Har goda vänner som liksom jag är pensionärer, då går det oftast utmärkt att ladda på dagen då även eventuellt monterade solceller gör bäst nytta.
Då är man ju inte hemma
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Har goda vänner som liksom jag är pensionärer, då går det oftast utmärkt att ladda på dagen då även eventuellt monterade solceller gör bäst nytta.
Ifall jag skaffar en Tesla och vill ladda den billigt hemma,
då behöver jag väl en rejäl batteribank att ta kräm ifrån på natten, och som förhoppningsvis laddas upp av solpaneler på dagen, eller?
Helt feltänk!Då är man ju inte hemma
Helt feltänk!
Eftersom elen som produceras med egna solceller och säljs via elmätaren dagtid till ett högre pris än den man använder på natten är det lämpligast att ladda nattetid. Laddaren behöver inte ge hög effekt eftersom laddningen sker under lång tid. Någon batteribank behövs inte!
Det är den logiken som gäller för dem som skaffar elbil.Ladda gratis hemma. Det är samma logik som gubben som aldrig rest längre på sin semester än att han kunde sova första natten hemma. De blev ju billigast så.
BBa
Helt feltänk!
Eftersom elen som produceras med egna solceller och säljs via elmätaren dagtid till ett högre pris än den man använder på natten är det lämpligast att ladda nattetid. Laddaren behöver inte ge hög effekt eftersom laddningen sker under lång tid. Någon batteribank behövs inte!
Nej!Vad jag vet så får man sälja elen till ca. halva priset mot vad man får betala för el när man själv behöver den. Kanske alla de jag känner som säger att det går aldrig att räkna plus på en villaanläggning har fel och taskiga avtal bara.....
Har man dessutom en elbil med hyresbatteri i så betalar man ju runt 1000:-/månad bara i hyra för batteriet för att slippa en prischock när det går sönder.... Så 12.000:- om året i "bränslekostnad" per år utan att åka en mil med bilen.
Alla vinklar vi ju saker åt det håll vi tror på men, men menar du verkligen i ett tidigare inlägg att Tyskland förväntar sig storförsäljning av elbilar och snabbt och utan bli idiotförklarade av befolkningen skall byta ut ca. 50.000.000 bilar på ett litet kick, och sedan ladda dem med ca. 55% eldad kolkraft, som högst troligt måste öka i procent för att räcka till bilarna också.
M.v.h. JANKRO.
Allt detta är osanning framfört av klimatförnekare eller av människor i fossilbranschen.Det har ju skrivits så mycket negativt om el-fordon, bl.a underdimensionerade nät, el-ibrist & då import av kolkraft, kort räckvidd, laddning via 10A uttag hemma laddar inte fullt över natten, glest mellan laddstationer i hela riket, dyrt på vissa laddstationer & nu batterihyra på ca.12000:- per år mm. Är verkligen allt detta fel & osanning? Att vissa ivrar nästan fanatiskt för el-fordon tyder ju på fullständig övertygelse vilket måste vara en skön känsla & detta skall man acceptera, men har dom rätt?
Sitter just nu och väljer vem jag skall sälja min solcellsproducerade el till och intygar att det stämmer. Dock så är det denna höga ersättning under begränsad tid, så man får väl byta köpare då och då.Nej!
Vattenfall betalar mellan 40 öre till en krona mer för försåld el än förbrukad!
I mitt fall är det 40 öre!
Att det skall vara så förbenat svårt att förstå.
Har du hört det negativa om elbilar från de som vet? Jag tänker alltså på alla de som faktiskt idag kör elbilar.Det har ju skrivits så mycket negativt om el-fordon, bl.a underdimensionerade nät, el-ibrist & då import av kolkraft, kort räckvidd, laddning via 10A uttag hemma laddar inte fullt över natten, glest mellan laddstationer i hela riket, dyrt på vissa laddstationer & nu batterihyra på ca.12000:- per år mm. Är verkligen allt detta fel & osanning? Att vissa ivrar nästan fanatiskt för el-fordon tyder ju på fullständig övertygelse vilket måste vara en skön känsla & detta skall man acceptera, men har dom rätt?
Det kommer knappast att ske en sån omställning över en natt och när det finns behov så brukar de fria marknadskrafterna se sina möjligheter.Hur ska vi få fram all den el som ska ladda våra bilar i stället för fosila bränslen? kolkraft(Ebberöds bank), atomkraft, vindkraft, solceller mm.
Ladda bilen kanske gratis el på våra köpcenter håller inte om vi blir fler elbilar. Vem ska betala den enorma utbyggnaden av el på våra köpcentratsom krävs.
Hur vore det att framställa metanol ur vår skog och köra med våra ottomotorer?
Hur ska vi transportera den el ut i landet som behövs? Idag går det inte att ta ut mer el i våra nät.
Arne B
Hur ska vi få fram all den el som ska ladda våra bilar i stället för fosila bränslen? kolkraft(Ebberöds bank), atomkraft, vindkraft, solceller mm.
Ladda bilen kanske gratis el på våra köpcenter håller inte om vi blir fler elbilar. Vem ska betala den enorma utbyggnaden av el på våra köpcentratsom krävs.
Hur vore det att framställa metanol ur vår skog och köra med våra ottomotorer?
Hur ska vi transportera den el ut i landet som behövs? Idag går det inte att ta ut mer el i våra nät.
Arne B
Hur ska vi få fram all den el som ska ladda våra bilar i stället för fosila bränslen? kolkraft(Ebberöds bank), atomkraft, vindkraft, solceller mm.
Ladda bilen kanske gratis el på våra köpcenter håller inte om vi blir fler elbilar. Vem ska betala den enorma utbyggnaden av el på våra köpcentratsom krävs.
Hur vore det att framställa metanol ur vår skog och köra med våra ottomotorer?
Hur ska vi transportera den el ut i landet som behövs? Idag går det inte att ta ut mer el i våra nät.
Arne B
Nej!
Vattenfall betalar mellan 40 öre till en krona mer för försåld el än förbrukad!
I mitt fall är det 40 öre!
Att det skall vara så förbenat svårt att förstå.