Tycker du att utvecklingen går fort? Den verkar gå i en trappa. Åker sommartid i en Saab 900 -90 det är en bil vars bas presenterades. 1968? Jämför jag den med rätt mycket av de bilar som säljs idag tycker jag inte att trappsteget upp har varit så väldigt nydanand. 2045 är 24 år in i framtiden, kolla 24 år bakåt 1996 . Vad har hänt vi har fått mängder av elektronik som sköter motorn så att den blir snål och relativt ren . Den hjälper oss att bromsa, växla och hålla oss på vägen. Det är sammtidigt det som gör våra bilar döda och skapar behov av verkstadsbesök.
Det fanns fungerande elbilar för 100 år sedan . Sedan kom de fossila drivmedlena i mellan. Nu har el sidan tagit några steg uppåt på trappan. Vilket trappsteg vi står på om 24 år kommer att bli intressant att se för dom som lever då.
När det gäller miljö och klimat anser jag att konsumtionen av elbilar är lite av ett avlatsbrev som katolska kyrkan handlade med förr.
Göran i Björnarbo
Det är väldigt mycket som vi konsumenter inte ser, men som finns, i moderna bilar som inte ens var påtänkt för 20 år sedan.
Säkerheten i dagens bilar är milsvidd ifrån vad den var för 24år sedan. Och det med minskad bränsleförbrukning trots att bilarnas vikt ökat.
Om vi tar din 900 som exempel så var det en av de säkraste bilarna du kunde ha då (tillsammans med tex Volvo 740).
Just Volvo 740 såg jag i en krockjämförelse med en modern småbil, 740 blev bara skrot och trolig död för föraren, småbilen blev också skrot men tack vare höghållfasthetsstål och diverse kuddar blev det lindriga skador på föraren.
Om vi sedan ser till verkstadsbehovet så är dagens bilar betydligt mer driftsäkra än vad de var förr. Tex så skulle ventilerna justeras och oljan bytas var 700mil för inte alltför länge sedan. Idag går många bilar 3000mil mellan oljebytena och ventilerna behöver inte justeras.
Att de blivit så tekniskt avancerade att man behöver uppsöka verkstad för minsta fel stämmer till viss del men det beror nog snarare på att tekniken är så ny.
Om 25år så kommer det finnas lika många som kan skruva på dagens bilar som det finns idag som kan skruva på en Saab 900 från -96.
Den personliga utvecklingen för oss som skruvar själva måste bara komma ikapp.
Om vi tar mina egna bilar som exempel.
På 90-talet hade jag en Volvo 745 Turbo intercooler som var bland det vassaste man kunde köra, typ 230hk med lite trim. Den var rejält snabb även i grundutförande, 0-100 på kanske 7sek. Och drog sällan under 1liter/mil....
Idag kör jag Volvo igen med 407hk ur en motor med mindre volym än 740n, den väger runt 1000kg mer, 0-100 på 5s, har otrolig säkerhet, delvis självkörande, och med en förbrukning på hälften av 740n.
Åtminstone jag tycker detta är en otrolig teknikutveckling.....