• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Egenbygge med förhinder (styrservo)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Som några av er sett har jag labbat en del med en "Scandimobil" när det gäller värme och elsystemet.
Innan denna gav jag upp en Ford Transit 4wd år-2008, som skulle bli en enkel campingbil med fördelen att kunna
lasta större saker när man behöver genom att ha en inredning som kan plockas ut.
Tyvärr köpte jag en plåtis med sluten bakände och dåliga lastmöjligheter eftersom jag inte kunde motstå den
pga andra intressanta fördelar som vattenburen dieselvärme.
Nu är lastningsbehovet större och jag skulle verkligen vilja få ordning på Transiten, men det problem som
hindrat mig är att styrservot läcker servo-olja.
Ingen verkstad med rimliga timpriser har velat ta i detta ens med tång.
egentligen bara Ford verkar intresserade. Men det blir för dyrt i förhållande till bilens värde.
BDS uppskattade kostnad för bara delarna till ca 15.000 kr men avsade sig jobbet.
Det ska vara trång och svårt, speciellt på en 4wd Transit.
Läckan verkar vara vid styrväxeln där aluminiumrören går in, men inte helt klart.
Bilen är suverän annars, halvglasat skåp.
Webasto med vattenburen värme till skåpet.
Dubbla stora batterier under förarstolen.

Några ideer, tips?

Vänster sida.jpg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tvätta av området du misstänker läcker med avfettning och varmvatten.
När du fått bort all smuts och olja ber du en kamrat starta motorn och belasta ratten fram och tillbaka.
Förhoppningsvis kan du då lokalisera exakt vad som läcker och utgå därifrån.

Hade en bil en gång där det läckte som attan.
Visade sig med ovan nämnda metod vara en slang som läckte.
Den tätades tillfälligt med en gummibit och en slangklämma.
Det funkade så bra att det blev en permanent lagning....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja om de siktar på att byta delar utan att ens titta på problemet som ofta sker på firmor så rusar priset iväg. Om oljan läcker ut vid ändarna och kommer från damaskerna så är det besvärligt men från rör, anslutningar, slangar och även från rattstången så kan det gå att fixa kanske. Nu vet jag inte helt modell på just din 4x4 Ford Transit. Men i stort sett så verkar en komplett styrväxel från ditt årtal ligga i prisklassen mellan 2500:- till 4800:- efter lite letande, men din kan ju ev. vara udda av någon anledning och kosta lite mer, lite svårt att få med 4x4 på äldre sökning, men på nyare med 4x4 så ligger priset ungefär lika.
(Sorry en Delco Remy till en vanlig Transit kan kosta ca. 19.000:- så då kan nog Ford ta 15.000:-.)

Ford Transit 4x4.
Styrväxel Ford Transit.JPG
Om du inte kan själv, kan du inte muta någon bekant med en Whiskyflaska att i alla fall hitta läckaget innan någon verkstad urskillningslöst skall börja byta dyra delar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Det som oroar är det höga trycket, det sägs vara ca 100 bar (?)
Jag läste igen en rapport från en bra mack med bra verkstad och det står ju faktiskt
att han har hittat läckan.
Så här skrev han (se bild)
Så läckan är nog där nere
Men på macken har de inte plats att ha en så stor bil stående, eller var det bara ett svepskäl
för de tycker det är stökigt jobb
På BDS sa de "värsta scenariot är att byta styrväxeln också och då skulle den kostnaden
tillkomma på de ca 15.000 kr, dvs ca 20.000 för bara material, räknat på begagnad styrväxel.
Men BDS menade att åtminstone rören måste bytas (?) och de var dyra.
Det ena kostar ca 5.000 kr. Det andra billigare
Jag köpte bilen för 30.000 och den har gått 30.000 mil..
Att ge ca lika mycket för en rep känns motigt.
Inget jag känner för att ens försöka själv men det är konstigt att alla verkstäder tackar nej
utom Ford i Hedemora som sa att jag skulle komma över med den, 3mil, men det läcker så
kraftigt att jag inte vill köra ens en kilometer. Och dom tar visst några tusen för att bara kolla.
Bärga bilen dit är inte att tänka på.

Sen det här:
Jag köpte bilen av en firma, de hade kört den själva i flera år
Alltså kände de till läckan och hade fyllt på när jag provkörde, det var snöoväder ute och extra
omöjligt att märka läckan.
Jag har väntat i åtta månader på att ARN ska få ändan ur vagnen. Bilen har bara stått.
Men vad jag hört så är ARN rätt värdelösa på sånt här.
Jag har begärt 15.000 kr tillbaka, dvs materialkostnad och underligt nog har BDS lämnat
ett sånt utlåtande på material men skriver till ARN att de inte riktigt vet vad som är felet...
Jag som trott att BDS är bra.

läckan bedömd.png
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag skulle bara lägga till först att jag ändrade lite i min text ovan under tiden du skrev, då det fanns pris på nyare 4x4 än din årsmodell men diffusare runt -08.....

Så priset var utan styrväxeln...Fantasifullt. Det är förmodligen trång och rackligt, men tyvärr då rätt hopplöst om man inte kan offra en egen helg för rep.
Sk..tråkigt jobb men ofta då överkomligt pris på enbart delar från ex. Tyskland, eller en hållbar "fuskreparation" med egna delar.

Hopplös situation du hamnat i för man kan ju hamna i en loop med laga en sak, och för man lagat det så borde man laga nästa fel och nästa... o.s.v.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag kollade runt lite och det verkar som man får plocka bort en hel stor ram under bilen efter att ha lossat mycket annat.
Där på ramens översida sitter sedan styrväxeln. Rören till och från styrväxeln tätar med Oringar som kan läcka om nu inte något är sönderrostat.
Problemet verkar bl. a. vara att bultarna som håller ramen sitter fast och vib.gummin som snurar med bultarna så man får såga av dem m. m.
Kan vara så att de som redan gjort det några gånger löser det skapligt, men dåligt rykte gör att andra inte vill befatta sig med det.

M.v.h. JANKRO.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Tack ska ni ha, jag hällde tidigt in en burk servotätning från Biltema, men hjälpte inte alls...
så jag tror läckan är för stor
Kör jag med bilen (flyttade den från garageuppfart till gård bara 50 meter med olja kvar) så syns det tydligt på gatan var jag kört.
Inte kul och antagligen inte helt lagligt när man vet om det.
Blir nog tyvärr tvungen sälja den, men ska forska efter någon som gjort jobbet förut, blir det billigare än 15 kan jag ju sänka kravet på firman.
Kanske kommer ARN med beslut om några veckor, och rek att firman tar tillbaka bilen. De frågade nyligen om mätarställningen och jag visade den med foto på mätaren. De vill väl se att den verkligen blivit stående.
Men på kvittot står att jag köpt bilen i bef skick och undersökt den.
Det är ju ett dolt fel,.,.,... hade ingen chans, jag kan inte ligga under bilen när jag kör... ska bli intressant att se vad ARN anser.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Jag kollade runt lite och det verkar som man får plocka bort en hel stor ram under bilen efter att ha lossat mycket annat.
Där på ramens översida sitter sedan styrväxeln. Rören till och från styrväxeln tätar med Oringar som kan läcka om nu inte något är sönderrostat.
Problemet verkar bl. a. vara att bultarna som håller ramen sitter fast och vib.gummin som snurar med bultarna så man får såga av dem m. m.
Kan vara så att de som redan gjort det några gånger löser det skapligt, men dåligt rykte gör att andra inte vill befatta sig med det.

M.v.h. JANKRO.

Ja du har nog hittat anledningen till att verkstäder "inte har tid" eller "inte plats", en tailändare som har verkstad i Hedemora sa att han kan sätta in tryckslang, men dels vet han nog inte hur svårt jobbet är och dels blev det fel med en annan bil. När jag besökte honom för att få handbromsen åtgärdad pga tvåa på bes, tittade han noga, drog i saker och sa sen att det behövs nya wirar, höljena var slut och "drar ihop sig.Jag beställde wirar till 1/3 av det pris han uppgav, men lämnade in bilen på verkstan som kom med ovanstående utlåtande, de fixade det och det var inget fel på wirarna..
Därför tror jag man kan lita på utlåtandet, dvs var det läcker på Forden.

Det är en Transit 330 Diesel 2,4 liter på 140 hp, gick väldigt bra det lilla jag körde. Var nybes då, februari i år.
De har kamkedja.
Med 4wd och lite fönster i skåpet är det väl ett bra objekt som enkel husbil.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Är bilen för trögstyrd att köra den utan servo?
Väldigt svårt att komma iväg, då orkar man knappt vrida ratten, men på rull kan man ta sig fram.
Kör man utan olja för mycket så lär pumpen rasa. Jag har skvätt i lite då och då och körde väl ca 30 mil
innan jag gav upp, läckan blev värre och servotätning gjorde ingen skillnad.
BDS sa att det fanns en provisorisk lagning "med silikon eller liknande"
Jobbet, om de byter rör och styrväxel skulle kosta 8 - 10.000 plus material.
Dvs totalt ca 30, samma som jag gav för bilen.
Inga ek problem, men viktig principsak.
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hade samma tanke.
Lägg loss remmen som driver servopumpen så slutar den läcka och blir körbar.

Aha, bra ide som jag inte tänkt på, den dag den måste flyttas närmar sig.

Men blir förstås lika otroligt tungstyrd.
Får väl anlita en atlet..
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.253
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Men blir förstås lika otroligt tungstyrd.
Skall/vill du verkligen använda bilen kan det löna sig att skaffa framdäck som är lättstyrda.
Det är en otrolig skillnad mellan olika däckmönster, och hur djupt mönstret är.
Även körtekniken spelar stor roll, inte vrida på ratten utan att bilen rör sig hjälper mycket.

Om du tömmer systemet på olja så kan du även bli av med det hydrauliska motståndet i styrväxeln.
Enklast att få pumpen att överleva är att sätta en slang mellan in och utlopp, då får pumpen smörjning.
Det är troligen så att något annat än servopumpen drivs av samma rem.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Kollade på Omega 917, verkar väldigt bra med tanke på priset.. och era tips.
Men jag tänker att om Biltemas "hutt" inte gör minsta skillnad alls, verkar det kört (?)

Sen tycker jag det är konstigt att som BDS sa, rören kan vara rostiga eller skadade eftersom
någon "hackat" på dem.
Givetvis samma "reparatör" som smetat på något silikonliknande.
Men rostiga? Små rör för tusentals kronor rostar??
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Skall/vill du verkligen använda bilen kan det löna sig att skaffa framdäck som är lättstyrda.
Det är en otrolig skillnad mellan olika däckmönster, och hur djupt mönstret är.
Även körtekniken spelar stor roll, inte vrida på ratten utan att bilen rör sig hjälper mycket.

Om du tömmer systemet på olja så kan du även bli av med det hydrauliska motståndet i styrväxeln.
Enklast att få pumpen att överleva är att sätta en slang mellan in och utlopp, då får pumpen smörjning.
Det är troligen så att något annat än servopumpen drivs av samma rem.

-
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen