L-G Hellsten
HBK Medlem
En del skriver hur bra dessa nya dyra bilar är i vinterväglag.Har kan de då hamna i diket och i vajerräckena titt som tätt. Är det inte så att vi har för mycket digitala system och för lite körning med sunt förnuft ? L-G
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag är uppväxt i Norrköping med elektriska spårvagnar har t.o.m. blivit påkörd av en sådan med hjärnskakning och en veckas vistelse på sjukhus, efter det blev jag såhär. Och har jobbat med el hela mitt liv.Du är välkommen att flytta till Nyköping.
Här är alla bussar eldrivna
Fortfarande, efter 64 inlägg, bästa kommentaren.Sammanfattning av artikeln, en elbil som har laddkomfort och funkar bra på långresa kostar 1,2 mille.
Mycket fin läsning, jag känner mig ännu mer nöjd med våra två dieselbilar.
Är det där sista något du har källa till eller är det en sk "killgissning"Det kan mycket väl bli med elbilar som det har blivit med elmotorcyklar. För 11 år sedan förutspådde MC-branchen att om 10 år är merparten av nyförsäljningen eldriven och det satsaden ganska mycket på dem både nya tillverkare men också gamla anrika MC märken började att tillverka elmotorcyklar.
Hur har det då blivit, jo nyförsäljningen av elmotorcyklar är idag närmast obefintlig trots utbudet, det kan vara förståeligt eftersom räckvidden är klart sämre än för en elbil.
Vad är då paralellerna. Jo de talas och propageras mycket för elbilar och att de snart kommer att ta över. Faktum är dock att det mest är företag och kommuner som köper (eller leasar dem) och de få privatpersoner som har dem är i regel de som bor i städer och som mest har kortare körsträckor. På landsbygden är det en mycket ovanlig bil bland privarpersoner och kommer antagligen så att förbli.
Jeepdunkar användes som ångestdämpande när man skulle åka till länder med glest stationsnät. I forntiden ungefär.El finns överallt, men vänta bara till fossilpumparna börjar avvecklas, då kommer vi börja snacka räckviddsångest.
Varför får de inte bogseras?Att sedan många elbilar inte får/kan bogseras gör att bärgarna får agera mobila laddstationer....
Vissa tillverkare förbjuder bogsering av dess bilar. Troligen kan motorerna ta skada av detta.Varför får de inte bogseras?
Det är även vissa tvåhjulsdrivna som inte får bogseras.Kan det ha med fyrhjulsdriften att göra?
Den gör ju det. Det troliga är väl att om strömmen är slut så klarar inte elektroniken att reglera motorns generering och då finns det risk att något pajjar.Det kan vara att elmotorn fungerar som en generator vid bogsering. Elektroniken och batteriet kanske inte tål det. Bromsar, styrning etc, alla funktioner i bilen går på el.