• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Egentlig strömförbrukning absorptionskyl

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Jag köpte en Sunwind 35l absorptionskyl i höstas. I manualen står det att termostaten endast fungerar med gas och 230V. Allt ok så långt.
Strömförbrukningen vid 230V ska vara 90W. På raden under att förbrukningen är 1,3kWt/24h. Betyder detta att förbrukningen borde kunna gå ned till 1300W fördelat över 24 timmar, alltså i snitt 54W?

Eftersom jag provat och provat men inte kunnat se någon förändring alls, så mailade jag supporten och grävde efter tydlighet, men det enda svar jag fick gång på gång var detta:

"För att se någon skillnad måste du mäta efter invertern med amperetång.
Iom. att du kör via inverter kommer du ligga på ca. 90W konstant."

Jag har tyvärr ingen amperetång med mig, men det här påståendet verkar ju helt felaktigt. Om kylen ska pendla mellan 90 & 54 Watt så borde jag absolut kunna se det genom att läsa förbrukningen innan invertern (ny Phoenix 12/500 från Victron).

Eftersom Sunwind supporten kändes helt hopplös så frågar jag nu er, är det någon här vars absorptionskyl varierar i strömförbrukning?
 

Bilagor

  • image002.jpg
    image002.jpg
    64,8 KB · Visningar: 54

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Kör du kylen på inverter?
Normalt kör man ju en sådan kyl på 230 v med landström, dvs sladd till 230 v vägguttag.
När den går på 12 V får den ström från batteriet när motorn går och generatorn laddar.
Att köra 12 V till inveter och sen få 230 V, ger dig extra förluster som inte är så bra för batteriets livslängd.

För 230 V drift och med 90 W förbrukning blir det under 24 timmar en energi som mäts i Ws, Wh eller större kWh.
Dvs 90 W x 24 h= 2160 Wh, eller 2,16 kWh. Kostnaden bara att multipicera med kWh priset, exvis 1 kr vilket då ger 2 kr per dygn.
Om termostaten jobbar någon gång under dygnet, blir det billigare. Därav specen 1,3 kWh. dvs 1,3 kronor
Ett sätt att kolla detta är att vrida på termostaten och se om den klickar någon gång. Ett klick visar om den är på eller av.
90 W bör vara 90 W alltid om kylen går på 230 V, vilket ger en ström på 0,4 A. Den bör hela tiden kylen går, dvs när termostaten kallar på kyla, vara samma.

Roysan
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Jag köpte en Sunwind 35l absorptionskyl i höstas. I manualen står det att termostaten endast fungerar med gas och 230V. Allt ok så långt.
Strömförbrukningen vid 230V ska vara 90W. På raden under att förbrukningen är 1,3kWt/24h. Betyder detta att förbrukningen borde kunna gå ned till 1300W fördelat över 24 timmar, alltså i snitt 54W?

Eftersom jag provat och provat men inte kunnat se någon förändring alls, så mailade jag supporten och grävde efter tydlighet, men det enda svar jag fick gång på gång var detta:

"För att se någon skillnad måste du mäta efter invertern med amperetång.
Iom. att du kör via inverter kommer du ligga på ca. 90W konstant."

Jag har tyvärr ingen amperetång med mig, men det här påståendet verkar ju helt felaktigt. Om kylen ska pendla mellan 90 & 54 Watt så borde jag absolut kunna se det genom att läsa förbrukningen innan invertern (ny Phoenix 12/500 från Victron).

Eftersom Sunwind supporten kändes helt hopplös så frågar jag nu er, är det någon här vars absorptionskyl varierar i strömförbrukning?
Vad heter modellen?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, vill inte krångla till det och skall åka iväg nu så hinner inte med att kolla.
Men jag känner igen förvirringen tror jag.
Är det inte så att de här egentligen inte är 230V alls utan när man kör dem på 230V så är det en inbyggd eller utanpåliggande transformator som då driver dem med 24V och när man kör dem på 12V direkt så går de på 12V.

Är det inte så också att de här boxarna går att använda som kyl eller frys och den lägre förbrukningen är vid kylskåpsförbrukning, och den högre är vid frysskåpförbrukning. För det finns ju två olika förbrukningar angivna med både gasol, 12V och 230V/24V drift.

Får ev. återkommer senare :p.

M.v.h. JANKRO.

Senare :msn_embarrassed:, ber om ursäkt.
Det som snabbt dök upp i mitt huvud handlade om de boxar som drivs med kompressor som också verkar ha lite luddig beskrivning med olika drivkällor, och inte absorptionsboxarna.
 
Senast ändrad:

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Hej, vill inte krångla till det och skall åka iväg nu så hinner inte med att kolla.
Men jag känner igen förvirringen tror jag.
Är det inte så att de här egentligen inte är 230V alls utan när man kör dem på 230V så är det en inbyggd eller utanpåliggande transformator som då driver dem med 24V och när man kör dem på 12V direkt så går de på 12V.

Är det inte så också att de här boxarna går att använda som kyl eller frys och den lägre förbrukningen är vid kylskåpsförbrukning, och den högre är vid frysskåpförbrukning. För det finns ju två olika förbrukningar angivna med både gasol, 12V och 230V/24V drift.

Får ev. återkommer senare :p.

M.v.h. JANKRO.
Du kan ha rätt. Hittills har jag endast mätt förbrukningen med shunten till mina batterier. I båda lägena, alltså 12V och 230V, blir förbrukningen ganska exakt 90W, konstant.

Jag känner till förlusterna vid omvandlingarna, men jag tycker främst det är konstigt att effekten är densamma oavsett vad jag gör, hur länge kylen varit på eller omkringliggande temperatur. Därav min fråga ifall någon annans kyl faktiskt drar olika mycket effekt.

Till din fundering, 12V låter mycket mer än 230V-läget, som om en fläkt används. Det är också en anledning till att jag föredrar 230V. Kyl eller frys-läge har jag inte sett eller läst om på min box.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Tycker att skylten mer ser ut som om den gäller för två olika kylar, en mindre och en större kyl.
Ser man på enheter som kWt så kan man misstänka att de menar kWh.
eller vad kan kWt betyda tro? Har aldrig sett måtenheten?
Men med tanke på detta verkar det vara en person som inte vet vad han håller på med som skrivit specen.

Men specifikationer och användarhandböcker är något av det svåraste som finns att författa. Och som det ändå läggs minsta möjliga kostnad på.

Roysan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.801
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tycker att skylten mer ser ut som om den gäller för två olika kylar, en mindre och en större kyl.
Ser man på enheter som kWt så kan man misstänka att de menar kWh.
eller vad kan kWt betyda tro? Har aldrig sett måtenheten?
Men med tanke på detta verkar det vara en person som inte vet vad han håller på med som skrivit specen.

Men specifikationer och användarhandböcker är något av det svåraste som finns att författa. Och som det ändå läggs minsta möjliga kostnad på.

Roysan

Jag tycker att det ser ut som en automatöversättning, eventuellt lite justerad av någon som inte riktigt förstår ämnet?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.839
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om man laddar ner manualen så är det olika kylboxar det gäller:
Tekniska data
Absorption
Volym
Miljöklass Köldmedel
Isolering Förbrukning 12V Gasolkategori I3+B/P
Gasolförbrukning Spänning 230V 50Hz Förbrukning 230V
XC-35 Absorptionskylskåp
Gasol: 206W Gasolkategori: I 3B/P (30)

35/40/42/43L system 35/40/42/43 ltr N
NH3 85 gr cyclopetan
90W 7,5A G30/G31 28-30mbar/ 37 mbar
15 g/h
90W 0,39A 1,3kWt/24h

90/100/110L system 90/100/110 ltr N
NH3 85 gr cyclopetan
160W - 13,3A G30/G31 28-30mbar/ 37 mbar
30 g/h
160W 1,6A 3,0 kWt/24H
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Det är absolut en högst otydlig manual, formateringen är dessutom obefintlig, text rakt upp och ned haha

Jag börjar misstänka att kylen antingen har en trasig termostat, eller fel siffror i manualen...

I min mailkonversation fick jag förresten även detta påstående av Sunwind.
"...omgivningstemperaturen behöver vara 15-30grader för att den ska fungera ordentligt.".

Låter det inte lustigt att termostaten skulle låta kylen gå på max när temperaturen närmar sig eller sjunker under den önskade temperaturen?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej efter lite sökande så hittade jag följande som Håkan redan har med ovan, Det verkar visa att det finns två grundstorlekar för driften av boxarna. De lägre värdena är för boxar med storlekarna 35/40/42/43L, och de högre siffrorna är för boxar med storlekarna 90/100/110L .
Kylbox.JPG
---------------------------------------------
Den bilden visar lite luddiga siffror med gasolkategori ??? och beror kanske på olika gasol och olika tryck dit boxarna levereras, och då finns detta separat för Norden och här är just 35L. boxens gasolvärden.
Kylbox.2.JPG
-----------------------------------
Det står också.
Kylbox.3.JPG
Vilket borde betyda att vid 12V så drar boxen 90W/7.5Amp. hela tiden.
Även 12V drift av kylskåpen i bilarna brukar ju vara på hela tiden utan termostat vid generatorladdning, i alla fall i de lite äldre skåpen.

-----------------------------------
Även absoptionkylskåpsklassikern som blir mycket enklare med en sådan här lös box finns med :applaus: .
Kylbox.4.JPG

------------------------------------
Här finns de instruktionen som borde följa med vid köp... Hoppas länken funkar ????.
xxxxxxxx.

Nej funkade inte.... Vi provar så här bara i stället.

-----------------------------------

M..v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Hej efter lite sökande så hittade jag följande som Håkan redan har med ovan, Det verkar visa att det finns två grundstorlekar för driften av boxarna. De lägre värdena är för boxar med storlekarna 35/40/42/43L, och de högre siffrorna är för boxar med storlekarna 90/100/110L .
Visa bilaga 221262
---------------------------------------------
Den bilden visar lite luddiga siffror med gasolkategori ??? och beror kanske på olika gasol och olika tryck dit boxarna levereras, och då finns detta separat för Norden och här är just 35L. boxens gasolvärden.
Visa bilaga 221263
-----------------------------------
Det står också.
Visa bilaga 221264
Vilket borde betyda att vid 12V så drar boxen 90W/7.5Amp. hela tiden.
Även 12V drift av kylskåpen i bilarna brukar ju vara på hela tiden utan termostat vid generatorladdning, i alla fall i de lite äldre skåpen.

-----------------------------------
Även absoptionkylskåpsklassikern som blir mycket enklare med en sådan här lös box finns med :applaus: .
Visa bilaga 221265

------------------------------------
Här finns de instruktionen som borde följa med vid köp... Hoppas länken funkar ????.
xxxxxxxx.

Nej funkade inte.... Vi provar så här bara i stället.

-----------------------------------

M..v.h. JANKRO.
Tack, den där manualen var ju faktiskt mycket enklare att tyda. Toppen!

Däremot, det som fortfarande är ett mysterium för mig är att det efter 230V står att den drar både 90W OCH 1,3 kWh/24h. Hur går detta ihop? Detta blir ju olika effekter.

Min kyl verkar dra konstant lika mycket ström oavsett hur jag gör. Är det manualen eller jag som gör fel?
 
Toppen