• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Egentlig strömförbrukning absorptionskyl

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2025
Jag köpte en Sunwind 35l absorptionskyl i höstas. I manualen står det att termostaten endast fungerar med gas och 230V. Allt ok så långt.
Strömförbrukningen vid 230V ska vara 90W. På raden under att förbrukningen är 1,3kWt/24h. Betyder detta att förbrukningen borde kunna gå ned till 1300W fördelat över 24 timmar, alltså i snitt 54W?

Eftersom jag provat och provat men inte kunnat se någon förändring alls, så mailade jag supporten och grävde efter tydlighet, men det enda svar jag fick gång på gång var detta:

"För att se någon skillnad måste du mäta efter invertern med amperetång.
Iom. att du kör via inverter kommer du ligga på ca. 90W konstant."

Jag har tyvärr ingen amperetång med mig, men det här påståendet verkar ju helt felaktigt. Om kylen ska pendla mellan 90 & 54 Watt så borde jag absolut kunna se det genom att läsa förbrukningen innan invertern (ny Phoenix 12/500 från Victron).

Eftersom Sunwind supporten kändes helt hopplös så frågar jag nu er, är det någon här vars absorptionskyl varierar i strömförbrukning?
 

Bilagor

  • image002.jpg
    image002.jpg
    64,8 KB · Visningar: 54

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
1,3 kWh är nog ett beräknat värde i ett labb. Termostaten kommer att slå till och från under dygnet. Då är det inte 90W konstant varje timme i 24 timmar.
Jag tror inte att det beräknade värdet stämmer med verkligheten.
Det är för många parametrar som påverkar hur ofta kylen behöver gå.
Sen går det inte att jämföra ett kompressorskåp med abs___skåp.
I ett kompressorskåp kommer kylan ganska omgående.
Abs_____skåpen tar det lång tid för kylan att att komma.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ok nu har även jag, som jobbar med kyla, kollat bilden.
Det finns två olika effekter på både elstavar och brännare (vilket troligen är två olika skåp).
Den ena har en effekt på 90W och den andra 160W.
Med den lägre effekten drar skåpet 1,3kWh per dygn och med den andra 3kWh per dygn.
Att 90W konstant inte blir 1,3kWh per dygn beror på att termostaten reglerar.
Glasklart?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.002
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack, den där manualen var ju faktiskt mycket enklare att tyda. Toppen!

Däremot, det som fortfarande är ett mysterium för mig är att det efter 230V står att den drar både 90W OCH 1,3 kWh/24h. Hur går detta ihop? Detta blir ju olika effekter.

Min kyl verkar dra konstant lika mycket ström oavsett hur jag gör. Är det manualen eller jag som gör fel?
-----------------------------------------------------------------------
Hej igen, jag fortsatte att kolla på andra sidor som säljer samma box och samt en sida som gör en test (som verkar ha missuppfattat funktionen och ger lite felaktig info).
Det finns ju klarlagt att med 12V så är det drift hela tiden och med gasol eller 230V så går det på en termostat.

Man kan med andra sidors hjälp läsa ut att genomsnittsförbrukningen av gasol är 10 gram. Jag antar att de menar i timmen fast den uppgiften saknas. Temperaturen 2 till 10 grader finns även med här och hänvisar till tempen som då hålls inne i boxen.
Kylbox.5.JPG
Det står ju tydligt Kylbox.6.JPGi instruktionerna så det borde då innebära att de räknar med att gasolen går fullt ca. 2/3 av tiden. Eftersom det är klicktändning på gasolen så borde det betyda att termostaten sköter om gasolen med full-låga eller pilotlåga, eller ev. steglös eftersom den ju inte kan starta om själv med manuell klicktändning. Luddigt och ingen bra info.

Vid drift med 12V står det 7At ??.... Kan betyda Amp/tim kanske. Eftersom det står 7,5 A i infon och 12V inte går via termostat så stämmer inte det här mer än på ett ungefär. Luddigt och ingen bra info.

Vid drift med 230V volt så finns det ingen mer info på andra ställen än.... Kylbox.7.JPG
Vilket borde betyda att de räknar med att termostaten håller igång 230V driften ca. lite mer än halva dygnet.
Men eftersom 12V har 90W och går hela tiden varför skall då 90W 230V bara behöva gå styvt halva tiden och ändå klara av uppgiften. Luddigt och ingen bra info.

Och så testen som troligen också är lite felförstådd.


Det verkar som gasolen inte kommer fram om boxen inte står i våg enl. testen,,,, och att det bara är vid gasoldrift som boxen behöver stå i våg. Det måste vara galet för absorptionsdrift måste ju alltid stå i våg oavsett vilken värmekälla som håller den igång annars upphör ju cirkulationen ????
Det borde snarare vara en säkerhet så gasolen slocknar om boxen tippar. Luddigt och ingen bra info.

All förbrukning är ju också mycket beroende på yttertemp som verkar ha glömts bort i sammanhanget men brukar ju anges till kanske 25°.

Jag tror att Montreal hade rätt redan i inlägg #12 .
" Jag tycker att det ser ut som en automatöversättning, eventuellt lite justerad av någon som inte riktigt förstår ämnet?"

Jag tycker det verkar som... Kör den på 12V när du har gått om det.
Kör den på gasol eller 230V när det finns tillgängligt, och hoppas på att den tar lite mindre än angivna timförbrukningen med termostatens hjälp.

Det här blev som dagens brottsutredningar som man hör om på TV. Massor med luddigt material som ändå inte leder till någon fullständig klarhet :msn_wall: , och därmed nedlagt.

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.693
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
-----------------------------------------------------------------------
Hej igen, jag fortsatte att kolla på andra sidor som säljer samma box och samt en sida som gör en test (som verkar ha missuppfattat funktionen och ger lite felaktig info).
Det finns ju klarlagt att med 12V så är det drift hela tiden och med gasol eller 230V så går det på en termostat.

Man kan med andra sidors hjälp läsa ut att genomsnittsförbrukningen av gasol är 10 gram. Jag antar att de menar i timmen fast den uppgiften saknas. Temperaturen 2 till 10 grader finns även med här och hänvisar till tempen som då hålls inne i boxen.
Visa bilaga 221280
Det står ju tydligt Visa bilaga 221281i instruktionerna så det borde då innebära att de räknar med att gasolen går fullt ca. 2/3 av tiden. Eftersom det är klicktändning på gasolen så borde det betyda att termostaten sköter om gasolen med full-låga eller pilotlåga eftersom den ju inte kan starta om själv med manuell klicktändning. Luddigt och ingen bra info.

Vid drift med 12V står det 7At ??.... Kan betyda Amp/tim kanske. Eftersom det står 7,5 A i infon och 12V inte går via termostat så stämmer inte det här mer än på ett ungefär. Luddigt och ingen bra info.

Vid drift med 230V volt så finns det ingen mer info på andra ställen än.... Visa bilaga 221282
Vilket borde betyda att de räknar med att termostaten håller igång 230V driften ca. lite mer än halva dygnet.
Men eftersom 12V har 90W och går hela tiden varför skall då 90W 230V bara behöva gå styvt halva tiden och ändå klara av uppgiften. Luddigt och ingen bra info.

Och så testen som troligen också är lite felförstådd.


Det verkar som gasolen inte kommer fram om boxen inte står i våg enl. testen,,,, och att det bara är vid gasoldrift som boxen behöver stå i våg. Det måste vara galet för absorptionsdrift måste ju alltid stå i våg oavsett vilken värmekälla som håller den igång annars upphör ju cirkulationen ????
Det borde snarare vara en säkerhet så gasolen slocknar om boxen tippar. Luddigt och ingen bra info.

All förbrukning är ju också mycket beroende på yttertemp som verkar ha glömts bort i sammanhanget men brukar ju anges till kanske 25°.

Jag tror att Montreal hade rätt redan i inlägg #12 .
" Jag tycker att det ser ut som en automatöversättning, eventuellt lite justerad av någon som inte riktigt förstår ämnet?"

Jag tycker det verkar som... Kör den på 12V när du har gått om det.
Kör den på gasol eller 230V när det finns tillgängligt, och hoppas på att den tar lite mindre än angivna timförbrukningen med termostatens hjälp.

Det här blev som dagens brottsutredningar som man hör om på TV. Massor med luddigt material som ändå inte leder till någon fullständig klarhet :msn_wall: , och därmed nedlagt.

M. mycket v.h. JANKRO.
Det får då bli ett "cold case". :eek: :twitcy: :bye:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Problemet med Sunwind (och Biltema m.fl.) är att de inte tillverkar sina egna saker utan importerar billigt, främst från Kina, och får sin märkning på produkterna.
Dessa varor brukar, redan på originalspråk, vara rätt skrala.
Sedan maskinöversätts de oftast och översättningen blir därefter.
Ringer man sedan och frågar om något så får man antingen väldigt svävande svar eller svar direkt från manualen....
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
591
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Korkbeat, finns det överhuvudtaget en termostat för 230 V drift och en annan för gasdrift?
Dvs två rattar med vilka man kan ställa in tempen för resp. driftsätt.
En termostat för 12 V drift är sällsynt, men kunde vara samma som den för 230 V.
90 W effekt verkar vara ett rimligt värde för både 12 V och 230 V, eller kanske 90 - 120 W ber på modeller.
90 W x 24 h = 2,1 kWh, och reglerar termostaten så kan det vara rimligt med 1,3 kWh. på ett dygn, man kan inte säga 1,3 kWh / 24 H, om snedstrecket betyder per.
En sak jag gjorde bort mig med när jag först gången mekade med sådant kylskåp, var att jag höll på tidig vår, Mars, och det var bara 4 C . Därmed skulle ju knappast kylen arbeta, gasen ville inte brinna för fullt då, den hamnade i pilotlåga.
Förmodligen skulle en 230 V termostat inte vilja koppla på elementet om det redan är 4 C ute och inne i skåpet.

Vad kWt betyder är ännu ett frågetecken:
Eftersom det står h för timme, som är internationell standard, vid gasförbrukning, dvs g/h, gram per timme så måste ju t betyda något helt annat.
Vad menar man med 28-30 mbar/30mar dvs 28 till 30 mbar per 30 mbar ????

Om du vrider på el-termostaten, finns det ett klickljud någonstans utmed dess varv?
Om kylen redan är kall, om bilen står ute så behövs ju ingen drift.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.002
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja som sagt, det gäller nog att inte komma med för avancerade frågor på många Kinaimporter som bara har fått ett "svenskt" namn påklistrat eller t.o.m. en egen färg på plastgjutningarna.
Det har väl hänt ibland att man blivit för frågande om diffusa uppgifter av någon trevlig kartig försäljare som först börjar bli besvärad, sedan röd och till sist inte "har tid" längre när hans halvljug inte duger och han hela tiden åker på motfrågor :oops:.

Fortfarande gäller nog Montreal's inlägg #12 .
" Jag tycker att det ser ut som en automatöversättning, eventuellt lite justerad av någon som inte riktigt förstår ämnet?"

M.v.h. JANKRO.

Ps. Det skulle ju kunna vara så illa att någon som inte förstår ämnet har ändrat ett "h" för timmar till ett "t" för att få det mer begripligt för svenskar :msn_tongue:.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Problemet med Sunwind (och Biltema m.fl.) är att de inte tillverkar sina egna saker utan importerar billigt, främst från Kina, och får sin märkning på produkterna.
Dessa varor brukar, redan på originalspråk, vara rätt skrala.
Sedan maskinöversätts de oftast och översättningen blir därefter.
Ringer man sedan och frågar om något så får man antingen väldigt svävande svar eller svar direkt från manualen....

Så fel det kan bli vid en översättning.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2025
Jag läser allas inlägg med större spänning än någon deckare jag någonsin läst. Wow, tack för det. Det är detta som gör det här forumet så fantastiskt. Alla helhjärtade inlägg!

Jag kan inte mer än instämma i alla era kommentarer. Det är svårt att förkovra sig i detaljer när ingen vet hur kylen funkar, inte ens tillverkarna, och kanske allra minst försäljarna. Vad ska man säga..
Kanske kan jag låta den stå på ett dygn utan att koppla in något annat, och sedan mäta den totala förbrukningen. Då skulle jag åtminstone få reda på om termostaten fungerar alls. Eftersom jag inte hör något klickljud när jag vrider på termostaten för 230V så kanske den behöver få sköta sig själv, eller så är den helt enkelt trasig. To be continued.

Kylboxen har två rattar för övrigt, en termostat var för gas och 230V.

Nu ska jag inte klaga på kylens funktion om någon tänkt köpa en liknande, den blir kall efter sådär 4-5 timmar, det måste jag erkänna, men jag blir också väldigt sugen på något mer strömsnålt. Speciellt nu när jag investerat i rätt mycket solenergi så vore det vackert att köra så mycket som möjligt på el dygnet runt.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
591
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Ja blir den kall vid 230 V så är den ju hel.

En voltmeter, med möjlighet att mäta ström, både vid växelström och likström, från BILTEMA, för 300 kr, är ett ovärderligt mätverktyg som kan ge sanning istället för tro. Men givetvis kräver en viss baskunskap om el, och speciellt elsäkerhet om man skall mäta ström vid 230 V. Är man osäker där bör man kanske inte....mixtra med elnätets ström.

Kör du kylskåpet kontinuerligt året om?????

Mät temperaturen inne i kylen, är den tillräckligt kall om de är kallt ute där bilen står så behöver ju inte termostaten slå till 230 V.

Kör man kylen brukar det bli varmt vid skorstenen, både vis 12 V och 230 V, genom att känna där man man bedöma om 230 V värmer eller ej, vid termostaten neddragen eller uppdragen.

Man kan ge sig katten på att graderingen på termostaten, eller båda, är graderat bakåt jämfört med vad man tycker är normalt.

Att hitta på egna beteckningar på mått, som t för timme som har varit h i alla år, sen SI blev lag i Sverige, hjälper ju ingen.
Alla sen 60 talet har väl gått i skolan.

Men som sagt det är svårt att skriva spec och handböcker.

Roysan
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2025
Jag läser allas inlägg med större spänning än någon deckare jag någonsin läst. Wow, tack för det. Det är detta som gör det här forumet så fantastiskt. Alla helhjärtade inlägg!

Jag kan inte mer än instämma i alla era kommentarer. Det är svårt att förkovra sig i detaljer när ingen vet hur kylen funkar, inte ens tillverkarna, och kanske allra minst försäljarna. Vad ska man säga..
Kanske kan jag låta den stå på ett dygn utan att koppla in något annat, och sedan mäta den totala förbrukningen. Då skulle jag åtminstone få reda på om termostaten fungerar alls. Eftersom jag inte hör något klickljud när jag vrider på termostaten för 230V så kanske den behöver få sköta sig själv, eller så är den helt enkelt trasig. To be continued.

Kylboxen har två rattar för övrigt, en termostat var för gas och 230V.

Nu ska jag inte klaga på kylens funktion om någon tänkt köpa en liknande, den blir kall efter sådär 4-5 timmar, det måste jag erkänna, men jag blir också väldigt sugen på något mer strömsnålt. Speciellt nu när jag investerat i rätt mycket solenergi så vore det vackert att köra så mycket som möjligt på el dygnet runt.
Du är inte ensam om att försöka fasa ut gas i husbilar. Både plåtisar och de största bilarna skippas gas ombord. Senast nu bland stora bilar är Morelo Grand Empire som kör med diesel o el.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.693
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag köpte en Sunwind 35l absorptionskyl i höstas. I manualen står det att termostaten endast fungerar med gas och 230V. Allt ok så långt.
Strömförbrukningen vid 230V ska vara 90W. På raden under att förbrukningen är 1,3kWt/24h. Betyder detta att förbrukningen borde kunna gå ned till 1300W fördelat över 24 timmar, alltså i snitt 54W?

Eftersom jag provat och provat men inte kunnat se någon förändring alls, så mailade jag supporten och grävde efter tydlighet, men det enda svar jag fick gång på gång var detta:

"För att se någon skillnad måste du mäta efter invertern med amperetång.
Iom. att du kör via inverter kommer du ligga på ca. 90W konstant."

Jag har tyvärr ingen amperetång med mig, men det här påståendet verkar ju helt felaktigt. Om kylen ska pendla mellan 90 & 54 Watt så borde jag absolut kunna se det genom att läsa förbrukningen innan invertern (ny Phoenix 12/500 från Victron).

Eftersom Sunwind supporten kändes helt hopplös så frågar jag nu er, är det någon här vars absorptionskyl varierar i strömförbrukning?
Kan det vara så att värmeelement inte blir helt kall, utan man håller elementet lite varmt, för när termostaten sen slår till så går det ju snabbare att komma upp i temp, vilket innebär att du får snabbare kallt i kylen..
Det var bara en liten fundering :rolleyes: :bye:

Ungefär såhär... Vid 54w så hålls elementet precis så varmt att ingen kyla skapas...
Och vid 90w så blir elementet så varmt att kyla skapas...
Med detta system så blir kylan jämnare i kylen.... Eller vad tror ni :rolleyes: :yes:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.489
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag läser allas inlägg med större spänning än någon deckare jag någonsin läst. Wow, tack för det. Det är detta som gör det här forumet så fantastiskt. Alla helhjärtade inlägg!

Jag kan inte mer än instämma i alla era kommentarer. Det är svårt att förkovra sig i detaljer när ingen vet hur kylen funkar, inte ens tillverkarna, och kanske allra minst försäljarna. Vad ska man säga..
Kanske kan jag låta den stå på ett dygn utan att koppla in något annat, och sedan mäta den totala förbrukningen. Då skulle jag åtminstone få reda på om termostaten fungerar alls. Eftersom jag inte hör något klickljud när jag vrider på termostaten för 230V så kanske den behöver få sköta sig själv, eller så är den helt enkelt trasig. To be continued.

Kylboxen har två rattar för övrigt, en termostat var för gas och 230V.

Nu ska jag inte klaga på kylens funktion om någon tänkt köpa en liknande, den blir kall efter sådär 4-5 timmar, det måste jag erkänna, men jag blir också väldigt sugen på något mer strömsnålt. Speciellt nu när jag investerat i rätt mycket solenergi så vore det vackert att köra så mycket som möjligt på el dygnet runt.
Absorptions kyla har väldigt dålig verkningsgrad samt problem vid högre temperaturer (verkningsgraden sjunker).
Det är betydligt bättre med ett kompressorskåp för 12V.
Till absortionsskåpets fördelar hör dock att den går att köra på tre energislag och är väldigt snål på gasen.
En P11 räcker oftast mer än en månad.

Lite kuriosa: i Iran (säkert på fler platser i världen, men där jag inte jobbat) finns/fanns det enorma absortionskylare för luftkonditionering.
Dessa drevs av oljepannor eftersom oljan fanns mer av än el......
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2025
Ja blir den kall vid 230 V så är den ju hel.

En voltmeter, med möjlighet att mäta ström, både vid växelström och likström, från BILTEMA, för 300 kr, är ett ovärderligt mätverktyg som kan ge sanning istället för tro. Men givetvis kräver en viss baskunskap om el, och speciellt elsäkerhet om man skall mäta ström vid 230 V. Är man osäker där bör man kanske inte....mixtra med elnätets ström.

Kör du kylskåpet kontinuerligt året om?????

Mät temperaturen inne i kylen, är den tillräckligt kall om de är kallt ute där bilen står så behöver ju inte termostaten slå till 230 V.

Kör man kylen brukar det bli varmt vid skorstenen, både vis 12 V och 230 V, genom att känna där man man bedöma om 230 V värmer eller ej, vid termostaten neddragen eller uppdragen.

Man kan ge sig katten på att graderingen på termostaten, eller båda, är graderat bakåt jämfört med vad man tycker är normalt.

Att hitta på egna beteckningar på mått, som t för timme som har varit h i alla år, sen SI blev lag i Sverige, hjälper ju ingen.
Alla sen 60 talet har väl gått i skolan.

Men som sagt det är svårt att skriva spec och handböcker.

Roysan
Jag försökte mäta strömmen till VVB innan jag reste iväg, men insåg att både min och morfars voltmetrar bara mätte likström, så det kanske behöver införskaffas en ny sådan i framtiden. Till dess får min shunt agera ampere-mätare :)

Kylen är på konstant, förutom kalla nätter då jag slår av den. Men som sagt, jag ska prova låta all elektronik i husbilen förutom kylen vara avstängd ett dygn, så får jag se vad den totala förbrukningen blir. Om förbrukningen blir 90W * 24h kan jag ju tro att termostaten inte fungerar, men i bästa fall hamnar jag under detta.
 
Toppen