• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Egenbygge med förhinder (styrservo)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hade ett rör som spruckit på längden på en bil (ac).
Röret var svindyrt men jag kopplade loss det och lämnade till en rörfirma.
De svetsade röret med TIG, för en hundring.

Är värt mycket att veta exakt vart det läcker för att du ska kunna hantera det på bästa vis....
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Som några av er sett har jag labbat en del med en "Scandimobil" när det gäller värme och elsystemet.
Innan denna gav jag upp en Ford Transit 4wd år-2008, som skulle bli en enkel campingbil med fördelen att kunna
lasta större saker när man behöver genom att ha en inredning som kan plockas ut.
Tyvärr köpte jag en plåtis med sluten bakände och dåliga lastmöjligheter eftersom jag inte kunde motstå den
pga andra intressanta fördelar som vattenburen dieselvärme.
Nu är lastningsbehovet större och jag skulle verkligen vilja få ordning på Transiten, men det problem som
hindrat mig är att styrservot läcker servo-olja.
Ingen verkstad med rimliga timpriser har velat ta i detta ens med tång.
egentligen bara Ford verkar intresserade. Men det blir för dyrt i förhållande till bilens värde.
BDS uppskattade kostnad för bara delarna till ca 15.000 kr men avsade sig jobbet.
Det ska vara trång och svårt, speciellt på en 4wd Transit.
Läckan verkar vara vid styrväxeln där aluminiumrören går in, men inte helt klart.
Bilen är suverän annars, halvglasat skåp.
Webasto med vattenburen värme till skåpet.
Dubbla stora batterier under förarstolen.

Några ideer, tips?

Visa bilaga 225690

Jag skrev att BDS avsade sig jobbet.
Det är 9 månader och jag hade olika verkstadskontakter, det var så att de inte verkade intresserade att göra jobbet och jag fick tjata på dem att lämna ett prisförslag på jobbet också, de hade bara meddelat pris på delar.
Jag fick inget svar ang arbetskostnad förrän jag klagade hos BDS centralt, i Stockholm.
Då kom det " 8 - 10.000"
Och delar (nya rör) ca 8.000 kr med moms (inte plus moms som jag kom ihåg fel) , fast "i värsta fallet" tillkommer ny styrväxel.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hade ett rör som spruckit på längden på en bil (ac).
Röret var svindyrt men jag kopplade loss det och lämnade till en rörfirma.
De svetsade röret med TIG, för en hundring.

Är värt mycket att veta exakt vart det läcker för att du ska kunna hantera det på bästa vis....


Jag vet ju 99% säkert var det läcker efter att två verkstäder undersökt saken och meddelat att det inte läcker på fler ställen.
Dvs där servorören går in i styrväxeln.
Obegripligt att någon föreslår att byta en slang (?) och om jag inte gör det så är jag novis som måste ha nya bilar med garanti.

Säljaren har mestadels struntat i att svara ARN, och jag fick aldrig svar när jag klagade på felet. ARN skrev så här i maj:
(sen minns jag inte vad som hände, det var väldigt fåordigt iaf, måste gå igenom det igen genom att logga in där)

ARN till säljaren.png

Det trista är att ARN-beslut är som JO-beslut, de som anmäls kan bara strunta i det.
Fördelen är att domstol brukar följa ARN.-besluten, men vem har lust med nåt sånt.

Det är inget kul läge och för att slippa det hela så kanske jag säljer bilen.
Det finns intressenter.
Men skulle jag sälja bilen före beslut läggs ärendet bara ned har jag fått veta.
Och det är ju självklart att det är i domstol skadeståndskrav ska drivas, dvs om man har lust.
Det finns s.k. "förenklade ärenden" som körs utan advokater.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Det som oroar är det höga trycket, det sägs vara ca 100 bar (?)
Jag läste igen en rapport från en bra mack med bra verkstad och det står ju faktiskt
att han har hittat läckan.
Så här skrev han (se bild)
Så läckan är nog där nere
Men på macken har de inte plats att ha en så stor bil stående, eller var det bara ett svepskäl
för de tycker det är stökigt jobb
På BDS sa de "värsta scenariot är att byta styrväxeln också och då skulle den kostnaden
tillkomma på de ca 15.000 kr, dvs ca 20.000 för bara material, räknat på begagnad styrväxel.
Men BDS menade att åtminstone rören måste bytas (?) och de var dyra.
Det ena kostar ca 5.000 kr. Det andra billigare
Jag köpte bilen för 30.000 och den har gått 30.000 mil..
Att ge ca lika mycket för en rep känns motigt.
Inget jag känner för att ens försöka själv men det är konstigt att alla verkstäder tackar nej
utom Ford i Hedemora som sa att jag skulle komma över med den, 3mil, men det läcker så
kraftigt att jag inte vill köra ens en kilometer. Och dom tar visst några tusen för att bara kolla.
Bärga bilen dit är inte att tänka på.

Sen det här:
Jag köpte bilen av en firma, de hade kört den själva i flera år
Alltså kände de till läckan och hade fyllt på när jag provkörde, det var snöoväder ute och extra
omöjligt att märka läckan.
Jag har väntat i åtta månader på att ARN ska få ändan ur vagnen. Bilen har bara stått.
Men vad jag hört så är ARN rätt värdelösa på sånt här.
Jag har begärt 15.000 kr tillbaka, dvs materialkostnad och underligt nog har BDS lämnat
ett sånt utlåtande på material men skriver till ARN att de inte riktigt vet vad som är felet...
Jag som trott att BDS är bra.

Visa bilaga 225693

I det inlägget har jag också kommit ihåg fel siffror, jag vill ju inte misskreditera BDS felaktigt,
de ca 15.000 kr var för både rören och en styrväxel och inkl moms.
För arbete skrev de 8 - 10.000 kr, så jag behöver mao inte betala bilen en gång till, bara nästan
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
(Detta är ett svar på ett raderat inlägg)
Läs senare inlägg ang ARN-utredning, som hindrar mig att göra det jag annars skulle gjort.
Jag har ägt närmare 40 äldre bilar, byggt egna campingbilar, gjort egna tekniska lösningar och gjort många reparationer själv och gillar inte att se såna här påhopp.
Dessutom är det ren bluff jag drabbats av och det är ett svårt fel, som nästan ett barn kan förstå om man läser i tråden.
Hittills, innan detta inlägg, har det varit konstruktivt hjälpsamt och trevligt.'
Tyvärr har jag en "onödig ing-examen" sedan många år, med påbyggnad.

Tälta gärna själv, det kan friska upp huvudet.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Jag skulle bara lägga till först att jag ändrade lite i min text ovan under tiden du skrev, då det fanns pris på nyare 4x4 än din årsmodell men diffusare runt -08.....

Så priset var utan styrväxeln...Fantasifullt. Det är förmodligen trång och rackligt, men tyvärr då rätt hopplöst om man inte kan offra en egen helg för rep.
Sk..tråkigt jobb men ofta då överkomligt pris på enbart delar från ex. Tyskland, eller en hållbar "fuskreparation" med egna delar.

Hopplös situation du hamnat i för man kan ju hamna i en loop med laga en sak, och för man lagat det så borde man laga nästa fel och nästa... o.s.v.

M.v.h. JANKRO.

Tack igen Jankro.
Dina inlägg visar att du greppat problematiken rent tekniskt, men tillkommer ju också att jag väntar på ARN och att säljaren som bluffat mig och levererat bilen hem till mig fullt medveten om den jobbiga oljeläckan *, kanke blir rekommenderad att återta bilen.
jag klarar alla jobb som en bilmekaniker kan klara, när jag tagit reda på hur det ska göras, men har inte alltid lust att göra det eftersom jag har råd att anlita verkstad med rimliga priser.
Särskilt när det gäller ett sånt här skitjobb och att jag vill ha min rätt gentemot bluffmakare vad det än vara må.
Gör jag fel som väntar på ARN:s utlåtande?
Jag vill bara förbereda mig på ett ev. avslag där genom att ta reda på mer om felet.
Hur kan ett sånt jobbig fel och läge föranleda vissa filurer att stoppa in inlägg som pekar mot att jag är en barnunge som inte har en aning om bilar?
Hur står det till med omdömet där?

* uppenbart då de själva brukat bilen i flera år och det fanns en burk servoolja instoppad i motorrummet, vilket jag upptäckte några dagar senare då den var mörkt färgad och ganska väl dold.
I det läget var bilen plötsligt omöjlig att styra från stillastående.
De passade på att leverera bilen till mig en dag med jobbigt snöoväder och flera decimeter snö, oljeläcka perfekt dold och har fyllt på innan de dök upp. (måste man räkna med sånt och bara tiga still? Jag har aldrig upplevt en sån tydlig bluff tidigare under 40 års bilinnehav och tycker inte att det plötsligt förvandlar mig till en nolla, som vissa här verkar tycka)
filmruta oljeläcka.png
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Vill bara tillägga att jag fick rätt hos ARN.
De var noga med att jag inte brukat bilen sedan verkstadsbesök med intyg, och jag skickade som daterat foto på vägmätaren
Hade jag kucklat själv med felet och kört omkring hade jag kunnat tappa min begäran helt.
Vill någon veta mer och kanske se beslutet går det bra via PM.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen