• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcentral svindyr?

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Hej alla!
Nu har vi äntligen hittat någon som kan installera ett helt elsystem i våran buss-till-husbil-bygge. Han har tagit fram två olika elcentral på 3 resp. 5 kw. Men de priserna han berättar känns väldigt högt. Vad har ni för elcentral och hur mycket kw är de? Våran buss är 9 meter, och vi vill ha den vanliga komforten som i en modern husbil, men inget onormalt. Vi kommer att ha ledbelysning, ett aggregatkylskåp, mobil och ipad laddning, och lite annat. Han kommer (om vi nu fortsätter med honom) att installera solceller och för 400 watt med regulator har han nämnt en pris på 25000.
Här är märkerna och deras priser som han skickade per offert till oss (fick ingen exakt modell)

MasterVolt pris blir 49 455 kr
Victron pris hamnar på 46 107 kr

Vill man då gå upp ett steg i storlek på centralenheten till en 5 kw istället så ökar priset med 17 176 kr.

Tack!
Lobke och Juha
 
Lösning
Hej alla!
Nu har vi äntligen hittat någon som kan installera ett helt elsystem i våran buss-till-husbil-bygge. Han har tagit fram två olika elcentral på 3 resp. 5 kw. Men de priserna han berättar känns väldigt högt. Vad har ni för elcentral och hur mycket kw är de? Våran buss är 9 meter, och vi vill ha den vanliga komforten som i en modern husbil, men inget onormalt. Vi kommer att ha ledbelysning, ett aggregatkylskåp, mobil och ipad laddning, och lite annat. Han kommer (om vi nu fortsätter med honom) att installera solceller och för 400 watt med regulator har han nämnt en pris på 25000.
Här är märkerna och deras priser som han skickade per offert till oss (fick ingen exakt modell)

MasterVolt pris blir 49 455 kr
Victron pris hamnar...

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag skulle vilja säga att väljer man att campa och speciellt fricampa så måste man ställa in sig på att ransonera allt, el värme vatten mat allt.

Man måste rätta munnen efter matsäcken, fricampning i 3 dagar under sommarhalvåret har enorma fördelar jämfört men vinterhalvåret då bla ingen värmekrävs.

Skulle jag starta från noll skulle jag bygga lagom men bygga så att det går att bygga ut om behov och krav uppkommer, det kan lätt blir riktigt riktigt dyrt att ta i med storsläggan direkt och kanske inte heller bra.

Vad kan ni stryka tex, det första jag skulle stryka är elkylskåp, det är lättinstallerat osv men ack vad det drar ström, det drar i snitt minst lika mycket som värmen på vintern om inte mer medans en gasolkyl går tre veckor på en flaska. Gasolkylen har vissa nackdelar, den fungerar inte på topp om det är tokvarmt men hur ofta är det så varmt här i Sverige, optimalt vore att komplettera gasolkylen med en elkompressor.

Vad har ni för budget på all detta som skall installeras, tänker inte bara på el utan allt, värme vatten el osv osv?
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Känner igen er planering då vi själva har gått i tankar att kunna frikampa en hel vecka i Norges fantastiska vildmark utan el-stålpar. Det har fungerat för oss nu i 3 år på rad.

Förutom elförsörjning, det krävs vatten och restvatten-uppsamling (kräver tömning i markbrunn) för en hel vecka. Värmen finns så länge det finns diesel till Truma D6E (vi har ingen gasol-uppvärmning, bara 6 kg gasol-tank för matlagning).

Att beskriva hur vi löste alla detaljer skulle ta flera timmar & A4 sidor, men "den röda tråden" i alla fall ligger faktiskt i vad vi har läst och lärt oss här på HBK sidor. Förkunskaper tror jag var på samma nivå som era! Idag ser bilden helt annorlunda ut tack vore klubbmedlemmars imponerande kunskapsbank OCH framför allt vänlighet att dela med sig!

Hur som helst, nu med facit i hand vet vi att vår dagliga elförbrukning ligger på ca 70Ah inkl. laddning av mobiler/paddan/dator/kamera/Kärscher/GPS batterier,TV tittande, LED belysning, vattenpumpar, fekaliekvarn, 300W inverter, m.m... Från början trodde vi att det skulle vara det dubbla.

Vi har ingen EBL, allt går via egna ledningar med respektive reläer och säkringar, helt oberoende av varandra. Allt är stationerat nära batterier med minsta möjliga kabellängder (kablar är dyra och ska ha rätt dimension!).
  • 2 solpaneler (en vridbar) á 100 + 110 Watt med MPPT regulator (laddar även startbatteri) hjälper till att underhållsladda 2 x 100Ah LFP batterier (med inbyggt BMS) vid fint väder. En Honda elaggregat finns men är ännu oanvänd.
  • En DC/DC 25A laddare laddar under färd. Ett måste!
  • 2 x 30A Victron laddare laddar vid tillgång till 230V (bra att ha).
  • All bevakning sker genom Victron's BMV-702 med Bluetooth (visar även startbatteriet)
Det tog lite tid att pussla ihop allt som står ovan, allt för att pressa ner prislappen. Skulle tippa mellan tummen och pekfingret att det kan röra sig om runt ca 50 KKr för materialkostnader. En buss kräver troligen längre och grövre kablar vilket fördyrar det hela, men om du kan koncentrera dig med "elskåpet" så nära batterier, då ligger du bättre till.

Lycka till, spännande bygge och läsning!

/ranko
Ranko, har inte ni också kompressorkyl??? Har för mej det men blev osäker. Om jag kommer ihåg rätt är dina siffror ännu intressantare i detta fall...
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
C7A0D9DE-0A15-4537-A343-4C6AFCC7C7BF.jpeg 2903651E-F312-4202-A963-5E1412F903A1.jpeg Tack snälla för alla svar. För mig är det en djungel att räkna ut allt, därför sökte vi hjälp. Men här har jag fått de bästa svaren hittills. Anledningen varför vi troligtvis väljer ett kompressorkylskåp är för att vi inte vill installera ett (fult) ventilationsgaller på sidan av våran oldtimer. Annars hade vi nog valt ett gaskylskåp. Vi vill köra mycket söderut, ner till Europa. Bild på förarstolen som har blivit helrenoverad. Vi har valt en isotherm Freeline 115 som drar 1,1-4 A vid 12 volt. 4 A när compressor är igång vilket är bara någon timme om dagen så länge det inte är extremt värme. Så jag tror inte denna drar så mycket eller har jag fel? Thermoprodukter
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Ranko, har inte ni också kompressorkyl??? Har för mej det men blev osäker. Om jag kommer ihåg rätt är dina siffror ännu intressantare i detta fall...
Stämmer Lundsholm, vi har 90 l kompressorkyl som är igång (om jag nu minns rätt) var 10-12 minut och drar ca 3,5A under den Spanska vinterperioden med sina 16°-18°C på dagarna. Vi värmer oss på natten med det vi kallar "natt-trivselvärme" som är ca 18°C med D6E's dieseluppvärmning eftersom elen kostar i snitt 0,3€ kW (ca 3 SEK/kW = dyrt i längden). Gasol-nyttjarna använder gasol för både kyl/frys och uppvärmning och vi ser dom dagligen konka med sina säckakärror mellan ställplatsen/campingen och den lokala järnbutiken, alt. den närmaste Merkadona! Troligen det billigaste alternativet när det gäller både investering och underhållskostnad(?). Vi kan tyvärr inte ha gasol med tanke på hur vi nyttjar vår lilla HB.

Vi har testat Truma's elvärme men tycker att kostnaden skenar iväg jfrt med diesel användning. Bara man har gott om luftutrymme mellan husbilar på ställplatser, då stör man ingen med varken ljud eller lukt, annars är det bara att slå över till el.

Mina siffror är inte exakta, det ligger ingen korrekt mätning bakom, men några observationer och erfarenhet säger oss att det fungerar mycket bra för oss. Glassen i det lilla 10l frysfacket liknar mer mjukglass än -18°C Italiensk sådan, men, men, HB-livet handlar om att kompromissa med något hela tiden...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Visa bilaga 149602 Visa bilaga 149601 Tack snälla för alla svar. För mig är det en djungel att räkna ut allt, därför sökte vi hjälp. Men här har jag fått de bästa svaren hittills. Anledningen varför vi troligtvis väljer ett kompressorkylskåp är för att vi inte vill installera ett (fult) ventilationsgaller på sidan av våran oldtimer. Annars hade vi nog valt ett gaskylskåp. Vi vill köra mycket söderut, ner till Europa. Bild på förarstolen som har blivit helrenoverad.
Helt rätt tänkt med att inte göra hål i sidan, bussen är skithäftig. Jag har faktiskt en polare som samlade på bussar tidigare, måste visa bilden för honom :)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Har precis samma kylskåp och värmare som Ranko och vi klarar oss 2 dygn när det är +5grader ute. Har 90Ah lifepo-batteri. Förbrukningen ändrar sig inte så mycket om det är varmt, då går kylskåpet mer, och är det kallare så går värmaren mer.

Ett gnälligt påpekande:
Kan ni inte försöka skilja på effekt A (ampere) och på energi Ah (amperetimmar) så blir det mycket lättare att förstå vad som avses?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Mileftermil, tänk på att kylskåp alstrar värme (luftintag, enl. termodynamiken, är under skåpet och utblås ovan, dvs rakt in i vardagsrummet). Ni får all värme rakt in i bussen om ni inte har någon annan avluftning.

Vi har en solcellsdriven fläkt på taket (passar bra er tänk med inga fula sido-detaljer), en fläkt som suger ut överskottsvärme utan att den förändrar "fasaden". Den tar även all annan värme i husbilen vilket sens på dammpartiklar som fastnar i gallret ovanför kylen som blir utsug i så fall. Rekommenderas starkt!

images-1.jpeg

Och glöm inte tak-SOG
,
osynlig och engångskostnad som inte behöver filter och annat underhåll. Det kommer ni att tacka mig för längre fram i ert fina HB-liv. Tänk på att tak-SOG installeras lättast nu innan taket & väggar är ombonade!

Mycket snygg retro-fotölj, men glöm inte det "osynliga"...

PS. Jonas, det är Ah naturligtvis, jag lär mig aldrig detta... "lätt Alzheimer" tydligen... DS.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Stämmer Lundsholm, vi har 90 l kompressorkyl som är igång (om jag nu minns rätt) var 10-12 minut och drar ca 3,5A under den Spanska vinterperioden med sina 16°-18°C på dagarna. Vi värmer oss på natten med det vi kallar "natt-trivselvärme" som är ca 18°C med D6E's dieseluppvärmning eftersom elen kostar i snitt 0,3€ kW (ca 3 SEK/kW = dyrt i längden). Gasol-nyttjarna använder gasol för både kyl/frys och uppvärmning och vi ser dom dagligen konka med sina säckakärror mellan ställplatsen/campingen och den lokala järnbutiken, alt. den närmaste Merkadona! Troligen det billigaste alternativet när det gäller både investering och underhållskostnad(?). Vi kan tyvärr inte ha gasol med tanke på hur vi nyttjar vår lilla HB.

Vi har testat Truma's elvärme men tycker att kostnaden skenar iväg jfrt med diesel användning. Bara man har gott om luftutrymme mellan husbilar på ställplatser, då stör man ingen med varken ljud eller lukt, annars är det bara att slå över till el.

Mina siffror är inte exakta, det ligger ingen korrekt mätning bakom, men några observationer och erfarenhet säger oss att det fungerar mycket bra för oss. Glassen i det lilla 10l frysfacket liknar mer mjukglass än -18°C Italiensk sådan, men, men, HB-livet handlar om att kompromissa med något hela tiden...
Detta innebär att Rankos tidigare beskrivning passar mycket väl på ert tänkte bygge, även om han har mindre bil... Men förutom värmen och installationskostnader (längre och grövre kablar) så passar hans erfarenhet väl in på ert tänkta bygge.

Har själv sista två vintrarna övervintrat i Spanien och Portugal med 150 w solcell på taket och 200 ah batteribank och då har vi fricampat mesta delen. Tidigare tre vintrar i rad runt om i Sverige hela året och nästan aldrig på el... Pratar vi inte vinter så är inte strömmen som är avgörande för hur länge man kan stå för sig själv utan vatten och avlopp... Det är i alla fall våra erfarenheter som stämmer väl med många av våra bekanta som lever lika i sina husbilar...

EDIT: de som brukar ha svårt med att få strömmen att räcka är de som ksa ha Tvn på ett antal timmar per kväll...
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Har precis samma kylskåp och värmare som Ranko och vi klarar oss 2 dygn när det är +5grader ute. Har 90Ah lifepo-batteri. Förbrukningen ändrar sig inte så mycket om det är varmt, då går kylskåpet mer, och är det kallare så går värmaren mer.

Ett gnälligt påpekande:
Kan ni inte försöka skilja på effekt A (ampere) och på energi Ah (amperetimmar) så blir det mycket lättare att förstå vad som avses?
Borde nog gå över till watt isåfall då slipper du tänka på vilken spänning som avses!
Tänk dig att du laddar din mobil med en 2.1A laddare, hur länge räcker bilbatteriet med den måttenheten :)

Det räcker alltså inte med att veta ström(A) om man vill veta ett effektuttag, man måste också veta spänningen och det är där watt kommer in i bilden. I exemplet ovan så laddas mobilen i två timmar med denna laddare, varje timme tillförs mobilen 7,2W(3.6 volt*2A) ungefär och batteriet på 100A innehåller 100A*12V dvs 1200watt, så 1200/7,2 => 170 uppladdningar.

Observera detta är teoretiskt, utan förluster och förutsatt att batteriet kan lämna 100A.

Så jag tror att skriva ut vad som avses är lättast för alla om batteri och förbrukare har samma spänning, en lampa drar 1A det betyder att den förbrukar 2 A av batteriets kapacitet om den är på i två timmar.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
A och Ah och watt och volt och amp osv ....efter flera dagars läsning blir jag lite snurrig...ibland så tror jag att jag börjar greppa det. Men sen när jag ska räkna ut saker blir jag lika förvirrad.
Sån där takfläkt verkar fiffigt! Vi ska ha en sån på våran skorsten till förbränningstoiletten också. Och Isotherm rekommenderar galler under kylskåpet, där den kallaste luften finns att hämta och för göra sig av med varm luft. TakSOG? Det ska jag kolla upp, har ingen aning vad det är? Vi kommer nog ha mycket att tacka er för sen. Vi får organisera en tack-party när bussen är klar!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
A och Ah och watt och volt och amp osv ....efter flera dagars läsning blir jag lite snurrig...ibland så tror jag att jag börjar greppa det. Men sen när jag ska räkna ut saker blir jag lika förvirrad.
Sån där takfläkt verkar fiffigt! Vi ska ha en sån på våran skorsten till förbränningstoiletten också. Och Isotherm rekommenderar galler under kylskåpet, där den kallaste luften finns att hämta och för göra sig av med varm luft. TakSOG? Det ska jag kolla upp, har ingen aning vad det är? Vi kommer nog ha mycket att tacka er för sen. Vi får organisera en tack-party när bussen är klar!
Ska ni ha förbränningstoalett så ökar el och framförallt gasolförbrukningen. SOG- är till för mer vanliga vattentoaletter för att slippa kemikalier i avloppsvattnet...
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Det är skönt att höra. Våran ” husbilsspecialist” försökte förklara att vi behövde ännu mer än beräkningen ovan men vi kunde krympa lite i bruk. Avlop för toiletten kommer inte vara ett problem, vi kommer att ha förbränningstoilett. Ingen dusch inne, bara utedusch, svart låda på taket som värms av solen. Färsk vatten kommer kanske ta slut. Vi svetsar en 175 liter tank. Under sängen.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Jag försökte räkna ut elen på förbränningstoiletten. Den använder 1.3 A per förbränning. Går man doch inom en halv timme efter varann då bara hälften. Vi kommer ju också använda oss av andra public toilets men låt oss säga 10 förbränningar per dag (oftast 2 av 5 barn som följer med) borde bli runt 10A. Fast det ska jag få bekräftad av Cinderella nästa vecka. Teknikern va sjuk.
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Jag kollade precis lite runt på bildemonteringsidan, men jag tycker att många priser är som nya produkter. Jätte konstigt. En enkelbiljett off switch 250kr, schaudt ebl större modell 4500kr (ny är den 5000kr). Ska kolla lite mer noggrant men del för del verkar det inte intressant. Kanske jag bäst ringer de och kolla om de har ett hel elsystem.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Borde nog gå över till watt isåfall då slipper du tänka på vilken spänning som avses!
Tänk dig att du laddar din mobil med en 2.1A laddare, hur länge räcker bilbatteriet med den måttenheten :)

Det räcker alltså inte med att veta ström(A) om man vill veta ett effektuttag, man måste också veta spänningen och det är där watt kommer in i bilden. I exemplet ovan så laddas mobilen i två timmar med denna laddare, varje timme tillförs mobilen 7,2W(3.6 volt*2A) ungefär och batteriet på 100A innehåller 100A*12V dvs 1200watt, så 1200/7,2 => 170 uppladdningar.

Observera detta är teoretiskt, utan förluster och förutsatt att batteriet kan lämna 100A.

Så jag tror att skriva ut vad som avses är lättast för alla om batteri och förbrukare har samma spänning, en lampa drar 1A det betyder att den förbrukar 2 A av batteriets kapacitet om den är på i två timmar.

Näää, blev många fel där!

...varje timme tillförs mobilen 7,2Wh...
...batteriet på 100Ah innehåller 100Ah*12V dvs 1200Wh...
...förutsatt att batteriet kan lämna 100Ah...
...en lampa drar 1A, detbetyder att den förbrukar 2 Ah... ska det väl vara?
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.996
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag har kollat på den här tråden några gånger utan att lämna några kommentarer men ju längre den blir, ju krångligare och dyrare verkar allt bli vartefter.
Det finns ju många varianter på ett komplett 12V och 230V system i en husbil men varför krångla till det till max med en helt tom bil (eller båt) och utgå från och använda en massa underliga EBL'er och uträkningar som bara blir mer och större hela tiden.
Elcentraler för uppåt 50.000 och 17.000 mer för ytterligare 5kw ????
Vid vilken stolpe eller camping kan du få mer än 10A in, kanske 16A på någon vintercamping samt ofta bara 4A vid sommarstolpar.
Om man bygger upp något i en tom bil så varför inte bara bygga en 230V helt vanlig elcentral med lite extra avkänning och mätare, så bestämmer ju stolpens/elutagets kapacitet och dina ingående och utgående proppar hur mycket som max. släpps in och ut i systemet om det ev. skulle vara lägre än stolpens proppar. Tillsammans med det, avkänning när man är inkopplad så automatik kopplar om vissa förbrukare m.m.
Vidare från det, 230V uttag runt om i bilen och till förbrukare m.m.
Och 230V ner till en skapligt kraftig laddare som tar hand om laddning och försörjning när man är inkopplad.
En 12V till 12V laddare som tar hand om laddningen under färd från generatorladdningen, typ Ctek 250 dual med smarpass eller något liknande och ännu bättre om det finns.
Så batteribanken.... Varför försöka räkna ut behov och total förbrukning i förväg, det är väl bara att montera in några batterier och räcker det inte till så stoppar man in ett till eller flera, det enda man skall se till från början är att laddaren är så stor så den klarar av ytterligare batterier (total batteribank), och att det finns plats över till flera batterier naturligtvis.
En drös solceller med tillbehör från någon med skaplig prissättning ovanpå detta.
En panel med mätare som håller reda på 230V elen och förbrukning.
En panel med mätare som håller ordning och räkning på batteribanken så inga frågetecken alls finns på den biten när man börjar undra.

Jag vill inte vara negativ, men varför plocka in massor med dyra speciallådor till fantasipriser som inte alls behövs när man bygger från scratch och då har tillfälle att slippa en hel del elektronik som kan bråka och gå sönder. Ett bygge av lösa delar som pajar brukar "bara" innebära en ny del som kopplas in direkt utan krångel.
Ja jag vet... Jag är lite yrkesskadad och förväntar mig att onödiga grejer som kan krångla kommer att krångla...... Men jag vill bara tala om mina tankar när något projekt som ditt verkar att barka iväg långt utanför ramarna och då delvis p.g.av att du inte har så mycket att sätta mot med elkunskap utan måste lita på din elektriker, även om du själv visar rätt mycket tvivel på både priser och delar, viket jag tycker du absolut skall fortsätta med.

Skrivet i all välmening. M.v.h. JANKRO.

Ps. problemet med en förbränningstoa brukar inte vara att räkna på den ringa elförbrukningen utan brukar oftast falla på en allt för hög gasolförbrukning när man räknar lite på det. Allt som hamnar i toan skall alltså kokas torrt till aska med en gasollåga. Kolla och räkna på förbrukningen och låt inte små siffror per toabesök vara hela sanningen.

Ps. 2. Om du ev. kan spara pengar på installationen och senare känner för det så köp en bränslecell för sparpengarna så har du alltid extra laddel att ta till om det strular.
 
Toppen