Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
En helluftfjädring kostar ca100000kr, varför inte ta det om man köper ny bil, istället för att betala 55000kr för en kompromiss?
En helluftfjädring ger ju komfort när man kör och en bil i våg när man parkerat men den ger INTE en stadig/stum bil när man parkerat. Jag upplever just detta som en nästan lika stor fördel som nivelleringen.
Båda systemen är väl det bästa.
En helluftfjädring kostar ca100000kr, varför inte ta det om man köper ny bil, istället för att betala 55000kr för en kompromiss?
Själv har jag under den gångna säsongen med mina HPC-stödben upplevt en viss besvikelse över följande: Vid nivellering, där underlaget är tillräckligt plant så att alla sex hjulen har markkontakt, är stabiliteten riktigt god med stumhet gentemot gång inomhus och kraftiga vindbyar. Bra så. Dock avtar denna stabilitet allteftersom underlaget vid olika uppställningar blir mer lutande så att ett eller flera hjul inte längre har markkontakt. Då det är lätt att vänja sig vid den goda stabiliteten blir det vanligt att jag, vid kraftiga vindar särskilt från sidan, sänker husbilen så att alla hjulen har markkontakt och därmed accepterar jag den mer lutande tillvaron i husbilen men får desto mer stabilitet. Till saken hör att jag bytt frambenen (för två år sedan) till AL-KO:s ACS och redan där fått en betydligt bättre stadga vid stillastående (förutom vid färd).
Håller med dig. Har idag hydrauliska stödben som bara enligt oss är ett måste. Till nya bilen har jag beställt luftfjädring runtom + stödbenen. Fråga när du fäller ner stödbenen, har du då innan ställt bilen i våg med fjädringen? Tänkte att det borde bli extra stabilt med alla hjul i backen, om det går med tanke på lutning alltså. Tänker jag rätt?Har både EP stödben och luftfjädring fram och bak. Det ena förtar inte det andra.
Luftfjädring för komfort och stödben för perfekt nivå och stabilitet. Har även monterat aktiva stötdämpare med sensorer under bilen som utterliggare ökat komforten och bilens atabilitet vid körning.
Upplever att många uttalar sig som varken har det ena eller det andra eller bägge systemen monterade.
Ta med dig ett par träbitar 20*20cm att lägga under hjulen så löser det problemet så gör jag.Själv har jag under den gångna säsongen med mina HPC-stödben upplevt en viss besvikelse över följande: Vid nivellering, där underlaget är tillräckligt plant så att alla sex hjulen har markkontakt, är stabiliteten riktigt god med stumhet gentemot gång inomhus och kraftiga vindbyar. Bra så. Dock avtar denna stabilitet allteftersom underlaget vid olika uppställningar blir mer lutande så att ett eller flera hjul inte längre har markkontakt. Då det är lätt att vänja sig vid den goda stabiliteten blir det vanligt att jag, vid kraftiga vindar särskilt från sidan, sänker husbilen så att alla hjulen har markkontakt och därmed accepterar jag den mer lutande tillvaron i husbilen men får desto mer stabilitet. Till saken hör att jag bytt frambenen (för två år sedan) till AL-KO:s ACS och redan där fått en betydligt bättre stadga vid stillastående (förutom vid färd).