem/ mull toa. Fast skulle det lukta gas, då har jag ett större problem, då tror jag hela tiden att det finns ett läckage... Ja, det blir lätt overload med info. Men jag vill så gärna göra en premiere tur på sommaren och ha bussen klar innan vårt bröllop i Augusti, så vi jobbar hårt. Och pluggar på. Tack för all hjälp!
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Hejsan, jag har kollat på den här tråden några gånger utan att lämna några kommentarer men ju längre den blir, ju krångligare och dyrare verkar allt bli vartefter.
Det finns ju många varianter på ett komplett 12V och 230V system i en husbil men varför krångla till det till max med en helt tom bil (eller båt) och utgå från och använda en massa underliga EBL'er och uträkningar som bara blir mer och större hela tiden.
Elcentraler för uppåt 50.000 och 17.000 mer för ytterligare 5kw ????
Vid vilken stolpe eller camping kan du få mer än 10A in, kanske 16A på någon vintercamping samt ofta bara 4A vid sommarstolpar.
Om man bygger upp något i en tom bil så varför inte bara bygga en 230V helt vanlig elcentral med lite extra avkänning och mätare, så bestämmer ju stolpens/elutagets kapacitet och dina ingående och utgående proppar hur mycket som max. släpps in och ut i systemet om det ev. skulle vara lägre än stolpens proppar. Tillsammans med det, avkänning när man är inkopplad så automatik kopplar om vissa förbrukare m.m.
Vidare från det, 230V uttag runt om i bilen och till förbrukare m.m.
Och 230V ner till en skapligt kraftig laddare som tar hand om laddning och försörjning när man är inkopplad.
En 12V till 12V laddare som tar hand om laddningen under färd från generatorladdningen, typ Ctek 250 dual med smarpass eller något liknande och ännu bättre om det finns.
Så batteribanken.... Varför försöka räkna ut behov och total förbrukning i förväg, det är väl bara att montera in några batterier och räcker det inte till så stoppar man in ett till eller flera, det enda man skall se till från början är att laddaren är så stor så den klarar av ytterligare batterier (total batteribank), och att det finns plats över till flera batterier naturligtvis.
En drös solceller med tillbehör från någon med skaplig prissättning ovanpå detta.
En panel med mätare som håller reda på 230V elen och förbrukning.
En panel med mätare som håller ordning och räkning på batteribanken så inga frågetecken alls finns på den biten när man börjar undra.

Jag vill inte vara negativ, men varför plocka in massor med dyra speciallådor till fantasipriser som inte alls behövs när man bygger från scratch och då har tillfälle att slippa en hel del elektronik som kan bråka och gå sönder. Ett bygge av lösa delar som pajar brukar "bara" innebära en ny del som kopplas in direkt utan krångel.
Ja jag vet... Jag är lite yrkesskadad och förväntar mig att onödiga grejer som kan krångla kommer att krångla...... Men jag vill bara tala om mina tankar när något projekt som ditt verkar att barka iväg långt utanför ramarna och då delvis p.g.av att du inte har så mycket att sätta mot med elkunskap utan måste lita på din elektriker, även om du själv visar rätt mycket tvivel på både priser och delar, viket jag tycker du absolut skall fortsätta med.

Skrivet i all välmening. M.v.h. JANKRO.

Ps. problemet med en förbränningstoa brukar inte vara att räkna på den ringa elförbrukningen utan brukar oftast falla på en allt för hög gasolförbrukning när man räknar lite på det. Allt som hamnar i toan skall alltså kokas torrt till aska med en gasollåga. Kolla och räkna på förbrukningen och låt inte små siffror per toabesök vara hela sanningen.

Ps. 2. Om du ev. kan spara pengar på installationen och senare känner för det så köp en bränslecell för sparpengarna så har du alltid extra laddel att ta till om det strular.

Hej Jankro,
Supertack för ditt utförliga inlägg. Jag hade missat den förra veckan för att jag började plugga och tänka om. Nu är vi inne på det du och några andra här på forumet har tipsat om. Ingen stor dyr pryl som kan allt men lösa delar och bygga på vart efter som vid behov. Vi har fått 400 Watt i lithium LifePo batterier (lösa celler)från en vän vars projekt aldrig kom till skott. Så det va en väldigt fin present. Då solceller och laddare och allt du beskriver ovan. Det blir toppen. Vi har dumpat våran "husbilsspecialist" som visade sig vara en riktig filur som även heter annorlunda än vad han sa. Jag ska kontakta husbilsklubbens ledningen för att lämna en varning senare. Nu får vi hjälp av klubben här och av en el-konstruktör så nu kommer allt bli bra :känner mig lugn nu! Tack igen!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Hej Marianne och Ranko, anledningen vi väljer en förbränningstoa är för att spara utrymme. Mindre färskvatten om det är en toa som använder det, och ingen 100 L tank. Jag tyckte dock inte att det luktade gasol när jag va på en in någons stuga. Jag är MEGA känslig för dofter. Den andra anledningen för att välja förbränningstoa är att slippa musko dofter från chem/ mull toa. Fast skulle det lukta gas, då har jag ett större problem, då tror jag hela tiden att det finns ett läckage... Ja, det blir lätt overload med info. Men jag vill så gärna göra en premiere tur på sommaren och ha bussen klar innan vårt bröllop i Augusti, så vi jobbar hårt. Och pluggar på. Tack för all hjälp!
Luktar inte av kassetttoa om man använder SOG. En avluftning som ger lite undertryck i toan enkelt beskrivet... Använt det i många åt utan kemikalier alls.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Luktar inte av kassetttoa om man använder SOG. En avluftning som ger lite undertryck i toan enkelt beskrivet... Använt det i många åt utan kemikalier alls.
Schyst! Kanske värd att kolla en gång till då. Det är definitivt mycket billigare. Använder den färskvatten? Hur stora tankar har ni då? Hur ofta ska man tömma i så fall?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes kassettoa med egen liten vatntank, men med en kassett som totalt tar knapt 20 liter så er det ikke mye du benytter av vatn. Med SOG åpner en luka det en setter seg på tronen Og et kort trykk på spyleknappen eller pumpen (avhengig av modell av toa). SOG sin hemmelighet er at i det en åpner luka startes en fläkt som trekker luft ned gjennom luken og ut enten på siden av husbilen eller over tak avhengig av modell SOG. På deres buss ville jeg gå for over tak og sett om jeg kunne få til et usynlig uttak for kassetten, samt laget plass for en ekstra kassett.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Schyst! Kanske värd att kolla en gång till då. Det är definitivt mycket billigare. Använder den färskvatten? Hur stora tankar har ni då? Hur ofta ska man tömma i så fall?
Ja den använder färskvatten, men det är inga stora mängder... Men kika på Rankos modell med en extra tank under bilen så blir det mycket glesare mellan tömningarna. En kassett rymmer bara ca 17 liter.... SOG kan man dra upp ett rör på taket från och slipper då byte av kolfilter minst en gång per år. Jag tror Ranko har gjort så. Hans modell skulle jag definitivt använda om jag skulle bygga...
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Tack Knut och Lundsholm, jag ska fördjupa mig i kassetttoa! Kanske det är en bättre lösning.
Det tycker jag absolut du ska göra, det finns betydligt roligare saker att köpa än en sån skitsak:D som en dyr toalett. Och om du gör som Lundsholm föreslår med 2 St Kassetter så klarar du dej länge utan tömningsplatser, och till och med jag som är löjligt kräsmagad fixar å tömma dom utan problem.

Kanske ska tillägga att jag använder sådana här,
PowerCare Tabs Sanitetstabletter - Toaletter - Komfort Ombord - Hrmarin.se
Och toapapper som är speciellt för kassett toer.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.021
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Vi gör som i Grekland.

Det var någon som berättade på forumet för några år sedan som gjorde en test ang pappret.
Glasburk med hälften vatten, lägg i det toalettpapper man vill använda i husbilen, skaka skaka, löser pappret upp sig fungerar det finfint i toatanken, då sliper man köpa specialtoapapper.:)

Vi har inte ens bemödat oss att testa eftersom vi lägger pappret i plastpåse som vi knyter ihop.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Hej! Allt tar mycket längre tid än vi hoppades på men vi är i full gång. Den ska bli klar till sommaren. (Sa vi förra simmare också men....) I alla fall körklar, kanske inte alla detaljer. Den är lackerad i alla fall. Instrumentbrädan och stolarna har fått ny skinnklädsel, innertaket klädd med ett sammetslen tyg. Och hela el-bygget är i gång nu. Ska se om jag kan ladda upp en bild. Bussen är då precis lackerad. Fönstrarna och listor fortfarande inte tillbaka på plats.
 

Bilagor

  • E80ED9E2-A9E3-4E4D-BC78-228253A533F1.jpeg
    E80ED9E2-A9E3-4E4D-BC78-228253A533F1.jpeg
    903,4 KB · Visningar: 166
Toppen